Jump to content

Malfsen's kniver


malfsen

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle dele fødselen av en ny kniv. Jeg vet at det er mange her med masse erfaring som kanskje har noen tips og meninger, noe som taes imot med takk.

 

jeg begynner med et fint damaskus blad, valbjørk og bøffelhorn kjøpt på skinnlåven på hønefoss, samt svart vulkanfiber og nysølv.

 

Litt drilling og pussing med nålfil så har vi dagens resultat

2w4g1ma.jpg

 

jeg tenkte å lage kniven som vist på bilde, men med et lag vulkanfiber og nysølv mellom bjørka og bøffelhornet bakerst.

2vnnlt3.jpg

 

Slira føler jeg må bli svart og av den skandinaviske typen (sydd bak og reima tredd igjennom hull på baksiden).

Men som sagt kom gjerne med ideer og meninger!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ikke helt sikker på hva du spør om. Hvor mye erfaring har du fra tidligere og hva lurer du på?

Tenker du på hvordan du burde lage kniven, form, bredde på innlegg, osv eller tenker du på mer tekniske ting til hvordan det er best å sette det hele sammen og prosessen fremover?

I og med at du bruker et mønstersmidd blad antar jeg at du har laget noe kniver tidligere. Og du har heller ikke spesifisert hva slags type kniv du skal lage.

Hvis du legger ut et bilde av bladet slik at vi lettere ser formen og mønsteret er det nok lettere å skulle kommentere.

Syns alltid det er artig å se hvordan folk lager kniver, og hvordan resultatene blir, men jeg føler ikke at jeg har så mye jeg kan bidra med det vi har fått vite så langt. Også er folk så forskjellige på hva de føler er en fin kniv, at hvis du skal se eksempler på hva jeg liker, så kan du klikke inn på tråden med knivene mine, heller enn at jeg lager tegninger ;)

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret Berserk!

Jeg har sett knivene dine og det er noe jeg bare kan streve etter (men målet er at jeg skal kunne lage like fine kniver ;-)).

Ja, jeg tenkte på ideer til form og fasong på kniven. Det blir etter planen ca 8mm bøffelhorn fremst fulgt av ca 2mm nysølv, 1mm? svart vulkan fiber og en kloss valbjørk ca 50mm. bak blir det vulkan, nysølv og 35mm bøffelhorn.

 

Bladet er 75mm langt (her ved siden av en snusboks og min første kniv (100% elg gevir))

1rymvn.jpg

 

Jeg har lagd 5 kniver tidligere så jeg er ikke veldig erfaren, men man må jo begynne ett sted.

 

Bilde av den fineste og uten tvil den som har tatt lengst tid

25yw5c1.jpg

Mahogni, svart og rød vulkan fiber og nysølv (vinkelsliper + lamell skive måtte til)

 

Jeg liker ikke den klassiske tollekniv/mora fasongen der skaftet bare er en oval sylinder. Jeg vill heller ha litt utprega fasong (som den på bilde).

 

Ellers takker jeg for tips og triks som kan være nyttige.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En ting jeg ville passet på er at tangen går igjennom alle lagene i skaftet, eller at du fester de bakre bitene med en innebygd stift eller liknende. Limet bruker å holde, men i lengden er det bra om det er noe som holder det sammen. På bildet du la ut tidligere ser det ikke ut til at tangen vil nå inn til den bakre biten.

 

Ellers er det bare bra at du vil lage noe eget. Skal jeg kommentere den siste kniven du la ut med hva jeg tenker på når jeg ser den er at jeg i første omgang kunne tenkt meg å heller brukt et større blad. Ikke lenger, men høyere fra eggen og til ryggen. Ellers kanskje laget et litt mindre skaft, men jeg antar at denne passer ganske godt til størrelsen på hånda di.

Det bladet du har kjøpt inn for den siste kniven syns jeg er en mye enklere form å skulle lage skaft til.

 

Du får rett og slett bare teste ut litt ting, så finner du ut hvilken stil du syntes er best.

Det er mange som råder til å kjøpe eller låne en bok på biblioteket og lese litt om hele prosessen, men jeg hadde ihvertfall mye glede ut av å bare prøve meg frem på hva som fungerte og ikke.

 

Lykke til videre ;)

 

Berserk

Link to comment
Share on other sites

det er nå gjort, men..... jeg tror jeg fikk en eller to små glipper mellom bjørkeklossen og bøffelhornet bakerst. tror det er bjørka som ikke ble 100% flat i begge ender.

Men nå er det limt og gjort er gjort. noen tips til å "jukse" det til hvis det trengs? Og hvordan får dere endene parallelle? prøvde båndsliper men fikk alltid ett hjørne som ble for lavt. båndsaga som jeg har er ikke i drift, men kan sikkert fikses hvis den er best å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har en slik flott skivepusser som Haretex, må du bruke øyemål og båndpusser som meg.

Etterhvert blir en flink på øyemål.....

Men det viktige er å unngå gliper, og dette må du sjekke nøye før du limer. Bit mot bit, hold opp mot ei lyspære for kontroll. Sjekk vinkel på slipeflaten og at bitene ligger tett mot hverandre før liming.

 

Når det gjelder utforming av skaft, er det noen enkle retningslinjer:

- Tegn linjer som er paralelle med rygg- og egg- linje på kniven bakover skaftet (skisse på papir). Disse linjene skal man holde seg innafor, og det er viktig at de fremste cm av skaftet følger disse.

- Litt bakpå ryggen begynner man rygg-kurven.

- på slutten av skaftet begynner man kurven oppover for å få mage på kniven. Dette skal ikke være en skarp kurve, og opptrekket bak magen trenger ikke være stort. Det faktum at kniven er smalere bak enn midt på, gjør at den sitter fast i slira etterpå. Hvor langt bak du skal begynne denne kurven, avhenger av hvor langt opp på kniven slirekanten skal gå.

- Sett ovenfra skal også kniven bli bredere bakover, og smalne igjen bakerst. Også dette for at kniven skal sitte i slira. Ergo må det bredeste punktet være der magen er bredest (omtrent).

- Om du har for mye former, og kniven blir mye smalere bak enn midt på, vil du få problemer med å få kniven ut og i slira igjen.

- Er det for lite former, eller slira ikke går over bredeste punkt, vil den ikke sitte godt i slira.

 

Slik gjør jeg det, håper det er forståelig. Som du ser, er det bladet som bestemmer hvordan skaft-formen skal bli...

 

Du er på god tur her, ett godt utganspunkt.

Ser fram til resultatet!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips der! Tror det blir elektrisk høvel og gjerdekapp som blir brukt til å rette av for det meste fremover.

 

Mye bra du sier om linjene på kniven! Det er Derfor valbjørka i mitten er så langt ned. da kan jeg lage magen på kniven og fortsatt ha en del bøffel bakerst og jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

Da er skaftet slipt ned til en størrelse som er grei og jobbe med. Fikk ett meget godt inntrykk av bøffelhornet mens jeg jobba med det. Det slipes ganske greit, sprekker ikke og fliser seg ikke. Det blir brunt nå det over opphetes, men det er bare på overflaten (Glad jeg fant ut det så tidlig) og det lukter noe helt forferdelig :P ikke den vanlige gevir lukten, men mer som brent hår. Det burde egentlig ikke overakse meg, for begge deler er jo det samme, bare i annen form.

 

2z5lwl5.jpg

Dagens lille innsats.

Link to comment
Share on other sites

Da er pussinga påbegynt. formen er ikke ferdig enda som dere vill se. magen må mye lenger bak samt jeg ikke er helt sikker på buen på ryggen.

2me3hnp.jpg

 

Som dere ser er den ikke formet i bredden enda.

zxrv61.jpg

 

Det er her jeg trenger deres ekspertise. Meninger og tips om linjene og til å forme det osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så kniven har vært ferdig en stund og sliren er sydd, jeg har bare ikke somlet meg til å legge det ut.

 

1zq7zox.jpg

 

iz9ces.jpg

 

Ble sånn passe fornøyd med kniven. jeg må bare tørre å pusse vekk mer på sidene.

 

litt av grunnen til at jeg ikke har kommet med noen oppdatering er at jeg har laget litt andre ting.

 

en sidesal til en gammel mauser en venn av meg har

r6xsia.jpg

29gimic.jpg

 

Telefonetui som ble bursdags gave

hsulq0.jpg

 

Belte til a mor

24ll9c9.jpg

 

Og enda ett hylster

2dbw9yq.jpg

 

I tillegg er det tre belter på gang samt et lite hylster til en 2" .38 spesial og en kniv. Kan legge ut bilder hvis noen vill se.

Link to comment
Share on other sites

Takk, Takk!

Jeg brukte Danish oil på bjørka, polerte det, også ga jeg det er tynt lag med tan narvsverte (samme som er brukt på belte) så ble litt polering med en sokk :P bilder viser ikke riktig farge, da det er en del mer oransje i virkeligheten. det er litt nærmere rogn som har liggi ei stund ute men ikke fult så kraftig farge

Link to comment
Share on other sites

Du har mye pent lærarbeid her Og de pautede mønstrene ser forseggjort ut.

 

Når det gjelder kniven syntes jeg at du har satt sammen en god komposisjon. Formen på skaftet syntes jeg er litt kort og kanskje litt klumpete?

Det kan se ut som om kanten på sliren er skåret etter at sliren er sydd, jeg pleier å skråskjære kanten på læret før jeg syr, for siden å paute slik at læret får en jevn overgang til skaftet. Enden på sliren syntes jeg også ser også litt butt ut.

Det pautede mønsteret er stilig og alt i alt ser kniv og slire bra ut. :D

 

Bare fortsett å poste annet lærarbeid her. arbeidene dine er pene og du sitter sikkert på teknikker og kunnskap som vi andre her kan lære av.

Link to comment
Share on other sites

Ok jeg har prøvd på det samme, men hvis jeg ikke klarer å tegne mønsteret med blyant på papir

så er vel sjansen for å klare det på en slire liten. Hadde håpa på et triks. :smile:

 

Jeg ofte lurt på hvorfor ikke keltiske, tribal og andre tatoo mønster blir mer brukt på kniv. Kunne vært

tøft med flammer i stede for akantus.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eik er nesten riktig selv om det er ett bar tre. Selv hadde jeg aldri sett eller hørt om de tre til høyre før jeg fikk de i posten. Den til høyre er uten tvil den vanligste av de 4. Her er ett lite hint.

Nr 1 er fra Europa eller nord Amerika. Nr 2 er fra sentral Afrika. Nr 3 er fra Australia og nr 4 er fra sør Amerika. Kniven (kommer bilder av den når den er ferdig) er av valbjerk som ikke er behandlet enda.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer! nr 3 er Sheoak. alt er kjøpt fra verktøy as, de fikk inn en pall med emner. Alt fra ibenholt til valnøtt og ask.

 

Purple hearten er ganske rød-lilla. Liker fargen så det blir nok en kniv av det. Kanskje med litt mahogni eller frukt tre

 

Hvor giftig er barlind egentlig? Holder det med standard 1 gangs støvmaske type hvit?

Leste også att purpleheart er smågiftig hvis innåndet

Link to comment
Share on other sites

Kan egentlig ikke uttale meg stort om giftigheten. I de fleste tilfeller går slikt bra, men alle delene av treet er giftig.

Har jo lest at får du i deg et frø må du ringe ambulanse. Men du skal vel å få i deg ganske mye støv. Jeg ville ihvertfall vært forsiktig, og passet på å ha godt avsug i tillegg til den maska. Vaske hender godt med kaldt vann etter jeg hadde jobbet med det osv.

 

Lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...