Jump to content

Prosjekttråd: Lage min egen lille løpende viltbane heime? :)


ersa

Recommended Posts

Hei, vi er to tre kamerater som lurer på og lage en meget enkel løpende figur bane.

Jeg bor på gård og vi har et jorde som ligger veldig greit til in under ei hei slik og ett godt stykke borte fra den lille bebyggelsen som er her på bondelandet :) Vi har alltid brukt jordet til og skyte på, men nå har vi lyst til og trene litt på bevegelige mål :)

 

så vi lurte på og å rydde litt i jordekanten slik at vi kunne spenne opp en wire mellom to trær. så tenkte vi og lage en ramme og feste blinkene på også feste den til trinser som skal gå på wiren. Planen for og få fart på figuren var og lage fall på wieren slik at figuren renner bortover/nedover av seg selv. Vi vil også feste ett tau/ kraftig fiskesen i blinken også gjennom en talje slik at man kan dra den tilbake fra standplass. og slipper og gå helt bort for og dra den tilbake :)

Når man spenner opp wiren slik kan man også bestemme farten ved og justere fallet på den.

 

Dette er fortsatt på begynner stadiet, men vist folk syns det virker interessant så er det bare å slenge ut ideer, så lager jeg gjerne en bildetråd av prosjektet :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skulle nesten tro du har vært på hytta mi og sniktittet :winke1:

Lagde en bane akkurat som du beskriver nå i sommer. Villsvinfigur på treramme, wire og trinser. Fungerer som bare det, men husk å lage en "demper" i enden slik at ikke alt går til helv.... når ramma treffer treet. Jeg brukte lastestrikker til dette som jeg spente opp på tvers noen meter før treet.

Skikkelig moro og knallbra trening, da du kan variere fart, avstand og vinkel, noe som du ikke får på vanlig løpende.

 

Lykke til, og JA legg ut bilder :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for innspillene :) da blir nok spennet på wiren på 20-30 meter :)

 

Takk for videoen fra kommersmellen highpower, fikk endel gode ideer derfra :)

 

Det hadde vert veldig gøy med en bane lik på den du linket til villreinjegeren, men litt av greia med dette prosjektet var og gjøre det billig og simpelt :) og et slikt oppsett har jeg rett og slet ikke rå til :(

jeg har nå vert og handlet trinser og andre nødvendige småting, så nå er vi klare :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nå fikk jeg endelig ut fingeren og skrevet ett litt mer detaljert innlegg om hvordan vi lagde dette bevegelige blink oppsettet :)

 

Jeg må bare beklage bildekvaliteten! jeg er en elendig fotograf og bildene er stort sett tatt med mobil i mørket :P

 

Det hele startet med å rydde plass til det hele i skog kanten:

 

1zpns4o.jpg

2qxc6kz.jpg

9ucktc.jpg

 

Og her noen i dags lys, vanskelig og se her men:

2eusifl.jpg

 

Her er en litt annen vinkel og punktene hvor wiren er feste er merket med pil:

ke693l.jpg

 

 

Wieren vi brukte er forresten en gammel høyspentledning som min far plukket med seg da høyspenten ble lagt i bakke rundt huset vårt. mener og huske det er en 6-7mm wier.

 

 

For og spenne opp wiren lagde vi løkker ved hjelp a wierklemmer:

2s0e4x0.jpg

 

 

 

Her er wiren spent opp mellom trærne, beklager at bilde er så dårlig og ikke vises skikkelig hvordan den er festet til treet. men den er spent opp med jekkestropp:

2drubt.jpg

jha8vl.jpg

r7j2m8.jpg

 

I andre enden er den også spent opp med jekkestropp:

2jb6wyc.jpg

grunnen til at overgangen mellom wiren og stroppen er teipet er at vi teipet faast enden av wiren slik at den ikke skulle stikke ut og være i veien.

 

 

Og her er rammen vi fester skiven på:

oavou1.jpg

Patentbåndene i bunnen er egentlig til og feste vekter i, men etter at vi byttet til trinser med kulelager så er ikke det nødvendig.

 

I begynnelsen så hadde vi trinser uten kulelager, og patentbånd for og feste blinken i trinsens. Det fungerte veldig dårlig. trinsene gled for dårlig og med patentbånd som feste mellom skive og trinser så beveget hele blinken seg hakkete, så jeg laget til to flattjern på skolen som feste slik at det ikke ble så mye bevegelse mellom skiva og wiren:

11w3i47.jpg

 

Og sammen med disse trinsene med kulaleger fra jula så går blinken så fort at vi må holde den litt igjenn :mrgreen:

27zkb5x.jpg

 

Og her ser dere ett bilde fra siden av rammen:

34sroty.jpg

Her er det tegnet pil på feste som vi fester tauet i som vi drar blinken opp med.

 

fFr at ikke blinken skal deise rett inn i treet og bli ødelagt har jeg satt på en liten nød stopper:

2liijaq.jpg

 

Og her er det som sørger for og sakke ned blinken slik at den ikke stopper så brått. Kombinert med at den som drar blinken opp holder litt igjen i tauet og hjelper til og stanse skiva så fungerer det meget bra :D :

2u5b775.jpg

vsjbf7.jpg

30lyrds.jpg

Det er bare to metall stenger som er slått ned i bakken med to slike pakke strikk eller bagasjestrikk eller kall det hva enn du vill kjøpt på biltema som er spent opp mellom dem som skiva da treffer og blir stoppet i.

 

 

 

For å dra/spenne opp blinken så bruker vi et tynt tau fra biltema:

23mo9qh.jpg

 

Tauet er festet i skiva og så tredd gjennom en stor øyeskrue som er skudd inn i treet rett under der wieren er festet:

radukj.jpg

 

Og så blir det strekt bort til standplass slik at man kan stå på standplass og trekke opp skiva.

 

Jeg tror det var det meste, men vist det er noe jeg har glemt eller noe dere lurer på så fyr løs! :)

 

PS. Må bare beklage skrivefeilene, rettskriving er ikke min sterke side...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke merket noe særlig slitasje enda, men det kan godt være det kommer når den bare blir brukt en stund, så takk for tipset :)

 

Ja, det ble litt Reodor felgen preg :) jeg er 17 og har ikke jobb. så penger er ikke det jeg har mest av, så derfor prøvde jeg og kjøpe minst mulig å bruke mest mulig av det jeg fant hjemme eller lage det selv :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...