Jump to content

Ukens PatronQuizz


Salmon

Recommended Posts

Fant disse patronen under rydding i skytterlagets ammunisjonslager.

Noen som vet noe om kaliber, fabrikat og ca.år?

 

De to ytterst til høyre og venstre ser ut til å ha stålkule...?

Den i midten har ren blykule.

bilde2.JPG

 

Dette er bak på patronen lengst til venstre:

bilde3.JPG

 

Dette er bak på patronen i midten:

bilde4.JPG

 

Dette er bak på patronen til høyre:

bilde1.JPG

 

Hvem løser denne først...? :D

Link to comment
Share on other sites

Den til venstre er ein heilt vanleg Raufoss-produsert 6,5x55 med stålmantla D-spiss frå 40-talet. I midten er det vel snakk om ein slags redusert patron (rekruttpatron) i samme kaliber, og til høgre er det vel ein 7,62x51(308W) frå Raufoss frå 60-talet med fornikla hylser - matchpatron?

Link to comment
Share on other sites

Dette var artig. Den i midten kjenner jeg igjen, jeg fikk ei tobakkseske med noen kuler av denne typen av en gammel jeger og skytter. Han visste likevel ikke hva disse kulene hadde vært brukt til. I esken var det til og med et lite kruttmål. Kulene kan gjerne være fra mellomkrigstiden.

Prøvde å lade noen skudd med slike kuler, men har dessverre ikke logg på det jeg gjorde. Synes å huske at jeg brukte Norma 200 krutt. Det smalt og ble hull i skiva i alle fall.

Dersom det er viktig for noen å vite noe om kruttvekt, kan det hende jeg har noen av disse skuddene liggende. Mulighet for å plukke fra hverandre og veie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...