Jump to content

Hvilken Ruger .44 magnum?


gomslork

Recommended Posts

Skal kjøpe med en .44 magnum, og valget har mer eller mindre falt på Ruger, og da helst Ruger Super Blackhawk. Men det er flere modeller av denne, og hvilken er best eller hvilken vil dere anbefale?

 

Har sett på denne

http://ruger.com/products/newModelSuperBlackhawkHunter/models.html

 

og denne http://ruger.com/products/newModelSuperBlackhawkStandard/models.html i 7,5"

 

Jeg liker selvfølgelig rustfri beste, men blånert kan også gå. Kom med argument for de forskjellige!

Link to comment
Share on other sites

Hva slags konkuranse?

 

SA revolvere er stort sett begrenset til SWS (da velger man standard blackhawk) eller Metalsilhuett (Da abefaler jeg Bisley hunter utgaven fremfor standard hunter utgaven. Sistnevnte har betraktlig bedre grep.

 

Til Magnumfelt er det i bunn og grunn Superredhawk med lang tut som er saklig.

Link to comment
Share on other sites

tiden det tar og lade og tømme revolveren. Det er ikke noe problem under skytingen, men jeg opplever det som stressende å måtte hurtig tømme revolveren mens andre gjerne vil frem for å se, samt at det er litt mer krevende å lade mens standplassleder forklarer øvelsene. Godt mulig jeg er for let å distrahere, men det er i allefall min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Fascinerende at du skriver det Tom K. Når du ikke har en eneste SA revolver listet i signaturen din 8) .... Men mitt rd basert på personlig erfaring er at DA revolver er mer behagelig til felt en SA, jeg har syns det er slitsomt når jeg har skutt,,og det uten ambisjoner. Liker ikke å stresse på stevne. (Og jeg tror jeg kan påstå At jeg nok har skutt 50.000 skud med SA revolver de siste 15 årene, uten å juge så mye.)

Link to comment
Share on other sites

Ruger Super Blackhawk har et stort problem, den 90-graders "knekken" på avtrekkerbøylen. Med 300grs kule og full ladning blødde jeg fra langfingeren etter 8-10 skudd.. :(

Dette kan selvsagt bøtes på med et gummigrep, men en SA med et svært Houge-grep ser jo aldeles forferdelig ut..

 

Jeg kvittet meg med faenskapet og kjøpte en pen Mod 29-2 :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

En får vel Super Blackhawk med vanlig rund avtrekkerbøyle også nå for tiden. Om valget er SA i 44 mag, ville også jeg gått for en Hunter variant, men bruksmessig er jeg ikke helt enig med Hassel. Bisley grepet er ypperlig til stående, men min Bisley er ikke noe god til liggende skyting i metallsilhuett, da er standard grepet bedre for meg

 

Men til felt bruker jeg DA først og fremst og valget faller nok på mod 629 (DX CL 8 3/8").

Link to comment
Share on other sites

tiden det tar og lade og tømme revolveren. Det er ikke noe problem under skytingen, men jeg opplever det som stressende å måtte hurtig tømme revolveren mens andre gjerne vil frem for å se,

 

Dette har eg høyrt mange gongar, no måtte eg faktisk finne fram min eigen Blackhawk og sjekke kor lang tid det tek å tømme den for fem tomhylser. Det tok 11 sekund, inkludert åpning av ladeporten og litt fomling. Er det noko å bli stressa av?

 

samt at det er litt mer krevende å lade mens standplassleder forklarer øvelsene. Godt mulig jeg er for let å distrahere, men det er i allefall min erfaring.

 

Vi er nok minst to. Å lade ein SA-revolver er rein meditasjon. Det er lett å drøyme seg vekk.

Link to comment
Share on other sites

Ruger Super Blackhawk har et stort problem, den 90-graders "knekken" på avtrekkerbøylen. Med 300grs kule og full ladning blødde jeg fra langfingeren etter 8-10 skudd.. :(

 

Har aldri opplevd å få vondt av å skyte med originalgrepet. Skremt - ja. Men ikkje fått vondt :)

 

Dette kan selvsagt bøtes på med et gummigrep, men en SA med et svært Houge-grep ser jo aldeles forferdelig ut..

 

Eg har eit Houge-grep til Blackhawken min, men tok det av etter ei stund. Ein ting er at det ser kriminelt stygt ut. Det kan eg leve med. Skaut raskare gjorde eg også, ettersom eg slapp å ta nytt grep etter kvart skot. Men pga den auka friksjonen mellom handa og grepet syns eg det var direkte vondt å skyte med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også store problem med den kantede bakenden av avtrekkerbøyla på vanlige Super Blackhawker. Noen ganger har det blitt blodig :cry:

Nei Pachmyer grepet er ikke noe pent, men "må man, så må man"

 

Husk Ruger har mange forskjellige grep til sine SA revolvere.

 

Det som sitter på 22 Single Six går faktisk også på Super Blackhawk og omvendt. Jeg har selv satt Super Blackhawk grepet på min .32 HR mag (som er bygget på SS ramma)

Det grepet, som sitter på New Model Blackhawk er normalt noe kortere og med rund bakkant av avtrekker bøyla, samt av aluminium, mens Super Blackhawk har grepsramme i stål og er ca 1 cm lenger (mer å holde i), samt oftest også med den tidvis utskjelte "Square back" avtrekkerbøylen.

 

Bisley grepet kan tilpasses ei vanlig ramme, men samtidig må avtrekker og hane byttes.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det meste som er sagt til nå i denne tråden, men er det ikke også et tidsaspekt under selve skytingen som blir negativt med å bruke en SA-revolver til mag2 skyting.

Nå har jeg ingen erfaring med rugers SA-revolvere, bruker bare type colt SAA. Men med disse opplever jeg at skytetida blir lenger fordi jeg stadig må justere grepet pga rekylopptaket vrir våpenet i hånden, og jo hardere ladning jo mer bevegelse.

Dette mener jeg er en klar ulempe som må tas med i regnestykket, du har jo god tid i magnum men jeg gir meg selv en fordel med å skyte SA med en DA-revolver.

 

Så som ved alle andre våpenkjøp, TEST og vurder forskjellige våpen mot hverandre før du velger det som passer DEG best.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok vanligvis sagt at den beste Rugeren er en Smith :-)

Det er pga avtrekket blir generelt lettere og bedre på en Smith, ikke minst er det lettere å få til.

Rugeren tåler jo mer juling igjen da så de har begge sine fortrinn :-)

 

Men, fra spøk til revolver - bokstavelig talt: jeg vil anbefale deg å kjøpe deg en Ruger Redhawk og ikke Blackhawk. Det handler om SA kontra DA. Det at du skyter DA med Redhawken gjør at du kan bruke tiden på standplass til å sikte, og ikke bruke den på å spenne opp hanen og få grepet ok igjen i tide til neste skudd. Det blir rett og slett et spørsmål om hvor du skal ha fokuset ditt, på hanen, eller neste skudd. Jeg mener det er best å fokusere på neste skudd, bruke tiden til det.

 

Så skader det jo ikke at du da også kan bruke den til vanlig revolverfelt (du må selvfølgelig lade ned til lovlige ladninger!!) , det har du generelt ikke tid til med SA avtrekk....

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor man ikke kjøper nye Smither... :winke1:

 

Jeg hadde også gått for en Super Redhawk kontra en Blackhawk. Er i SA som plager meg, men grepet på de SA revolverene. Jeg skyter mye heller ei hel løype i SA med en Redhawk (eller 629 for den saks skyld) enn med en Blackhawk.

 

Blir jo en smakssak dette, og hver og en må nesten prøve selv og se hvordan det funker. Jeg hadde planer om en Blackhawk Hunter med 7,5" løp jeg, helt til jeg prøveskjøt en. 5 skudd og så var den planen lagt død for min del.

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo en avsporing, men skitt au: Hvilken pistol bruker du i Magnum 2? Grizzly, Desert Eagle eller noe annet? Kaliber?

 

Jeg er usikker på om den Blackhawken jeg prøvde hadde Bisley grep eller ikke. Er det stor forskjell på disse i praksis med tanke på skytekomfort?

Link to comment
Share on other sites

Men med disse opplever jeg at skytetida blir lenger fordi jeg stadig må justere grepet pga rekylopptaket vrir våpenet i hånden, og jo hardere ladning jo mer bevegelse.

 

Det er dette som er problemet med Blackhawk (med originalgrep vel å merke) i felt. Det let seg løyse med eit stygt Hogue/Pachmayr-grep, men då vert rekylen for hard for mine pusete hender. Det er også erfaringa mi med ein 629, rekylen blir mykje skarpare enn med Blackhawk med klassisk SA-grep, og ein heil feltrunde med dette er ikkje noko for mine betente kontor-handledd. Blir berre skotredd av heile greia :)

 

Har ingen erfaring med Super Redhawk, men det er jo eit stort og tungt (rundt 1,5kg) beist av ein revolver så det er mulig at rekylen ikkje er så ille.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...