Jump to content

tips om presse til nybegynner


Tom K

Recommended Posts

Da ser det ut til at jeg må begynne å lade mine egne patroner og trenger da selvfølgelig tips om hva som er greit å starte med, for å gjøre det så enkelt som mulig så skal jeg ha meg en enkeltstasjons presse det første året så jeg lærer meg litt om hvordan man gjør..og ikke gjør, noen tips om enkle greie presser ?

 

Ja jeg vet det smarteste sikkert er å begynne med ei presse til en månedslønn men det er ikke aktuellt for øyeblikket....da må jeg i såfall flytte ut i et telt i hagen tenker jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

Fornuftig at du vil begynne med en enstasjons presse, og Ladeboken :) Kjøp den billigste fra Lee, eller en brukt en, alle er gode nok til pistolpatroner. Senere kommer du til å ønske mer fart, da bør du se på Dillon 550 el. 650, alt avhengig av smak og behag. Disse er også topp til de fleste riflepatroner, og ellers svært oversiktlige.

Link to comment
Share on other sites

Det dreier seg egentlig om volum. Hvor mye skal du lade? Skal du sitte og kose deg en kveld og lage 50 små håndlagde juveler, eller skal du tygge gjennom månedsforbruket på 1000-1500 skudd?

 

Jeg begynte selv å lade for håndvåpen for ca ett år siden. Først leste jeg om håndlading her på kammeret og andre steder på nettet. Så gikk jeg til anskaffelse av en ladebok. Da det meste av lesingen foregår på et lesebrett, ble det ikke "Ladeboken", men "Reloading for Handgunners" av Patrick Sweeney. Anbefales!

 

Så var det valg av presse. Alle ladepresser vil produsere ammunisjon du kan bruke. Veldig mange anbefaler å starte med en enstasjonspresse for å lære ladeprosessen. Da jeg var mer interessert i volum gikk jeg rett på en progressiv. Hvorfor skulle jeg anskaffe en enstasjonspresse for så og sette den til side og kjøpe en progressiv? Jeg måtte da kunne lære å lade like godt på en presse jeg egentlig kom til å bruke? Som tenkt så gjordt. Har ikke angret et sekund.

 

Så var det valg av fabrikat. Her er det mange meninger! For meg handlet det egentlig ikke så mye om pris. Jeg skulle bare ha en, og jeg hadde tenkt å ha den lenge. Jeg har desverre ikke anledning til å ha den stående oppmontert hele tiden, så den måtte være enkel å sette opp og pakke ned. Etter mye om og men valgte jeg en Dillon Square Deal. Har ikke angret et sekund her heller. Ulempen med denne er at den benytter proprietære dier. Det vil si at du kun kan benytte dier fra Dillon laget spesiellt for Square Deal. Og så kan du ikke ettermontere hylsemater. Men dette er også de eneste ulempene. Tennhette isettingen er enkel og fungerer meget godt og sikkert. Kruttmålet er meget presist. Til å begynne med kontrollmålte jeg kruttvekten for hver 20. hylse. Så hver 50. Nå kontrollmåler jeg gjennomsnittet av 10 ladinger når jeg mater tennhetter. Har ikke etterjustert en eneste gang.

 

Jeg lader nå 9x19, .38 spl og .45 ACP på Square Deal. Når jeg kjøper dier kjøper jeg også en separat "Tool Head", dermed går kaliberskifte raskt og enkelt, med kun justering av kruttmålet.

 

Du vil komme til å trenge en del andre ting også, som kan komme til å koste like mye som ladepressen. Hvis du tenker volum, er en hylsevibrator og -separator et must. Og uansett en elektronisk kruttvekt. Og en kronograf hvis ikke klubben din eller en kamerat har en. Og tennhettevender, kulehammer, etc, etc. Og ikke glem reservedeler til pressen!

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

volumet kommer til å bli forholdsvis beskjedent, kan tenke meg at jeg havner rundt et par tusen skudd i året, dette skal være et lite prosjekt for å finne den perfekte feltladning og for å holde faktor i mag1 og mag2,

 

Det ser ut til at det kan bli denne pressa her http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Id=2371089

 

og eventuellt kjøpe ei digital vekt på ebay for å gjøre ting enklere

Link to comment
Share on other sites

Enstasjoners presse er jo greit. Men du går vel igjennom noe sted mellom 100-200/skudd i .38/357 i uka Tom?

Jeg skyter noe mer enn deg forsåvitt, men bruker jo en Lee Turrett Press som er noe mellomting. Den er noe enklere enn pressa til Per Ove.

Skal vi ta noen timer en kveld så får du prøve min presse før du bestemmer deg? Tar du med deg noen hundre hylser så har jeg resten av det som trengs.

Link to comment
Share on other sites

En Lee Classic Turret (4-hulls) er en god førstegangs presse som du sansynligvis aldri kvitter deg med.

 

Bruker standard størrelse Die'r også, ved eventuelt oppgradering til progressiv presse ala Dillon 550 eller 650 senere.

 

Dillon square deal bruker så vidt jeg husker egne dier som ikke går på andre presser?

Link to comment
Share on other sites

Tom. Jeg har en Lee Turret (4-hull) jeg ikke bruker. Hvis du har lyst kan du rigge til den og bruke den.... På den måten kan du sjekke ut om den typen presse kan være aktuell for deg i framtida. Har ikke lyst til å kvitte meg med den, men du kan disponere den så lenge du har behov ;-)

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at jeg må begynne å lade mine egne patroner og trenger da selvfølgelig tips om hva som er greit å starte med, for å gjøre det så enkelt som mulig så skal jeg ha meg en enkeltstasjons presse det første året så jeg lærer meg litt om hvordan man gjør..og ikke gjør, noen tips om enkle greie presser ?

 

Ja jeg vet det smarteste sikkert er å begynne med ei presse til en månedslønn men det er ikke aktuellt for øyeblikket....da må jeg i såfall flytte ut i et telt i hagen tenker jeg ;)

 

Hvis du ikke har lada før og lurer på hva slags presse du skal ha burde du se den videoen her.

Han har lada til mange kaliber i mange år. Jeg fulgte rådet hans og gikk for en Dillon 550 med en gang og jeg starta med å lade patroner til 460 S&W som første patronene jeg lada. Så lenge du er nøye med hva du gjør så tror jeg ikke det spiller så mye rolle hvilken presse du velger, men hvis du kunne tenke deg å lade litt fortere etterhvert som du blir bedre på å lade så kan det kanskje være likegreit å gå for denne eller noe lignende med en gang.

Du ser helt på begynnelsen av videoen at du kan lade en og en patron hvis du vil det. Selv om du skulle velge en slik presse betyr det ikke at du ikke kan være like nøyaktig som en enkeltstasjonspresse. Den pressa der er ikke såå veldig dyr heller. Spørs litt hva du mener med dyr, men å kjøpe en presse som du planlegger å selge etter et år for å kjøpe en ny vil jo være dyrere.

 

Og så burde du selvfølgelig kjøpe og lese ladeboka.

Link to comment
Share on other sites

Min mening om dillon 550 er at det overhode ikke er en presse som egner seg for nybegynnere. Med mindre det er noen med såpass sterk selvdisiplin at de makter å lade de første 1000 skuddene en og en. 550n har så mange muligheter for mer eller mindre kritisk feilladning at man må ha erfaring, rutiner og kunnskap på plass.

 

Dette er basert på Ca 20 år med hjemmelading, som har 2 stk 550 og selvsagt startet med en progressiv presse.... Men jeg har kjøpt både enstasjons og turret i ettertid. Det viktigste det er og blir: les Ladeboken

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...