Jump to content

Hjelp til punkter på svar fra politiet


cmi

Recommended Posts

Jeg fikk svar på patronsamlesøknaden min nå, der fikk jeg beskjed om at de trengte opplysninger om følgende.

 

- Du må oppgi en spesifisering av ditt samleområde.

- Vi må også ha dokumentasjon på våpenskap for oppbevaring av patronene.

 

Hva type godkjenningspapirer skal dem ha på skapet??

Og hva samleområde er det fornuftig og sette med tanke på dokumentasjon av skap og slikt?

Link to comment
Share on other sites

Skriv at ammunisjonen vil bli oppbevart i henhold til gjeldende regler. Ikke bare er det ikke påbudt med våpenskap for ammunisjon; det er til om med begrenset oppad hvor mye ammunisjon du har lov til å oppbevare i et vanlig FG-godkjent våpenskap (maks 2000 patroner hvis ikke skapet er spesielt godkjent for mer, mener jeg å huske). Dette er ikke noe å være overrasket over, bare enda en i forvaltningen som ikke kan jobben sin. Du kan jo legge ved sitat fra lovverket om oppbevaring av ammunisjon, så ordner det seg nok.

Link to comment
Share on other sites

§ 80. Oppbevaring av ammunisjon

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

Den som har politiets tillatelse til å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon, eventuelt mer enn 15 000 patroner håndvåpenammunisjon der minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short, skal varsle brannvesenet om hvor ammunisjonen er oppbevart, og følge eventuelle pålegg som brannvesenet gir om oppbevaringen. Tillatelse skal ikke gis før det er fremlagt bekreftelse på at brannvesenet er varslet og eventuelle pålegg fulgt opp.

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn.

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven.

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften § 80: Oppbevaring av ammunisjon.

 

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

Den som har politiets tillatelse til å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon, eventuelt mer enn 15 000 patroner håndvåpenammunisjon der minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short, skal varsle brannvesenet om hvor ammunisjonen er oppbevart, og følge eventuelle pålegg som brannvesenet gir om oppbevaringen. Tillatelse skal ikke gis før det er fremlagt bekreftelse på at brannvesenet er varslet og eventuelle pålegg fulgt opp.

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn.

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven.

 

EDIT: Der kom du før meg gitt.

Link to comment
Share on other sites

Tydeligere kan det ikke bli, jeg har stål-arkivskap jeg tenkte bruke til dette, låsbare, må jeg skaffe dokumentasjon på disse skapene??? Eller holder det med og bare skrive ned dette i en notis og legge med forskriften over???

 

Når det kommer til kaliber, hva bør man sette for og dekke det mest interesante innenfor pistol, maskingevær og rifle???

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke noen patronsamler, så jeg er usikker på kravene. Men trolig så må du definere et "område", for det du ønsker å samle på. Eks. fabrikk, type amunisjon, o.l. Det vil trolig være lettere å bli godkjent innenfor et snevert område og så i ettertid utvide spektert. Kanskje det er noen andre patronsamlere her, som kan innformere mer.

Link to comment
Share on other sites

Har det på pcn hjemme, når det kom til og spesifisere hva jeg skulle samle på så skrev jeg som lindskog anbefalte, 2mm kolibri til .905 jdj, så la jeg til at det var generelt kaliber av pistol, maskingevær og rifle jeg var interissert i å samle, skrev ikke noe fabrikat. Når det kom til og dokumentere skap så dro jeg frem punktet i våpenloven og skrev det som det var, at det kommer til og bli låst inn i arkivskap med tykk stålkonstruksjon og bra låser for hver skuff i skapet :) får vi se om hun på våpenkontoret blir fornøyd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er søknaden i boks, fikk papirutgaven i dag, syns ikke det tok så lang tid å få det, ble litt små skeptisk når jeg hørte om folk som har prøvd i flere år og få det, tok med i underkant av tre måneder, dem klagde ikke på at jeg søkte på å samle på blant annet brannstartene å panserbrytene, har ikke fått noe begrensninger på samlefelt :)

 

 

Collecting guns, gunparts, magazines from the ww2 aura

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...