Jump to content

Solventer til puss av pipe


Gelendewagen

Recommended Posts

Er ikke sikker på om dette er rette fora og spørre, men jeg prøver.

 

Er på jakt etter en god solvent for og fjerne mantel og karbon. Har snakket med Norma angående KG sine produkter, men dette er foreløbig ikke og få tak i grunnet problemer med levering fra USA.

 

Er det noe som har andre gode forslag til solventer?

Link to comment
Share on other sites

Greenbore er en morsom kreasjon, spesielt med tanke på hvor lite arbeide som egentlig gikk med på utviklingen. Det er et ganske 'simpelt' kjemisk triks som jeg egentlig er litt forundret over ikke har blitt gjort før og spredd som feks "Ed's Red". Kanskje jeg bare ikke har fått det med meg?

 

Men her snakker vi BR-klassen, viljen til å eksperimentere med udokumenterte triks er kanskje litt mindre der?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vanlig Hoppes #9 er ikke så veldig kraftig. Tar kruttslam, men lite mantling. Hoppes Bench Rest er bedre, uten å skade løpet om du ikke fjerner den umiddelbart. Favoritten min er Butch's Bore Shine. Lenge siden jeg har fått tak i den, men nå ser det ut til at den kan skaffes enkelt på Ebay for en hundring, pluss et par trikkebilletter i frakt. Den tar mantling veldig bra. Et par-tre våte lapper på et spyd, etterfulgt av skrubbing med kobberbørste med solvent gjør susen. To-tre slike runder med noen minutters pause mellom funker bra. Jeg pleier å pusse mens jeg lader. Da får jeg litt variasjon mens jeg holder på. Noen våte lapper etter skrubbing, deretter tørre lapper.

For tungarbeid har jeg Sweet's 7.62 i bakhånd. Den løser mantel veldig effektivt, og lukter stikkende ammoniakk. Anbefalt maks 15 min. i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men Hoppes #9 er vel laget for å stå i løpet over natta hvis jeg ikke husker bruksanvisningen feil?

 

Jeg er ingen kjemiker akkurat, så må spørre: Hoppes #9, det er vel ikke en nitrosolvent? For nitrosolvent er vel det som er best på kruttslam?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...