Jump to content

Stabiliseringsvæske?


Trond C

Recommended Posts

Hvis jeg ville prøve å stabilisere noe tre selv, hvilken væske bør jeg bruke, og hvor kan jeg kjøpe den? Har lest her og der, forstår at det oftest brukes en harpiks/resin som herdes ved varme. Har bare mulighet til å bruke vakuum, ikke også trykk, som bl.a. de i Danmark visstnok bruker.

 

Jeg bare forsøker dette, har søkt på ebay og i Norge, men finner ikke akkurat noen som selger væsken; kanskje det brukes en vanlig var som ellers brukes til noe mer "normalt" :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, men epoxy, som brukes på båter og mye annet, herder av seg selv etter tilsetting av herder, etter kort tid. Man trenger gjerne en time på å suge all luft ut av trestykker og deretter la det suge inn stabiliseringsvæsken. Jeg tror, tror, vel og merke, at herding ved varme etterpå er viktig for at herding skjer etter at trestykket er fyllt. Dessuten kan slik resin, selv etter tilsetting av herdestoff, oppbevares lenge for senere bruk, fordi bare varme får det til å stivne. Så hvor finnes slik resin som i alle de videoene fra USA om stabilisering? Som sagt, eBay selger bare hardwaren, ikke væskene :D

Link to comment
Share on other sites

Takk, da har jeg bestilt en gallon med kaktussaft fra USA :) Forsøket mitt skal skje med en vakuumpakkemaskin fra Foodsaver. Den har et uttak for slange til en plastbeholder som kan vakuumsettes. Egentlig for matoppbevaring, men nå for kaktussaft. Beholderen holder vakuumet via en enveisventil, men jeg må jo fylle på undertrykk etter som treet gir ut luft. Blir spennende å se hvordan det går for en som aldri har forsøkt før.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Etter et halvt år har jeg litt om litt fått i heimen stabiliseringsutstyr - væske, farge og sist et vakumkammer fra Turntex i USA, og en vakumpumpe fra UK. Her skal det stabiliseres! :D Må jo bare begynne med noe - det ligger noen tørkete lettråtnete vedpinner i vedskjulet, kanskje et stygt knivskaft kan erstattes av et hjemmelagd i forsterktet tre :) eller den trofaste landroveren få seg girstangkule i samme grønnfarge som bilen?

 

Jeg bør vel dimensjonere emnet en del over ønsket sluttstørrelse, ut over rom for sliping mv. - vet ikke om det er sannsynlighet for at det slår seg eller krymper?

 

IMG_1215_zps6aa2d239.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg bør vel dimensjonere emnet en del over ønsket sluttstørrelse, ut over rom for sliping mv. - vet ikke om det er sannsynlighet for at det slår seg eller krymper?

Utfordringen er nok å få det dypt nok. Med kun vakuum vil det i hovedsak bare bli det ytterste materialet som blir tilført resin.

Om du stabiliserer en blokk og deler den i skiver etterpå vil den kunne slå seg siden den ene siden er "stabilisert" og den andre ikke, og dermed har forskjellig spenningsbilde.

Det sikreste er å ha det omtrent ferdig i fasong.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med "vanlig" vakuum fra f eks kjøleskap, klarer man 3-4mm på porøse tresorter uten problem. Som nevnt er f eks surnet rogn og bjørk lette å stablisere med enkle metoder. Vakuumkammer kan man lage av 2l norgesglass. Ventil/ kran og rør kjøpes på clas ohlson. Klokka trenger man strengt tatt ikke, men den er å få kjøpt på Biltema for 50-60,- om man skal he en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...