Jump to content

Anbefalt stabilitetsfaktor for Lapua Scenar L 7.8g?


Proton

Recommended Posts

Hm! der vart det stillt gitt :)

 

En kan vel ikke forvente at det hellige gral lanseres her på kammeret sånn uten videre.

Det er vel og lite trolig at noen sitter på "fasiten" på dette heller.

 

Det ultimate ville vel ha vert en tabell over de fleste aktuelle kuler oppgitt med testet og verifiserte anbefalte satbilitetsfaktorer.

Det hadde vert noe :)

 

Og tenk om tabellen også listet opp lengden på kulene OG hvilke løp som er anbefalt også (inkl. trist rate selvsagt) :)

 

Ja ja jeg får vel bare drømme videre og gjøre som alle andre: Bruke masse tid og penger på å finne ut dette selv for de kulene jeg har blitt fortalt er gode og så kjøpe de løp jeg har blitt fortalt kan være gode. Det er jo tross alt det vi liker å bruke tiden på og det er vel også det hobbyen vår går ut på.

 

Men avogtil så hadde det vert fristende å sniktitta på fasiten for å nettop spare litt tid og penger og bare kose seg med et våpen som treffer optimalt på hvert eneste forsøk, bare forstyrret av og til av den menneskelige faktoren :)

Link to comment
Share on other sites

Det menes vel gyroskopisk stabilitetsfaktor som beregnes etter reglene til mr Miller.

 

Litt om Miller: http://en.wikipedia.org/wiki/Miller_twist_rule

 

Gyroskopisk stabiltetsfaktor forkortes til "SG" på uttaskjærsk.

 

Det finnes nettbaserte kalkulatorer for å beregne nødvendig twist for å stabilisere en gitt kule bla en på Berger sine sider.

 

Det kan være jeg missforstår TS litt, men jeg forstår spørsmålet til "hvilken twist gir BEST presisjon til gitt kule" og ikke til hva som er nødvendig twist for at den ikke skal velte.

 

Jeg har overhode ikke nødvendig ballast til å besvare det spørsmålet, men rent praktisk da så har det ingenting for seg. Et vanlig sauer 200 løp er vel 1/8-2/3 ? Det gir jo ofte en presisjon under 10mm/5sk/100m med de fleste kuler, da syter ikke jeg iallefall. :P

 

Vi har jo en del ressurs personer her inne, bla M67 har skrevet gode og utfyllende innlegg om temaet tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke noe korrekt svar på spørsmålet.

Det beste er å svare "tilstrekkelig".

 

Har du for lite stabilitet kulbuterer projektilet, har du for mye blir projektilet for stivt i banen. Det første er katastrofe, det andre har liten betydning annet enn på ekstreme avstander.

Stabilitetsfaktoren er avhengig av mange ting, og om du skal beregne minimum stabilitetsfaktor må du på forhånd ha bestemt deg for nøyaktig bruksbetingelser. Det første er kaliber, kulevalg, hastighet.

Skal du så finregne på dette må du finne ut hvilke høyde over havet du skal skyte på, hvilke temperaturer du skal skyte under og hvilke meteorologiske forhold du vil skyte under.

 

Når du har gjort alle disse beregningene vil du oppdage at ulike løp har ulike egenskaper, initiell yaw har stor betydning for minimum riflestigning, derfor må du legge inn en margin for å sikre deg, da oppdager du at alle beregningene kun er en teoretisk øvelse i matematikk som har begrenset anvendelse i virkeligheten.

Løpsprodusenter har gjort dette arbeidet, og ut fra kulelengden anbefaler de en passende riflestigning, den vil da være OK for alle kuler som er kortere, men kan gi problemer for lengre kuler.

 

I praksis skal du bare drite i stabilitetsfaktoren og kjøpe et løp med riflestigning som er det kuleprodusenten anbefaler for den lengste kulen du planlegger å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Da kom gutta på banen og bidrog med gode anbefalinger må jeg si :)

 

Per-S syns jeg kommer med et veldig godt råd som alle bør følge, næmlig det å høre med kuleprodusenter om hvilken twist som anbefales til de kulene en tenker å bruke.

Er det noen som vet om en slik oversikt for Lapua sine kuler og kanskje også berger ?

 

Kanskje kan kuleprodusenten også gi noen råd for hvilke løp som de anbefaler ?

 

En er da langt på vei til å også bestemme stabilitetsfaktoren som jeg innledet tråden med, som er gitt av en formel som har kulelengde og twist som vesentlige faktorer.

 

Her er en side som anbefales for beregning av stabilitetsfaktoren, og som er en videreføring av opprinnelig teori og formel på området: http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmstab-5.1.cgi

 

Det er en ting som er sikkert i dag og det er at kvaliteten på kula er viktigst av alt for at den skal være stabil også på langre hold og i vind. Med kvalitet så menes det at kula må være produsert så presist at den ikke begynner å svinge ut av perfekt stabil bane pga. f.eks feil tyngepunkt i forhold til senteraksen.

 

Til Ladebenken så vil jeg presisere at det er ikke først og fremst presisjon på 100m jeg er ute etter, men heller stabiliteten på kula. Presisjonen kommer da som oftest som følge av at kula er stabil. Så må en selvsagt sette kulenbe i båser: De som oppnår god stabilitet og presisjon innenfor 100m, 300m, 500m, osv. Og så kan en også kryssemultiplisere dette med prisen som jo og er viktig for folk. :)

 

Lapua påstår i dag med sine scenal-L kuler at de har funne den optimale kuleforma og påstår også at de på grunn av dette kan oppnå vesentlig bedre presisjoner enn tidligere i teorier ihvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...