Jump to content

Rust på ramme etter lagring i olje


Pedro L

Recommended Posts

Hei

Har hatt reservevåpenet mitt liggende i kjellersafen i ca. ett år ubrukt. Det ble skutt under ett stevne senhøstes 12 og lagt i våpenolje ala Biltema

Da jeg plutselig fikk bruk for dette i dag oppdaget jeg at det "fløt" med rust under skjefteplatene på mitt Stainless Steel coltvåpen. Jeg pusset vekk overskuddsoljen som var blitt rød og så at det var små rustprikker i metallet som ikke gikk bort ved pussing spesielt ved serrateringen ved fingergrepet. Der var det tre felter på ca. 2 mm som det var litt dypere rust i! Hva gjør jeg med dette? Vurderte pussing med litt tannpasta og stålull, men dette riper vel mer enn det polerer vekk rusten?

 

Sørgelig da våpenet ellers er strøkent.

 

Vurderer børsemaker på mandag, men er dette nødvendig eller kan jeg gjøre noe selv?

Spør siden mesteparten av prikkene er skjult bak grepet og litt forringet finish akkurat der ikke vil synes, men ønsker ikke å gjøre noe som

blir stygt.

P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hentet en Kongsberg M59 om fredagen. Den hadde rust utvendig, stått lageret noe fuktig i en kjeller eller noe vill jeg tru. Tok det jeg hadde av olje på sprayboks og det var Biltemas våpenolje. Brukte dette frikostig på våpenets metalldeler. Lot stå over natta, tørket så av med en fille for å sjekke våpenet mer nøye. (børsa var jo gratis så jeg klager overhode ikke) Tok så frem den i dag for å montere tilbake overtreet og reima. Børsa føltes nesten tørr. Blir til å olje det inn med noe ordentlige greier, for noe lagringsolje, det er i hvert fald ikke Biltemas spray. Så er det brukt til langtidslagring forstår jeg du har rust på børsa.

Fremgangsmåten med spray/olje inn og tørke av har jeg brukt i over 20 år på AG3 og andre militære våpen som står ubrukt i månedsvis. Dette har fungert fint. Da har jeg brukt våpenfett eller CLP olje.

Link to comment
Share on other sites

Kikket over hele garderoben nå og fant også nålerust på to revolvere som ikke er mye i bruk.

Lagret på samme sted og temmelig like lenge siden jeg ikke har skutt på ett år. Ble brukt Biltema spray og olje på dem også.

 

Der fikk jeg igjen for aldri å stjele :angel: . Fikk 1 TS og det var på permsokkene da jeg ikke stjal med meg så mye som en pusselapp noen gang.

Det bringer meg over til olje. Siden jeg overhode ikke lenger har tilgang på Hærens Våpenolje og ikke kommer til å bruke Biltemas mer i alle fall, trenger jeg tips på god våpenolje. Jeg er tom for en grønnaktig type olje jeg var fornøyd med, men ikke husker hva heter mer. Den ble brukt til smøring og ikke til lagring.

 

Hater å pusse og derfor er jeg ivrig på ett lite oljelag før pangene går i safe/skap.

 

Blir børsemaker på de tre våpna, men resten bør jo behandles med noe!

Jeg synes det er drøyt å lagre våpna tørre i kald kjeller fram mot høsten igjen. Er ikke mye til skytter på vår og sommer.

P

 

Tips tas imot her.

 

Tar også imot tips på hvem som kan gjøre en god jobb på min M29 revolver da denne åpenbart trenger en glassblåsing etter to år i kjellerskap med Biltemaolje rundt seg.

Link to comment
Share on other sites

Jepp.

Det aller meste kunne det bortsett fra på M29ern som må reblåneres helt. Rustfrie har tre fire rustnåler som må stoppes.

Virket nesten som om det var vann under skjefteplater på samtlige våpen med Temaoljen.

Ikke snakk om at dette var kondens da det ligger flere våpen der hvor det er brukt Hærens eller annen god våpenolje. En gammel SIG har ligget der urørt siden NM i 12 uten at den hadde noen tegn til rustdannelse-

Link to comment
Share on other sites

Biltema våpenolje på sprayboks er det dårligste jeg noen gang har brukt på våpen, det er den eneste olja jeg har brukt på våpen å våpenet ruster så mye at en skulle tro det var salt i olja.

Kast den og bruk noe annet!!! tror alt en får kjøpt på spray bokser av smøre middel er bedre en den Biltema saken.

Link to comment
Share on other sites

Det finns plenty med gode oljer i markedet. Pro long anbefales både for beskyttelse, og fjerning av korrosjon. Finnes på Tess bl.a. Dette skal være beslektet med X tend.

Link to comment
Share on other sites

Den blanke overflaten på "rustfrie" våpen er et oksidlag. For at dette skal kunne holde seg intakt bør det eksponeres for luft. Det er derfor man ofte finner rust/misfarging der det har vært gummi, syntet eller tre inntil rustfritt/rusttregt metall.

 

I tillegg kan trevirke utskille syre, og det er heller ikke gunstig for metall. Skal du være sikker må du fjerne alle tre-/plast-/gummideler og legge metallet i et bad med olje som ikke har korrosive elementer i seg.

 

Blå våpen som skal lagres kan med fordel behandles med "Renaissance Wax" på alle blanke overflater. Den er utviklet for British Museum, og er syrefri og benyttes på alt fra metall til gamle fotografier. Koster en drøy hundrelapp på eBay.

 

Du kan også koste på deg en "Torrboll" fra Jula eller Clas Ohlson, men det er viktig at den byttes med en gang den begynner å skille ut vann. Da funker den motsatt...

 

Våpen er dessverre vedlikeholdskrevende - også når de ikke er i bruk.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

"Våpenolje" er bare til feltbruk. Til skikkelig puss bruker man en (eller flere) solventer for å gjøre rent og smøreolje/smørefett til å smøre bevegelige deler og kontaktflater. Til å forhindre rust bruker man et rusthindrende middel, f.eks Eezox, Barricade eller Frog Lube pasta.

 

Jeg har, sakte men sikkert, konvertert våpen over på Frog Lube (spray/gel/pasta). Om noen år er jeg vel ferdig med prosjektet. Har man ikke våpenskap i rom med fuktighetskontroll lønner det seg absolutt å ha en varmekilde inni skapet, pluss silica.

 

Basert på at jeg årlig inspiserer våpen som ikke er brukt på 10-15 år uten å finne rust, kan jeg si at overnevnte forholdsregler virker.

Link to comment
Share on other sites

Kan det å flytte våpenskapet være en ide? Eventuelt slenge inn en liten frostvakt eller i lyspære i skapet slik at det blir litt varme der?

 

Jepp

Flytting vil bli vurdert, men er ikke mulig nå i vinter. Har satt på en 500 vatts arbeidslampe for å holde temperaturen oppe og fuktigheten litt nede i rommet. Merket det godt å på gulvtemperaturen opp i 1 etg. og på lukt nede i kjelleren- Blir satt ned en oljeovn der nå i morgen for å holde en liten lunk.

 

BRUKER ALDRI BILTEMAOLJE PÅ VÅPEN MER PUNKTUM

 

Er ikke pusseferdighetene mine de er noe i veien med, men ikke glad i den type tidsfordriv mer etter å puslet med slikt i det grønne og sivile mer en jeg orker å tenke på :lol: . Har holdt styr på våpen i over 40 år, men ikke langtidslagret noen, da jeg stort sett har skutt

med tingene mine.

 

Det er "langtids" lagring som er problemet her.

Fattern hadde en type syrefri greas brukt av flymekanikere han satte inn noen av våpna sine med og dro igjennom en tynn film med hærens olje i løpet før lagring etter demontering av treverk og lær. Han lagret riktignok aldri våpen i kjelleren som jeg har gjort men våpna hans er plettfrie fortsatt til tross for temmelig røff bruk i skau og til sjøs osv.

 

Eezox, Barricade eller Frog Lube pasta? Er ukjent med disse.

 

Bør vel uansett nå ha forstått at ett par år uten tilsyn var dumt.

P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...