Jump to content

Erfaring med kikkert?


omern

Recommended Posts

På jakt etter en grei kikkert til en fornuftig pris som blir allroundverktøyet å ta med på den jakta jeg får vært med på, med tid og stunder! Altså en god kikkert som passer til all jakt utenom storvilt foreløpig. Da jeg får dette i "valgfri" bursdagspresang, har jeg sett meg ut

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Optikk/Kikk ... 21_2_Style

 

Noen med erfaringer med denne? Egner den seg greit?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Må først si at jeg på ingen måte er noen kikkert ekspert, men jeg Har brukt denne kikkerten på hjortejakta nå i høst og er veldig fornøyd.

Valgte denne til fordel for en zeiss concuest HD til mer enn det dobbelte av prisen.

Opplevde denne faktisk som klarere og bedre å se gjennom.

Til måneskinnsjakta var den også veldig lyssterk og god. Så like godt i mørket med denne som jeg gjorde med zeiss victory HD kikkertsiktet mitt.

Synes den er god og stabil å holde. God justering av skarpheten og greit synsfelt.

Absolutt en kikkert å anbefale til den prisen!

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitering av innlegget over ihht. forumreglene. -Olesøn

 

Jeg har monarch 8,5x56, zeiss conquest 10x42 og naboen har monarch 10x42. Bare for å slå det fast med en gang zeissen er klarere, har bedre fargegjengivelse og kontrast. Hvordan du klarer oppleve monarchen som klarere kan jeg ikke i min villeste fantasi forstå, om da ikke fokuset på zeissen var helt feil stilt for dine øyne :roll:

Conquest HD har fått topp i ALLE tester, årets beste kjøp i flere jaktblader, både nasjonalt og internasjonalt. Nikon monarch er en god kikkert, og til den bruken trådstarter beskriver vil den fungere godt.

Det trådstarter må ta stilling til er om han vil betale over det dobble for zeissen? Hvis interessen utvikler seg, vil nikonen bli byttet ut etterhvert, det blir ikke zeissen tror jeg :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 7,5x42 og 8x56 i mange år nå og har vært veldig fornøyd med de:)

 

Har ikke testet 10x som du linker til, men valg av forstørrelse kan jo også være lit subjektivt. Kan det tenkes at den vil oppleves som litt ustabil pga lett vekt og høy forstørrelse?

 

For min del blir 56x mest brukt også på dagtid.

 

Ett + i forhold til bruksverdi opplever jeg også er at det er en fin kombinasjon av kvalitet og pris.

Link to comment
Share on other sites

Ville kanskje satse på den du har sett på. Veldig fin forstørrelse til allround korte studier. Har brukt mest Zeiss 10x42, men også Nikons kikkerter. De nye laaangt rimeligere kikkertene enn Zeiss er nå blitt veldig bra synes jeg da. Kun hvis det begynner å bli veldig dårlig lys - da kan jeg kanskje oppnå noe med forskjellen. Hvis det ikke skal være til nesten daglig bruk, hadde jeg sannsynlig gått for Nikon som er lettere enn f.eks. Zeiss i samme gruppen. Morro med ny kikkert :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne, og Nikon Monarch 8,5x56. Til sammenligning holder 8,5x56 ca 1/2-time lengre i skumring. Jeg fikk også låne med meg 8x56 Vortex og Swarovski i samme forstørrelse ut på post. Vortex syntes jeg rett og slett var for nøye på øyeplassering, og Nikon føltes skarpere, og fulgte Swarowskien. Jeg syntes forskjellen var veldig liten på de to sistnevnte. Swarovski knapt et hakk bedre, men verdt prisforskjellen...? Jeg har ikke testet ut Zeiss sin håndkikkert, men har en 3-12x56 HT montert på rifla.

Jeg hadde gått for Nikon Monarch 10x42. Den har større forstørrelse, er mindre, og ikke minst mye lettere.

Min ligger alltid i hanskerommet på bilen når den ikke er med andre steder. En topp budsjettkikkert.

Link to comment
Share on other sites

Kikket litt på denne testen http://m.klikk.no/helse/dinkropp/friluf ... 796552.ece" target="_blank

der Nikon Monarck kom på 5 plass, ser at Nikon Monarck7 kom på 2plass men den koster da 1300.- mere.

 

Den kikkerten jeg fikk lyst til å kikke nærmere på er den billige Nikon Pro Staff 7 til 1990.- som kom på 6plass http://m.klikk.no/helse/dinkropp/friluf ... 796758.ece" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bare noen forslag, i kikkertverden er det utrolig mye og velge i, alt til sin bruk og kostnad.

Min oppfatning er at en ikke er nødt til eller må ha en av de dyreste og av de mest kjente merkene for og ha god optikk mellom hendene. Nikon har gjort det bra i mange tester, både for håndkikkert og kikkertsikte, med tanke på pris, kvalitet og egenskaper.

 

Jeg bruker selv en 16 år gammel Zeiss 7x45 håndkikkert, som jeg er utrolig godt fornøyd med med, brukes mest til bø jakt på hjort og rev, utrolige egenskaper i skumring/måneskinn, og en fryd og se igjennom også i dagslys. Men stor og tung.

Til lengre turer, hvor jeg gjerne ikke trenger de aller beste skumringsegenskaper, bruker jeg Swarovsko El 8x32 Swarovision, liten og hendig sak.

 

Sannheten er at problemet ligger i vårt eget øye, vi snakker om store summer, og det skal mye til for og se den super store forskjellen på mange kikkerter idag, mye er veldig bra og veldig godt brukende. Jeg har sett gjennom mye forskjellig, blant annet Nikon, som er gode kikkerter, Steiner, Kahles, Meopta, og flere til, fungerer utmerket.

 

http://www.dinkikkert.no/kikkert/steine ... -pro-10x42" target="_blank

 

Uansett, lykke til med valget av ny kikkert! :-)

Slikt er alltid veldig spennende, mitt råd er, se gjennom mange kikkerter, og helst ut av butikkvinduet, se og fokuser og sammenlign! Er langt i fra sikkert at kollega eller kamerat har samme syn og deler samme oppfatning, egne øyne og egne valg teller alltid best :-)

Link to comment
Share on other sites

Den står øverst på ønskelista mi også. Da reinsjakt fåregår bare i dagslys, man kikkrer på lange avstander, den er lett, fordel på lange turer, må ha kikkerten rundt nakken hele dagen, 10x42 er et must, og ikke minst den er rimelig, så vist man ikke har råd til zeiss HT. eller svarowski, da er saken klar! På hjort-revejakt bruker jeg en zeiss 10x56, den er helt konge i dårligt lys!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte meg en slik for 5 år siden, har vært veldig fornøyd i forhold til prisen. Bruker den til både dag og skumring/måneskinn.

 

Bare husk på en ting vedrørende Nikon Monarch. Okularkappene kan du vri opp og ned. Samtidig er festene mellom kappene og kikkerten laget av TYNN plast. Jeg var litt uforsiktig, vridde feil vei og vips, knekt plast.

 

Tok kontakt med reparatør i Bergen, skulle ha mer enn prisen på kikkerten bare for å fikse ny kappe. Ordnet seg etter noen telefoner, fikk kjøpt delene og gjorde jobben selv. 150 kroner i stedet for 1400.

 

Litt off-topic men men..

 

Ingenting å lure på, løp og kjøp....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...