Jump to content

GunKote-prosjekt


Midt-I

Recommended Posts

Tenkte å lage en tråd for å få litt tips om hvordan jeg bør gå fram med tanke på forarbeid og påføring av GunKote. Og ikke minst vise hvordan det går!

 

På bildet under ser dere hvordan finishen i dag er på mine rustfrie Mini-14 og 10/22 Takedown. Jeg kjøpte rustfritt for holdbarhetens skyld, ikke utseendet. Den stygge metallfargen skal bort og jeg ønsker heller en matt svart finish. Har funnet ut at GunKote er noe av det som tåler mest/ nesten er umulig å fjerne. Perfekt dersom man først får det slik som man vil! :D Forhåpentligvis kan prosjektet starte i juleferien.

 

normal_mini-14-og10-22-original.JPG

 

Kjøpte KG 2400 KoteKit 480ml fra Durano på tilbud til 999,- (vanligvis 1199,-) i fargen "Flat Black". I tillegg til lakken inneholder settet pussepapir, Trustrip avfettingsmiddel og en airbrush. Jeg kjøpte også K-Phos i samme slengen for å fosfatisere overflaten før påføring. Det vil bli satt opp et innendørs lakkeringstelt for å skåne kjelleren litt, og jeg får låne diverse lakkeringsutstyr som kompressor, sprøyte og verneutstyr (maske og briller). Videre har jeg fått tak i en gammel komfyr til baking (KG 2400 krever baking, men tåler til gjengjeld mer varme enn KG 1200). Forhåpentligvis blir det ikke så veldig mye ombygging for å få plass til løpene i komfyren.

 

Når det gjelder lakkering er jo forarbeidet det viktigste, og da er første spørsmålet om jeg skal sandblåse eller ikke. Trengs sandblåsing for å få et dritbra resultat, eller kan jeg få et noenlunde like bra resultat kun med sandpapir uten at det tar så utrolig mye lengre tid? Jeg har tilgang til en hjemmelaget sandblåser som kan brukes, men da må jeg kjøpe en sekk med aluminiumsoksid (Durano anbefaler #120-180) eller fin sand istedet for den grovkornede sanden som står i nå.

 

Hvilke deler bør ikke lakkeres? Tenkte å maskere lyddempergjenger, inni løpsmunning og kammeret. Hvordan er det med sluttstykket? GunKote skal være veldig tynn (oppgitt til 0,0007 mm ved optimal tykkelse), og toleransene til Ruger er vel kjent for å være litt romslige, iallefall på Mini-14? Vil det likevel være dumt å lakkere hele sluttstykket for eksempel fordi lakken kan lugge/ ikke gli like bra, eller at lakken kan bli skadet over tid?

 

Her er forøvrig Durano sin bruksanvisning på GunKote 2400, blir vel å følge den:

 

1. Sandblås alle deler med aluminiumsoxid, #120-180 eller puss over med sandpapir korning #320-400.

2. Avfett delene nøye og sørg for at ingen rester av eventuell sandblåsing ligger igjen ved å blåse dem rene.

3. Forvarm delene til 50 grader celcius.

4. Etter steg 3 kan det godt hende at emnet har svettet olje. Gjenta isåfall steg 2 og 3 til dette opphører.

5. Påfør KG GunKote med tynne lag til dekningen er god og la emnet henge en halvtime.

6. Bak delene i ovnen på 165 grader celcius i 1 time. 

 

Vi anbefaler alle å benytte seg av Duraphos eller K-Phos før steg 5 for maksimal slitestyrke på finishen. Som alltid, håndter aldri emnet etter avfetting uten å ha på rene hansker.

Link to comment
Share on other sites

Nice,gleder meg til bilder fremover.

Av bevegelige deler ville eg kun ha lakkert deler som ikke går imot andre deler om du skjønner.

Lakkerer du dette og du får treg funksjon eller kiling,vil det ikke bli så vakkert om du må pusse det ned eller slite det til.

Kan selvfølgelig våtslipe for å få grei finish,men det er noe j.... herk på små deler!

 

Har delene grei klaring er det derimot helt greitt.

 

Eg lakkerte samboers Tikka med rustfritt løp,eg brukte kun avfetting og lett smergling med 800 papir.holder fint.

Var tenkt å blåse med silikat,men fant fort ut at det var egentlig unødvendigt.

Skal tross alt ikke slipest så mye for å få heft,ei heller skal en kunne se slipemerker gjennom lakken.

Link to comment
Share on other sites

Så dere har brukt GunKote, og du du Olesøn til og med på en Mini-14? Nice! :) Kunne dere delt bilder av resultatene? Tenker spesielt på Mini-14 på det stedet mellom ladearm og sluttstykke som ble slitt, det vil jo være litt interessant med tanke på hvordan jeg skal legge opp taktikken.

 

Dersom sandblåsing ikke er nødvendig om jeg gjør en god innsats med sandpapir, så er jo det alle tiders! Tenker det fort blir mer styr å starte med sandblåsing. Til info spurte jeg forresten korrosjons-teknikk.no om hva de skulle ha for en 25 kg sekk med aluminiumsoxid, og fikk tilbud om 475 kr + mva og frakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...