Jump to content

Trene hund i romjula


stefan1989

Recommended Posts

Hehe, ja svaret er så enkelt? :) Jeg har selv hele tiden tenkt at 23.des er siste dag med hundetrening for sesongen, men det gikk opp litt for meg her om dagen at det er jo faktisk ikke det. Har selv ingen motforestillinger mot det å trene i romjula, men er jo interessant hva andre tenker :) Hvor lenge trener dere utover vinteren/våren? Tenker på at tøffe vintere tærer på dyra, og er jo ikke nødvendigvis veldig lurt å få dyra til å bruke unødvendig energi.

 

Hva angår jakt i romjulsdagene, så er jo dette nå oppe til vurdering, om de skal endre på fredningen. Både for romjula, og påskedagene som ikke er hellige.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er det bart i skogen, så hunder trenes for fullt.

Fikk en unghund i fra Russland rett før jul, så savnet av å kunne skyte dersom det blir los er stort.

 

Meningsløst å vite at man kan jage for fullt rett på andre siden av grensen, også må vi vente ei uke pga en 60 år gammel lov som for lengst er utdatert.

Link to comment
Share on other sites

"tøffe vintere tærer på dyra, og er jo ikke nødvendigvis veldig lurt å få dyra til å bruke unødvendig energi."

 

Det gjelder vel når det ikke er romjul også?

Min oppfatning er at det er stor enighet blandt hundeeiere at man ikke trener rådyrhundene etter 23 desember. På rådyr ihvertfall, det kan være god trening å trene søk i høyereliggende rådyrtomme terreng. Selv om det er bart enda, kan det komme 1,5 meter snø i morra, som blir liggende til 17. mai. Kommer det mye snø tidlig om høsten, bør man vurdere å avslutte hundejakten tidligere, ihvertfall med de mest påhengelige hundene. Ellers er vel trening av hare, fugle og elghunder relativt uproblematisk vinteren gjennom. Trening av hund på hjort er vel mer uvanlig, men den er vel også litt på reservene om vinteren.

 

Båndtvangen tar seg vel av dette,gjør det ikke....

Jo forsåvidt... Om ikke jegerene tenker selv så vil kommunen legge ned ekstraordinær båndtvang. Jeg synes det er unødvendig å nekte harejakt i rådyrrene områder fordi noen lar bikkjene jage rådyr i løssnøen i januar.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...