Jump to content

Lapua Scenar 123 gr kule


kystjeger

Recommended Posts

Har sittet her og leit for å finne noe om ladning ang denne kule. Fant ikke noe så nå spør jeg. Har Lapua Scenar 123 gr kule i 6,5x55. Vil lade den med Norma MRP . Hva er max og min ladning her. Og hva Col bør jeg bruke. Var ute å skjøt i dag med denne kulen. Da hadde jeg ladet med N-160 .Col hadde jeg på 78. Så forresten i ladedata til Lapua så hadde de col 80. ? Ved col på 78 så sitter ikke kulen fast i hele hylsehalsen. Kulene sotet noe så helt fryktelig . Helt forferdelig. Har satt col ned til 76,5 nå for å prøve det. Men vil samtidig prøve mrp krutt. De jeg prøvde i dag med N-160 begynte med 42 og gikk opp til 44,5 . Alle sotet.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke ladningen du bruker. Bruker N-140/ N-150 i 6,5x55 og 6,5x47 til nevnte Scenar kule.

C.O.L.=Cartridge Overall Length bør du måle for ditt rifle kammer. Mål lengden fra lukket sluttsykke med pussestokken til munning minus kule dyttet frem i kammeret/bommene målt på samme måte. Så må du vurdere settedybden på kula (alt i fra 0 friflukt til flere millimeter) personlig bruker jeg rundt 1-2 mm friflukt. Dette gir deg C.O.L. for din rifle med angitte kule.

 

Hva som gir soting kan være flere faktorer; hettetype og egenskaper på denne, krutt; (type overflatebehandling) forbrenningshastighet, fyllingsgrad av krutt, komprimering av ladning, settedybde og bæreflate på kula (påvirker trykkoppbyggingen), necking av halsen osv.

Link to comment
Share on other sites

123 er favoritt kula mi i en 202.

Jeg har eksprementert mye på bushingen i dien og funnet at ut at følgende gir best ladning i mitt våpen:

 

Hylse Lapua

VV 560 50gr.

Lengde 54,8mm

Bushing: 0,29

Col: 77mm.

Utgang 850 m/s i +10C Variasjon 12 m/s på 10 skudd.

Løp. 56cm. med demper.

6,5x55

 

Jeg har andre bushinger også men da soter det bitte littegranne mere.

 

Jeg bruker samme bushingen til Sierra HP 85gr. med VV 150 krutt og har 0 soting 4 m/s variasjon i utgang på 5 skudd.

tgang 1030 m/s

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...