Jump to content

skjeftevinkel matchpistol


ronin680

Recommended Posts

Hei!!

 

Ej he lest på dei fleste postane om matchpistol 22.og ingen

Beskrive skjefte vinkel noke godt....

Probleme mitt e att dei få pistolane ej he prøvd benelli/morini

He for bratt skjeftevinkel for mej, må anstrenge og ta i mykje

I handledde for og få rett vinkel.

 

Lure på ka andre pistoler har mindre vinkel enn dei to ej

he oppsumert? :?:

Link to comment
Share on other sites

Skjeftene kan du med litt arbeid tilpasse slik du vil ha de. Uansett ville jeg finne pistolen du trives med først og deretter tilpasse eller bytte skjeftet slik at det passer deg. Du kan bestille skjefter til de aller fleste pistoler hos Rink og få de en den vinkel du ønsker.

 

Rett ut av boksen har nok Pardini en litt annen vinkel enn Benelli. På Walther SSP og Matchgun kan du endre vinkelen på skjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er normalt skal man være litt forsiktig med å være bastant på ...

 

For å finne den optimale skjeftevinkel på en matchpistol som passer akkurat deg så er du rett og slett nødt til å prøve mest mulig ... for noen passer en Pardini mens for andre så blir det helt feil.

 

Spør i klubben om å få prøve, besøk forhandlere og spør om å få prøve grepet på det de har inne av nytt eller brukt, med litt hjelp finner du nok noe som passer ...

Link to comment
Share on other sites

Vist man deler dette med skjeftevinkel inn i 2 nivåer, så kan man kanskje si

at det fordeler seg slik som dette.

 

1: Moderne match (Skrå skjefter): Pardini, Morini, Benelli, Hammerli, SSP, MatchGun

2: Noe rettere Skjefter : Walther GSP, Feinwerkbau AW93

 

Merker som er gått ut av produksjon som FAS og Unique har jeg ingen formening om.

Dem fleste som ikke liker vinklene i No.1 lander på dem i No.2.

 

Men ting må 'prøves', og ikke bare bedømmes ut fra brosjyrer.

Link to comment
Share on other sites

Ok takk for svar!

 

Morinien ej prøvde va stilt på minst muli skjefte vinkel, gjekk litt bedre me den

Enn benellien, der måtte ej presse handledde so hardt for å få bein siktevinkel

at ej skalv som h.....

 

Ej går ut ifrå at vinkelen er perfekt når handledde låse sei automatisk når siktelinja

e beine og det e longt derifrå på dei to ej he prøvd....

Men vist rink laga skjefte i alle vinkla ser ej ikkje svart på det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Startet min .22 innendørs pistol skyting med S&W revolver, men ble snart en High Standard Sharpshooter med den skrå skjeftevinkelen. Den passet meg egentlig veldig bra, men ville liksom ha et ordentlig match våpen, så i 82 ble det en GSP. Huff ble nesten som å sikte med en vinkel. Måtte kjempe for å løfte løpet til å peke hvor det skulle.

I 83 ble det en FAS og jeg har funnet meg vel tilrette med den siden. Pardini passer tilsvarende.

 

Dersom skjeftevinkel ikke passer ved hurtigskyting, blir det fort feil treffpunkt.

 

Litt forenklet, kan man ta en kort stav i skytehånden, innta siktestilling med den og se hvilken vinkel den da har på siktelinjen. Den naturlige skjeftevinkelen vil være ganske lik den man nå har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...