Jump to content

Å fylle hylsa full eller ikke - det er spørsmålet...


ko-stens

Recommended Posts

Har ladet noen skudd de siste årene, men .308 er litt halvpløyd mark, og spesielt med den kula jeg tenkte å bruke til elgjakt og hjortejakt. Det siste er ikke så aktuelt akkurat nå, på grunn av elgjakt, men jeg vil prøve slik jakt igjen.

 

Skal skaffe meg Barnes TTSX i 150 grs til min splitter nye Browning X-bolt og ser litt på ladedata på QL. Vet ikke hvor bra dette programmet er, egentlig, men.

 

Nå er ikke hastigheten så skremmende viktig, muligens, mellom ca 770 og 830 m/s (for å ta et eksempel bare) med denne kula, men 800 m/s høres litt ok ut. Børsa mi har et løp på 51 cm, så jeg må ta i litt for å få til det. Samtidig ønsker jeg trygge ladninger. Også gjør det ikke noe om det blir bare ett digert hull i stedet for tre i nærheten av hverandre på banen.

 

Ser at for å oppnå en hastighet på rett over 800 m/s, må jeg fylle hylsa rimelig mye for å få til det. 45 grs, eller 111,3 %. Da med col på 71 mm. Med 72 mm må jeg ha 45,5 grs, eller 110,8 %.

 

Med Norma 201 trenger jeg 41,5 grs, eller 94,8 grs med 71 mm lengde, og 42 grs, eller 94,4 % med 72 mm lengde.

 

Har ikke målt maks patronlengde i kammeret eller magasinet enda, men ser at Barnes selv anbefaler 71,4 mm i sine ladedata. Dette gjelder TSX, men de anbefaler samme ladedata til TTSX. Da kan en jo fikle litt rundt dette. 0,noen millimeter i hver retning skader neppe fælt her så lenge kula ikke tar i bommene.

 

Uansett, begge krutt ser kurante ut i hylsa, men den ene fyller mye, mens den andre ikke gjør det. Er det mulig å merke noe som helst av dette på presisjon?

 

Så spørsmålet er i grunn om jeg skal velge å fylle til drøyt 110 % med N-150 eller 95 % med Norma 201. Grunnen til at jeg lurer på disse to kruttypene er at jeg har dem. Har ikke lyst å kjøpe enda et merke til. Norma 201 går også fint i .222, som jeg også lader, til de hårreisende tunge 55 grs-kulene, så det er jo praktisk om jeg kan bruke dette på begge.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg gav svar i tråden Barns TSX/TTSX men jeg kan vel poste min mening her å. Jeg ville ikke ha brukt Norma 201 til 150grs kobberkuler.

Det at du fyller hylsa godt med N150 og at det kanskje "knaser" litt når du setter i kula er ikke noe problem.

Overtrykk kommer mye raskere med Norma 201 en med N150.

N150 er et ganske bra krutt til 150grs kobberkuler i 308WIN. Burde være grei skurring å komme over 800m/s.

Det er vel div amerikanske krutt som CFE223 som skal gi voldsomme hastigheter på 150grs kuler i 308Win. Dette kruttet har jeg aldri prøvd selv.

Hva slags pipelengde som er optimal for å få utnyttet dette kruttet vet jeg heller ikke. Men med mindre du skal skyte på veldig lange avstander så tror jeg du får nok fart med N150.

Link to comment
Share on other sites

Takker nok en gang Super xx! :-)

 

Da blir det å bruke N-150. Skal først se på maks patronlengde i kammeret og muligens justere den etter hva jeg finner ut der. Sannsynligvis kan jeg gå opp litt til på lengden, men de kulene her er jo ganske lange da. Bare romjula kommer fort nå, så kanskje en får tid til å gjøre litt med det og. Fruen mener at julepynting og julevasking er viktigere enn å lade patroner... Hmf... Kvinnfolk...

 

 

Ellers bruker jeg QL for å se på ladninger jeg finner og hører om, feks på Lapua og Norma sine hjemmesider og her på Kammeret og sammenligner dem. QL blir en utgangspunkt for å sjekke mer.

 

Får vel snart investere i ny ladebok... :oops:

 

Ellers skal jeg bare bruke Normahylser til denne kula.

Link to comment
Share on other sites

Tror dama di har litt for mye julepynt. Det er 3,5 dager til julaften. Om du bruker 12 timer hver dag til å sette ut nisser så kan det ikke bli plass til mye annet :mrgreen:

Dessuten, for hard vasking av hus er like skadelig som for hard pussing av våpen. Noen lette strøk med støvkosten for deretter å gå over alle flater med en fille dynket i grønnsåpe gjør susen.

God jul!

Link to comment
Share on other sites

Nå har du litt lenger løp enn meg, men jeg har veldig gode erfaringer med de raskere kruttene. Løpet mitt er 45cm. God fart og presisjon med 200, 201, N133 og N135. De to førstnevnte er først og fremst for litt lettere kuler, men med N135 har jeg fint greid 800ms med 150grs Swift Scirocco. Ellers husker jeg at det var 202 og 203B jeg starta med, og i det første løpet mitt var det det som gikk best. Da var det 46grs 202 og 150-168grs MK som var superladningen.

 

Jeg tror veien til suksess er å finne riktig krutt ift løpslengde og kulevekt. Husk at noen våpen er litt sære og annerledes enn andre. Ville ikke kranglet lenge med N150 dersom det ikke går bra. Da ville jeg heller prøvd 201 eller helst funnet noe imellom disse.

 

Hva gjelder fyllprosent og presisjon har jeg egentlig ikke noe meninger...

Link to comment
Share on other sites

Ville gjordt dette så enkelt som mulig, bruk data fra ladeboken, tilsvarende hylser og patronlengde. N 150 er jo også et krutt som er ganske rimelig, greit å lade treningsammo med også.

 

Ser at det er data for N150, 203B og N550 i boka.

-150 grs TSX, Patronlengde 71, 0 mm,

 

-Hylse Norma,

-Hetter Rem 9 1/2,

-Krutt N150,

-44 grs-815 m/s.

-46 grs(Komprimert)- 845 m/s i 60 cm pipe

 

Kikka litt i Ladeboken 7 her om dagen, den bør du kjøpe deg.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye. :-)

 

Burde tenkt litt på julegaveønsker bittelitt før... Får bestille den, tenker jeg, men står det om Hornady GMX der da? Er i følge QL svært lite forskjell i trykk og hastighet med samme data, men det er QL og ikke ladebok.

 

Fant ingen noen som har TTSX 150 grs sånn i farta. Med min tålmodighet, må jeg jo finne på noe i neste sekund støtt, så da ble det GMX 150 grs... Leste noen tester, og det skal ikke være fæle forskjellene på de to der, så regner med at det går bra.

 

Kunne sikkert ventet litt, men det kan hende det blir litt skyting i romjula, og da er det greit å ha ting på plass. Men spørs jo om de dukker opp så tidlig da. Mistenker at posten har litt mye å gjøre for tida, av en eller annen merkelig grunn...

 

Det blir N-150 i hylsa. Får gjøre det enkelt og la være å gruble på bagateller i grunn. Begynte jo å titte litt på Hodgdon-krutt og, men det får da være måte på. Elgen gir vel en god dag i hva som kverker den likevel!

Link to comment
Share on other sites

Frykter at jeg til neste år også må bære børsa og ryggsekken min sjøl.

La også merke til at hun ble direkte sur og kom med upassende kommentarer da hun måtte vomme og bære ut hjorten jeg skjøt, etter at hun hadde drevet halve Sogn og Fjorande fylke. Prøvde å bestikke henne med litt lever uten at et hjalp noe særlig..rart siden leveren var relativt hel og helt fersk.

Hun er litt trang i losmålet egentlig, men det kommer seg vel, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Litt rart at hun loser så pass lite i skogen egentlig, for i heimen er det jo stort sett full los hele tiden...skjeller og loser jo stort sett på det meste der...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok gått for N150 her

Men når QL sier en hylsefylling på 110%, så er det ikke noe problem å få kula ned i hylsa. Hell kruttet i sakte, kanskje "riste" litt på hylsa for å få kruttet til å legge seg litt bedre før du setter kula. Og som du sier så er det neppe noe problem å sette col til 72mm eller 73mm.

Dette må du måle først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...