Jump to content

.30-06, .338, .358 - rekyl?


ko-stens

Fortsette med .30-06, skaffe .338 Fed eller .358 Win?  

38 members have voted

  1. 1. Fortsette med .30-06, skaffe .338 Fed eller .358 Win?

    • .30-06 Spr
      16
    • .338 Fed
      8
    • .358 Win
      9
    • Annet?
      5


Recommended Posts

En kamerat av meg er på tur inn i tankeboksen. Han har i dag en Tikka T3 Lite i .30-06 som brukes til elgjakt, men kunne kanskje tenkt seg å ha et kaliber som ikke alle andre har, samtidig som det ikke er mye rekyl. Han er ikke så glad i det etter å ha fått seg noen nesestyvere av .30-06'en. Med demper ble det bedre, men om han bytter vil han ikke ha noe som sparker særlig mer enn dette kaliberet uansett.

 

Har satt han på tanken om .358 Win og .338 Federal. Har tittet litt på rekyltabeller, og begge ligger i området til .30-06'en. I følge tallene her:

 

http://www.chuckhawks.com/recoil_table.htm, ser ikke forskjellene så store ut.

.30-06 med 180 grs kule: 20,3 i rekylenergi

.338 med 210 grs kule: 21,9

.358 med 200 grs kule: 20,9.

 

Wikipedia kommer med disse tallene:

.30-06 med 180 grs kule: 20,48 (ft-lbf), eller 27,77 j

.338 med 180 grs kule: 19,27 ft-lbf, eller 26,13 j

.358 med 200 grs kule: 19,08 ft-lbf, eller 25,87 j

http://en.wikipedia.org/wiki/.338_Federal

 

Til sammenligning har .308, som jo er moderpatronen til .338 og .358, 16,02 ft-lbs, eller 21,72 lbs med 180 grs kule.

 

Jeg kjenner ikke stort til noen av de tre aktuelle (eller to da, siden det ene kanskje byttes ut på sikt), men det gjør kanskje andre her? Vet at de to bruker .308-hylse, og det er kanskje et lite poeng da man kan bruke kortere låskasse (liker det jeg i hvert fall) og at hylser er lettere tilgjengelig. Er derfor jeg kom på dem i farta og.

 

Vil anta det bare er å bruke .308-hylser og utvide halsen og stappe nedi kula? Må kanskje varme opp halsen før pressing? Kjøp av patroner er ikke så mye å tenke på da han lader selv.

 

Hvordan føles egentlig rekylen i disse tre kalibrene mot hverandre? Er det merkbar forskjell når tallene ikke skiller seg så veldig fra hverandre? Vet ikke hvilke tall en skal stole på her, men en kjenner sikkert rekylen bedre i lette våpen og kanskje våpen med syntstokk? Eller hva?

 

Hvilket kaliber ville dere valgt til "allmenn" elgjakt (dagslys, avstander fra 30 - 150 meter, relativt lettgått terreng - altså ikke veldig ekstrem jakt)? Er det andre, minst like gode, kalibere hvor kule- og hylsetilgangen er bra og som gir en rekyl omkring disse tre?

 

Demper skal brukes uansett, men uansett, det er ingen vits å kjøpe et kaliber som gir like mye rekyl med demper som en .30-06 uten...

 

Må også legge til at det ikke skal forskes på alle kuler i hele verden her. Det blir å finne en god treningskule/helmantel og en god elgkule og ferdig med det. Ingen vits å gjøre ting vanskelig ved å tenke og forske altfor mye. Blir bare rot av slik (egen erfaring...)

 

Det mest fornuftige er selvsagt å beholde rifla og kaliberet han har fra før, svineriet går jo helt meningsløst bra, men jeg har en ørliten mistanke om at han er litt.. tja... lei det? Kaliberet burde kanskje fåttbyttet navn til .30-06 Passat... (sier jeg som har .308 Golf) :lol:

 

Har selv satt han på .358-tanken og kjøpe rifle med trestokk. Bommer jeg da!? Etterpå tenkte jeg på .338 Fed. Mulig den er hakket bedre igjen, eller hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Det med "best" er vel egentlig ikke noe stort poeng her, i hvert fall når det gjelder som elgpatron. De feller elgen greit begge to (og .30-06'en), så det er ikke noe problem uansett. Men det er greit å vite at det finnes gode kuler tilgjengelig. Og det er greit å vite litt om hvordan følt rekyl er i de to aktuelle sammenlignet med .30-06. Er de så å si like?

 

Har skutt så lite med forskjellige kalibere at det nesten er en skam. Vet knapt hvordan rekylen er i en .30-06, med unntak av at jeg har fått en smell i nesa av nevnte rifle selv... Har mer enn nok med .308'en jeg... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke førstehåndskjennskap til noen av disse patronene selv, men hvis rekyl er et tema vil jeg anta at en 338 Federal ladd med 160 grs Barnes ttsx er bra medisin. Når jeg selv skulle velge meg et "mellomkaliber" til Blaseren valgte jeg 8x57 IS, og 160 grs ttsx fungerer utmerket i den, med mindre rekyl enn de vanlige 196 grs kulene.. Jeg vil også anta at det etterhvert dukker opp andre med bedre bakgrunn, og gode erfaringer med disse patronene... :wink:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=81400

Link to comment
Share on other sites

Rekyl er så mangt.

Og det er veldig mye som påvirker rekylen man kjenner når man avfyrer et skudd.

Ikke bare hastighet og tyngde på kula.

Jo lettere et våpen er, jo mer rekyl får man vanligvis.

T3 Lite veier lite og gir betraktelig mer "juling" enn ei tyngre rifle i samme kaliber.

Hvor godt stokken passer er også viktig. Noe som ofte er undervurdert, er hvor viktig riktig lengde på stokken er. Plaststokker er jævlig plundrete å kappe om stokken trenger å være kortere.

I tillegg er det viktig å ha en god rekylkappe om man er noe sensitiv når det gjelder rekyl. Vil absolutt anbefale Limbsaver rekylkapper.

Demper hjelper godt med å redusere rekyl.

 

358 win og 338 federal er kurante kalibre det, men personlig vil jeg nok anbefale 9.3x57 til kameraten din.

Det er et kaliber som ikke alle andre har og det har en god effekt på dyr samtidig som den har moderat og etter min mening en meget behagelig rekyl(den skyver mer enn den slår), og den er plenty bra nok kulebane ut til 150 meter med tunge kuler. Det er også lett å få tak i gode kuler til denne.

Den tåler også også godt å kappes til kort pipelengde for montering av lyddemper uten at man mister mye hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok beholdt den han har!Er man rekylredd,er det ikke vits med noe kraftigere..De nevnte patroner her synes jeg er litt tåpelige,3006 er en glimrende allroundpatron,men foretrekker 338 Win Mag til det største viltet.Rekyl har mye med vekt og skjefteform å si,min 338 sparkes selvsagt mer bakover enn en 308 jeg har,men skjefteformen gjør at den ikke er særlig mer ubehagelig enn min 308.Om han absolutt vil bytte,og gjerne ha litt mer diameter,er 8x57 eller 338-06 noe å vurdere,med demper er det ikke mer rekyl enn en guttunge takler!

Link to comment
Share on other sites

Rekyl er rett og slett Newton i praksis, momentet blir likt i begge retninger.

Det er nevnt rekylenergi i et av innleggene, det er nok feil, rekylenergien kan kun beregnes når vekt av våpenet, kule, hastighet og kruttladning er kjent. Det riktige er vel å kalle det rekylimpuls, den er bare avhengig av kulevekt, hastighet og kruttladning.

Litt forenklet kan en si at kulevekt multiplisert med utgangshastighet er det som gir rekyl. Tunge kuler gir derfor alltid mer rekyl enn lette kuler i en patron, og dersom patronene har tilsvarende størrelse vil den groveste gi mer rekyl.

Alle forslagene her vil derfor gi mer rekyl enn 30-06, men da lavere hastighet fordeler rekylimpulsen over lengre tidsrom føles den mindre.

Fasiten er derfor enkel, du må prøveskyte i det aktuelle våpenet med aktuell ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...