Jump to content

Info om kaliberet 10.6x25R


MorganKane

Recommended Posts

Noen som vet hylselengden på 10,6x25R German Ordnance ?

 

 

Saken er at jeg har kjøpt en Reichsrevolver M83. Nærmere bestemt denne;

20131213_172531~2.jpg

802277386_v1_2_Big.jpg

 

Går greit å skyte med 44Russian, ladet med 13g kule og ei tomhylse .38spl som kruttmål. Men som dere ser på bildet under, så er det god plass i tønna.

De skjøt også med temmelig tung kule (17g), så lurer på om hylsa var en del lengre.. i såfall vurderer jeg å trimme ned .44 magnum til mer riktig lengde og øke kulevekta med 4g.

20131213_172842.jpg

20131213_172749.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hylselengden har du jo i patronnavnet: 25mm. Trimlengden er rundt 24,9mm, litt forskjell på kildene.

.44 Russian er jo fryktelig lik, bruk den og vær fornøyd :-)

Mange revolvere fra den tiden hadde lange tønner i forhold til patronene. Eller korte patroner i forhold til tønnene, om du vil...

Meget pen revolver, gratulerer og kos deg!

 

Edit: municion.org er en fin plass å lete etter udde kalibere, ofte med bilder av originalpatroner. 10,6x25R

Link to comment
Share on other sites

Jæger J;

Takker for info! Oppgitt i navnet.. ja selvfølgelig.. her er det vel på sin plass med ett slikt fjes; :oops:

Ettersom de er såppas like (24.6mm kontra 25mm) gidder jeg da naturligvis ikke å trimme ned 44mag.

Var en tung kule de benyttet seg av, så den stakk vel litt lengre ut i tønna, men fylte den neppe.

 

Olesøn;

*notert*

Skal ikke se bort fra at jeg tar deg på ordet og inviterer meg selv innom neste gang jeg kjører mot Oslo.

Kanskje prøve noe annet uvettig sært noe også i samme slengen..

 

Det vil oppstå lokal tett tåke og torden drønn den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Æsj, den var stygg..... :wink:

Huff, hvorfor skal du legge ut slike bilder da MorganKane? Kjente det lugget ille hardt i "må ha tarmen" min nå.

 

Burde vel egentlig ha tatt meg en tur oppover i dalen til Olesøn jeg også. Skal det prøveskytes mener jeg. Kunne nappet med meg noen saker som bidrar med røyk og godlukt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg kan alltids si noen ord om den. Man kan lese seg litt opp på disse revolverne på f.eks wikipedia, lite poeng i at jeg gjentar det som står der. Så kan komme med noen betraktninger ut over det.

 

Dette er altså håndvåpenet som Lugeren erstattet.

Ved første øyekast er det lite som minner om Luger. Men ser man nærmere på den, ser man at siktene er lik de 'ikke fullt så geniale' siktene man finner på en P08. Det er ett bredt baksikte med ett lite V hakk, framsiktet er en del av pipa. Solid løsning -men ikke justerbar.

 

 

Hvorfor gikk de så over på luger? Tja..

- Temmelig lik ytelse. 9mm har høyere hastighet på kula, men diameter og kulevekt er mindre.

- Vekta på våpenet er også någenlunde lik, tyngre enn P08 -lettere enn LP08 og omtrent lik P04.

- Driftsmessig vinner revolveren. Luger har en behagelig grepsvinkel, men vinkelen er ikke ideell m.t.p mating. Gjør den kilen på magasinene og trenger ett fast grep for å fungere skikkelig.

- Skuddtakta er betydelig lavere på revolveren. Den er ikke en gang utstyrt med patron utstøter. Her må man trykke tomhylsene ut mateporten med en liten stang som man oppbevarer på en lur plass. Alternativt kan man trykke inn en fjærbelastet knapp på høyre side, dra ut låsestanga og ta ut sylinderen. Låsestanga kan da brukes til å få ut hylsene.

Dette gjorde at Lugere ble brukt i nærstrid/storming under ww1, mens Reichsrevolver, C96 etc ble brukt av artilleriet lengre bak. Sannsynligvis ble Reichsrevolveren mest brukt til å avlive skadde hester.. De benyttet seg av artilleri lugeren gjerne i forbindelse med MG, for å opprettholde skyting under stopp. Derfor har den lugeren 32skudds magain og en smule ambisiøs siktejusering.

- Konstruksjonsmessig er nok begge ganske så intrikat.. Det klikker vakkert og presist når man spenner hanen og snurrer på tønna. Men Lugeren er trolig den mest arbeidskrevende å produsere. Tyskerene gjorde det ikke akkurat enkelt for seg selv, Reichsrevolveren har stemplinger på grepsskruene og f.eks nedtelling på tønna som viser antall skudd man har igjen. Tilsvarende detaljer finner man på Lugeren..

- Også har man det faktum at Reichsrevolveren er svartkrutt. Store patroner og en røyksky som avslører hvor man er.

 

 

 

Mitt eksemplar er en offiser variant. Den har dypere blånering, andre grep og ingen avdelingsmerker.

Dette skyldes at den ble kjøpt inn privat og ikke var ett utdelt tjenestevåpen. Vedkommende var tydeligvis også glad i å pusse straks etter skyting, for løpet og tønna er faktisk "mint". Ble nesten litt salig i blikket når jeg ikke så det minste tegn til slitasje eller pitring inni der. 129år etter at den ble laget..

Link to comment
Share on other sites

Forresten..

Den har som dere ser en sikring. Den er ikke så overflødig som man kanskje skulle tro. Hanen har riktignok en halvstilling for å kunne rotere tønna, men det er også bærestillingen. Det er ikke noe fjærbelastet "demping" som gjør at tennåla ikke ligger mot tennhetta.

Den fungerer altså tilsvarende som sikringen på en C96 (NS-merket), den låser for at hammeren kan dras tilbake utilsiktet.

Tror det skjedde en del når de red på hest..?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...