Jump to content

Hvilket våpen er dette?


skruff

Recommended Posts

http://no.wikipedia.org/wiki/Lee-Enfield

220px-Lee-Enfield_Mk_III_%28No_1_Mk_3%29_-_AM.032056.jpg

 

Ser ut som du har en MK 3 med stjerne, som vil si at den har blitt overhalt for krigsbruk om jeg ikke tar helt feil.

Kalibret er 303 og våpnet er registreringspliktig.

 

 

er klar over at det er registreringsplikt, akkurat kommet i mitt eie :) så det er et modifisert våpen dette altså?

Denne ser ut til og være laget i 1945?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du har en MK 3 med stjerne, som vil si at den har blitt overhalt for krigsbruk om jeg ikke tar helt feil.

 

Mark III* ble introdusert som en ny versjon av SMLE under 1VK (1915). Som nevnt er det fjernet både volley sikter og magasinsperre, pluss at enkelte andre detaljer er forenklet eller fjernet, f.eks oppspenneren og avdriftsjustering på baksiktet. Etter krigen ble magasinsperren reintrodusert, men fjernet igjen i 1942.

 

Disse riflene tok baksetet i forhold til No. 4 under 2VK, men de ble benyttet av førstelinjetropper både i orienten og Afrika. Australia brukte dem som standard rifle til ut på femtitallet. India bruker dem vel fremdeles som politivåpen og liknende (i 7.62x51).

 

Basert på bildet ser det ut som denne rifla er produsert av BSA, men under 2VK ble det brukt mye rare underkontraktører for SMLE produksjon.

 

Jeg har en rar versjon av III* liggende, som har en provisorisk forsterkning av stokken for riflegranater. Det et sannsynligvis den styggeste rifla jeg eier :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mark III* er svært vanlig og selger som regel billig.

 

Du får enkelt tak i overskuddsdeler til den, inkludert kolbe og fortre. Standard utstyr for Lee Enfield eiere er forøvrig et spesialverktøy for å demontere sluttstykket. Ekstra magasiner er unødvendig, kjøp heller inn plenty med klips.

 

Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Indiske SMLE varianter i .308 dukker opp som overskuddsvåpen med jevne mellomrom, men .303 er uansett en enkel patron å lade. SMLE er flotte rifler som ser passe rå ut når man setter på bajonetten, som omtrent er en liten sabel :wink:

 

Jeg foretrekker egentlig No. 4, de er litt mer hendige og har bedre siktemidler og bl.a. tykkere og mer stabile løp. For en del år siden brukte jeg en slik til konkurranseskyting i "Militærhistorisk Boltrifle", kort og godt 100 meter fra benk med umodifisert våpen. Hadde man satt minimum faktor til datidens ammunisjon så hadde jeg sikkert fortsatt med det også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...