Jump to content

Kikkertsikte til Langhold


Proton

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter min perfekte kikkert og jeg har lest mye i forumet om forskjellinge sikter men har ikke klart å konkludert på hva jeg vil ha.

 

Jeg har disse preferanser:

 

0.1 MIL klikk og retikkel

retikkel med MIL i Første Fokusplan og lys (aller helst en prikk) som kan brukes til nattjakt (ikke for mye lys)

Må kunne brukes ut til 1000m med 6.5x55

Jeg liker høy forstørrelse, men må og kunne zoomes ned til 6 ganger.

Prismessig så er det ikke det viktigste, men jeg vil gjerne ha overslag på pris også

 

Håper noen der ute nå med disse preferanser kan anbefale en eller flere alternatiuver for meg slik at jeg klarer å bestemme meg :)

 

Takk for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hviss det ikke er så nøye med pris så ville jeg ha kikka i forskjellige kikkerter som er aktuelle og velge den jeg liker best.Har kikka i de fleste ,men ikke i den relativt nye Khales 6-24x56.

Tror de fleste kikkertsikter i denne klassen fungerer helt ok mekanisk med repeterbare klikk.

Finn ett retikkel du liker og spør på stevner om å få se og prøve.Ta deg god tid og se etter aktuelle modeller på bruktlistene.Hender at nettop det siktet du liker kommer for salg pent brukt.Når man sammenligner siktene side ved side ser man små forskjeller på klarhet/skarphet,lys styrke på trådkorset om jakt med kikkerten er et tema.Alle du spør om tipps til kikkert vil nesten uten unntak skryte av sitt sikte.Det koster jo 20-30k så MITT sikte er jo best.Dette problemet luker du ut ved å kikke i de forskjellige typer og modeller og velge utifra det du selv synes.Har som nevnt tidligere kikka i de fleste og jeg har nå 3 stk S&B PMII.Finner jeg noen som jeg synes er bedre vil disse bli bytta ut.

Synes Zeiss sine viktory modeller er skarpere i optikken enn S&B, men der har du klikk bare ut til ca 700m med 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale kahles k624i, har ikke brukt den så mye men er knallfornøyd med den så langt! Har Mil4 retikkel som jeg syns fungerer veldig bra, kikkerten er skarp og fleksibel på øyeavstand på høy forstørrels. Synes ikke lyse er for sterkt på natt jakt heller(dette var ett problem på tidligere modeller så vidt jeg har skjønt)

 

Skaut en rev for litt siden midt på natta'n med 24x zoom, fungerte knirkefritt(natten var ikke av de mørkeste skal sies)

 

Uansett tror jeg ikke det blir feil uansett kikkert i den prisklassen! Men til kombinert langhold og jakt holder jeg en knapp på Kahles!

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv 2 langholdskikkerter. En zeiss victory diavari 6 - 24 x 56, og en tilsvarende zeiss (FL diavari) i 6 - 24 x 72. Begge tyske sikter kjøpt i Norge. Har dog kjøpt dem primært for toppjakt. Og kan med en gang opplyse, at på 24 x forstørring, så er 72 mm kikkerten totalt overlegen. Selv i det beste dagslys. Ja, det er faktisk en flott naturopplevelse i seg selv, bare det å se på et levende dyr gjennom en sånn kikkert. Nesten så man kvier seg for å ødelegge "idyllen" ved å løsne skudd. Dessverre så kjøpte jeg den minste kikkerten først. Mest pga pris, og en del lettere i vekt. Men 56 mm. kikkerten er selvsagt utmerket på forstørrelser på under 18 x, men uegnet til raske skudd på hjortedyr i tett skog, selv på 6x.

 

Begge typer kikkerter ligger som regel rimelig til salgs brukt på finn.no. Ellers vil ny- prisene variere endel. Bare å sjekke på ulike (nett) steder det.

 

Om disse kikkerter går til skyting (6.5x55). på 1000 meter, det er jeg ikke sikker på. Du må vel i såfall løsne noen skruer, og åpne opp justeringstårnet. Alt dette står i bruksanvisningen, men de behjelpelige folka på Zeiss Norge, de kan sikkert hjelpe til med dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal dere ha for at dere deler deres erfaringer om dette.

 

Å kjøpe ny kikkertsikte koster en del penger derfor så vil jeg gjerne være sikker før jeg går til innkjøp.

 

Jeg har 2 på lista nå som jeg liker og det er:

 

1: S&B PMII, usikker på lysstyrke. Ellers en velprøvd kikkert, et sikkert valg.

2: Kahles k624i, retikkel 4 fine, då i siste revisjon (2) for å få lite nok lys på natta.

 

Er det flere kikkerter som kan måle seg opp mot de 2 over?

Har hørt om noen med enda større forstørrelse 40+ men er ikke sikker på at de kan brukes til jakt.

 

Zeiss har nok bra optikk, men 72 blir fysisk for stort for meg, og 56 kikkerter har jeg prøvd lenge uten at det for meg blir den perfekte langholdkikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv både 6-24x 56 og 6-24x72 modellene fra zeiss.Disse har overlegent god optik ,men mine har 1cm klikk og justering på ca 65klikk-Det vil si at du kan stille opp fra innskutt på 100m og klikke 65cm opp og da er du på rundt 600-700meter med 6,5x55.Mine S&B sikter kan stilles 260klikk opp fra innskutt på 100m og da kommer du langt ut.Disse har også 1 cm klikkverdi.Zeiss sine sikter er nok ikke ideelle når man skal ut til 1000 og forbi.Disse er nok designet for jakt og da holder 60+klikk i lange baner for min del. :)Lyset på S&B PMII kan stilles helt ned nesten til det usynlige.Disse har 11 klikk innstilling på lyset.Skal du jakte med PMII siktene vil jeg annbefale p4 og ikke p4 fein retikklet.Synes trådkorset blir litt stusslig når man stiller ned forstørrelsen på p4 fein.

Khales er vel en god allrounder både til jakt og langhold,men jeg ville ha tittia i en før jeg la 20000 på disken for denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...