Jump to content

Montasje cz 500


Bjellings

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en cz 550 american .308. Nå har jeg kjøpt ny kikkert (meopta r1 3-12 x56) og trenger nye montasjeringer. Men som "nybegynner" går jeg meg fort vill i jungelen av montasjer... Hvilken skal jeg velge?

Det skal også sies at jeg vurderer å kjøpe en cz 455. Hadde det gått ann med QR slik at jeg kan flytte kikkerten enkelt mellom riflene? ja, jeg er klar over at den må skytes inn hver gang, men jeg anser ikke dette som noe problem da "storebroren" sansynligvis kun vil bli brukt på høsten. Og "junior" resten av året.

Gi meg gjerne tips, helst med linker til nettbutikker

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Nei, du kan nok ikkje bruke same montasjane på 500 og 455. Den største er 19 mm dovetail, mens 455-en har 11 mm spor - om ikkje eg er heilt på vidda.

 

Til mine Brno-rifler (Mod. 21 og ZKK 602) passar samme montasjane som du skal ha på cz 500, altså 19 mm. Pass på at viss du bestiller slike montasjer frå andre enn CZ sjølv, så må dei vere merka "for Brno/Cz", ellers vil du mangle gripekloa på bakre montasje på venstre sida, som du er heilt avhengig av.

 

Eg har prøvd både originalmontasjer frå Cz, Burris-montasjar, Millett og Warne quick release. Warne er kanskje mest solid, men også mest klumpete. Millett er slank og elegant og ein lett stålmontasje. Mi erfaring med originalmontasjane frå cz er at skruane er litt mjuke og lette å øydelegge, men det kan du løyse ved å kjøpe nokre i betre kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Veit ikkje korleis profilen er på 601 løpet i forhold til 550. Kanskje eg kan snakka med norma og få returnert dei viss eg må ha den høge montasjen. 

 

Ein anna muligheit er jo og gå til børsemaker/ våpenforhandler så fikse jo dei da. Er noke med da og skru på kikkertsikte sjølv og, da som er vanskeligt er og få da beint i montasjen dvs da må vera i vater.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...