Jump to content

Erfaringer med korte Jaktski.


kristofferp

Recommended Posts

hei,

 

Starter man trod med emne Jaktski, så tenker de fleste fjellski Fisher, Åsnes Ingstag, ..

Bra nok hvis man er ute etter rype.

 

Jeg er ute etter korte og breie jaktski for skogstereng. I første omgang rekognosering etter rev. Man kan bruke truger, men det er slitsomt ved lengre avstander.

Man kan kjøpe i butikker korte og breie ski type TOPPTUR, FREERIDE, ...

Har noen av dere prøvd ski type 160cm med 11cm bredde og Rottefella 75mm binding.

Funker det ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ett eldre par med åsnes med 160 lengde og smørefri.

Suveren i skog.

Fisker jakt er mere moderne og litt lengere, har mye innsving og er lett å kontrollere i dyp sne, gjerne nedover. Fungerer ganske bra med rottefella BC bindinger.

Er også en russisk laminat ski på finn. Disse kjøpte vi finnmarkinger for 200-350kr da russerne kom å solgte diverse krams på 90 tallet.

Ser dagens modell på finn.no går for 1300-1800.

Disse tre skiene har sin fordel i kald tørr sne. Dem glir passelig.

På tørt føre liker jeg tre ski best. Men russer skia er bak i køøen hos meg om hvordan ski som brukes.

Har både Rønning og se svenske tre planker. Med rønnings skia på 2 meter har jeg både rekkevidde og bære emne.

Desverre e Rønning skia svin dyr.

Hvis jeg måtte kjøpe ett par i dag ville det bli fisher jakt med smørefri såle.

Binding til jakt er min erfaring den som bråker minst.

Bruker alfa Grønland 75mm med tåbinding fra rottefella og har slipt siden på Grønland sålen så dem ikke gnikker for jævlig.

Til jakt etter rev på dag leie, så jeg vaselin lett tilgjengelig.

Bindingene får seg litt smurning ved minste tegn på bråk.

Link to comment
Share on other sites

Har noen gamle Åsnes fjellski med stålkant. Tror de er 200 eller 205 lange. Klønete å dille med i skogen. Trer skituppene innunder busker og røtter under snøen og må rygge stadig vekk. Er bruken for skog, ville jeg gått for korte, uten tvil. Lange passer best i mer åpne landskap.

 

Hva med å bruke gamle alpinski og sette på høvelige bindinger, ala 75 mm Rottefella? Sikkert litt tunge, men hvor lette blir brede, korte jaktski i forhold?

 

Bruker selv 75 mm Rottefella på Åsnesskia. Fornøyd med det, men de knirker jo en god del. Kan være greit å smøre med noe i blant for å unngå det. Liker disse brede bindingene da jeg synes de virker stødigere og mer solide mot vridning, feks i skrå hellinger og brå bevegelser sidelengs, enn BC/NNN-bindinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...