Jump to content

Avstand løp-kikkertsikte


tarlokar

Recommended Posts

Hvor mye avstand bør man ha fra kikkertsiktet til rifleløpet?

Er det luft imellom så er det greit?

Monterte en x56 kikkert på .308`n i går, og det holdt så vidt med høye ringer over varmintløpet.

Måtte bruke følerblad for å måle avstanden, og den var ca 0,9mm. Er dette greit?

Blir jo ikke plass til hverken butler creek`s eller annen beskytter, men men...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har to rifler med kikkert så nære pipa at bare så vidt slipper slipper lys gjennom, en seddel "subber" gjennom så vidt!

Jeg er mye på jakt og all slags skitt har sittet fast i den "trange sprekken", det betyr overhode ingen ting for presisjonen eller treffpunktet. Dette er også testet på banen og jeg annser at det er sludder at dette skal være et problem på en jaktrifle på normale hold.

Jeg liker lave montasjer, de gir meg god kontakt med stokken når jeg skyter!

Problemet er økt mirage når børsa blir varm på banen!

Link to comment
Share on other sites

Bøyer man opp objektivet med 0,1mm og det er 10cm bak til fremre ring, vil treffpunktet flytte seg ned med 10cm på 100m. Om det er signifikat, får hver og en avgjøre. Men jeg mener at noen millimeter høyere montasje er ikke avgjørende for god kinnkontakt eller ikke.

 

og retikkelet sitter i mellomrøret....
Du har ikke helt forstått dettte. :wink:
Link to comment
Share on other sites

@amatør

Jeg har prøvd dette i praksis, og sitter ikke bare bak PC'en og antar at det er sånn!

Treffpunktet flyttet seg ikke så mye at jeg kunne registrere det på liggende skyting med reim, samlinger på 20-30mm!

Jeg har Sako Optilck stålmontasjer (som det er senkede ringer på, og der fremmere ring er senket litt mer slik at det tilsvarer 20MOA), og Zeiss Victory kikkerter.

Skal jo ikke blånekte på at dette kan oppstå med dårligere montasjer og kikkert av "papp", men å gjøre dette til et problem annser jeg fortsatt for sludder!

Med nok vold får man alle kikkerter ut av stilling :!:

Link to comment
Share on other sites

og retikkelet sitter i mellomrøret....
Du har ikke helt forstått dettte. :wink:

 

 

Dette ble prøvd i går, og det du sier er tøv. Jeg satte kikkerten i litt spenn, og siden optikken er så nært kammeret regnet jeg med at det ikke skulle gi utslag, noe det heller ikke gjorde. En kvist ble satt fast og et skudd avfyrt på 100 m. Skuddet traff der det ble siktet. Dette til kontrasten din - test det selv vel....

Link to comment
Share on other sites

Etter oppfordring har jeg testet litt på de forskjellige siktene som er her i huset. Dvs satt fast børser, og forsøkt å bøye på siktene. Problemet er antakelig litt mindre reelt enn jeg har trodd. Jeg så at trådkorset beveget seg, men det skal relativt mye kraft til for å bøye siktene så mye som 0,1mm. Hvor mye kraft som kreves varierer mye med siktene og hvordan de var montert. Langt overheng foran fremre montasje gjør systemet raskt mykere. Sikter med montasjeskinner er merkbart mye stivere enn sikter uten. En Zeiss 2,5-10x50 med skinne var utrolig stiv, selv med langt overheng. Mykest av de jeg har er en Zeiss 8x56. Denne er den lengste jeg har, har ikke skinne og antakelig gjør 1" mellomrøret denne relativt myk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...