Jump to content

Løshundprøver-2008


videlgen

Recommended Posts

Hallo løshundvenner !

Var en tråd på gamle "sluttstykket" om løshundprøver og forventninger til vår beste venn !

Jeg tenkte vi kunne starte opp igjen den tråden her hvis interessen er her :D

Det er sikkert noen som allerede har rukket å gått løshundprøve denne sesongen og som vil dele sin erfaring med oss andre !

Klem ivei og skriv !

 

Har meldt på min unge jämthund til prøve på Torsdag,han er nå 16 mnd og vist veldig gode takter til nå,jeg håper han gjør på prøve,som de siste slipp vi har hatt.

Får vi til det så bør det holde til en 1 pris :D

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd dette her videlgen,sitter med ei jemt tispe på 4 år som ikke ble det helt store som løs hund desverre,men sporer meget bra og er godkjent på ettersøk.Blir ny valp i løpet av vinteren,men for å holde tråden så gikk en venn av meg sin første løshundprøve nå med en grå hanne på 1,5 år og fikk 91 poeng.Er jo storartet. Flott Tråd ,lykke til med jaktprøve framover alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Årets prøve blir Nm-Løshund,

står på 6 reserveplass for nordisk mesterskap,så det er bare å krysse fingrene.

 

Skjøl så blir det vel å gjøre ferdig aspirant arbeidet,for løshund dommer..

Ønsker resten av hunde Norge lykke til med prøvene,for årets prøve sesong-08

Link to comment
Share on other sites

Och i morse låg bekräftelsen på den gamles jaktprov i inboxen, så i dag ska jag ringa den domaren (en av de som ska döma sonen hans btw) och se om vi kan planera in det till mitten av oktober, när tid finnes och brunsten börjar klinga av.

 

Känns ju som att jag vill ge honom en chans att försöka ta klubbens vp för veteraner i år igen. Går det då går det, men han blir ju inte yngre direkt :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Nå er vi vel godt igang med prøvesesongen noen av oss,jakta varer til jul her jeg bor og ennå er det elger igjen på noen kvoter her og der !

 

Gikk en prøve forrige helg med min unghund som gikk meget bra !

Han hadde en lang søkstur,før han var innom oss og dro ut igjen på nytt.

Brukte min Astro så alt var under kontroll,hadde han på 1,2 km da jeg fikk se han sto i "treed " og sporloggen gikk bare rundt ,jeg skjønte dette måtte være en mulig los,så vi fikk nærmet oss i full fart og hørte han godt på 500 m.

Dommeren foreslo at vi kunne lage oss litt kaffe mens vi hørte losen gikk taktfast oppi lia.

Jeg fulgte nervøst med på klokka,og var spent på om det ville holde 1,5 time som er kravet for første pris,tiden gikk og første hele timen gikk og jammen sto det i ro tiden ut.

Vi nærmet oss der hvor hunden sto med elgen/elgene og jeg ble litt overrasket når jeg fikk se en fjolokse stå der,de fjoldyra er ikke kjent for sin samarbeidsvilje ovenfor løshunder.

Hadde en litt mislykket innkalling,men fikk ny los etter støkking og dommer var innpå og filmet før han tok en hard støkking,bikkja hang på i ca 3 km før elgen dro over en elv der han slapp.

Dommeren kunne gratulere meg med en god første pris etter endt økt :D

Link to comment
Share on other sites

Startet på to løshundprøver i høst og fikk to 1 premier så nå blir det og prøve seg på 2 dagers prøve til neste høst..

 

 

Gratulerer så mye med flott start,jeg har meldt på en prøve til,så da får vi tro vi møtes på to-dagers til neste høst :wink::D

 

Takker og gratulerer selv. er hunden din gammel eller? Min er en NEG på 2,5 år ja det hadde vært morro og møtes på 2 dager ja. tenkte jeg skulle prøve og melde på normarksprøva eller ei i gudbrandsdalen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi vel godt igang med prøvesesongen noen av oss,jakta varer til jul her jeg bor og ennå er det elger igjen på noen kvoter her og der !

 

Gikk en prøve forrige helg med min unghund som gikk meget bra !

Han hadde en lang søkstur,før han var innom oss og dro ut igjen på nytt.

Brukte min Astro så alt var under kontroll,hadde han på 1,2 km da jeg fikk se han sto i "treed " og sporloggen gikk bare rundt ,jeg skjønte dette måtte være en mulig los,så vi fikk nærmet oss i full fart og hørte han godt på 500 m.

Dommeren foreslo at vi kunne lage oss litt kaffe mens vi hørte losen gikk taktfast oppi lia.

Jeg fulgte nervøst med på klokka,og var spent på om det ville holde 1,5 time som er kravet for første pris,tiden gikk og første hele timen gikk og jammen sto det i ro tiden ut.

Vi nærmet oss der hvor hunden sto med elgen/elgene og jeg ble litt overrasket når jeg fikk se en fjolokse stå der,de fjoldyra er ikke kjent for sin samarbeidsvilje ovenfor løshunder.

Hadde en litt mislykket innkalling,men fikk ny los etter støkking og dommer var innpå og filmet før han tok en hard støkking,bikkja hang på i ca 3 km før elgen dro over en elv der han slapp.

Dommeren kunne gratulere meg med en god første pris etter endt økt :D

 

Gratulerer. Det er nesten så en kunne få lyst på jämthund :wink:

Hvor langt følger hunden din sånn i snitt, tror du?

Link to comment
Share on other sites

Jämthund ja ! BÆSTE SOM FINNS :wink:

 

Hunden min er nå rundt 17 mnd og har skutt flere i los for han i høst,er litt jaktidiot,men effektiv sådan !

Fin statistikk på han i høst,ikke et slipp uten los og skuddsjans !

Han har hatt på den værste turen,sammenhengende los i 27 timer,ellers så er han fornuftig hvis det drar rett ut,slipper etter en 6-7-8-9 km :wink:

Takke meg heller til en som er borte litt,men finner elg,mot en som bare går i beina hele høsten !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har også vært på løshundprøve i høst med NEG Tispe 2 år. Og er litt usikker på hva som skal til for å få første premie.

 

Jeg trodde grunnkravet var 1,5 timer los og selvfølgelig nok poeng på de 10 momentene.

 

Jeg hadde gode søk 20-30 min og det ble uttak 600 meter unna oss, og etter 1,5 times los sier dommeren:

Da er vi på god tur, da trengs to støkkinger hvor hunden stopper elgen og får minimum 30 min ny los. Og det gikk greit vi støkket to ganger, og det ble begge gangene ny stålos i over 30 min. Men det overrasket meg at dommeren hevdet at dette var et krav.

 

Og i motsetning til Dere andre, så fikk ikke jeg vite resultatet da det skal opp på dommermøte i Januar. Men jeg kan jo selv regne poeng, og det ser bra ut.

 

Men er det noen som kan orientere noe rundt krav til to støkkinger med dertil 30 min los.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...