Jump to content

rifle til jakt og langhold


gassen

Recommended Posts

hei folkens jeg har endelig bestemt meg for å kjøpe egen rifle etter to tiår med å ha lånt fars kanon.

Jeg har vel egentlig bestemt med for 6,5x55 da jeg jakter rein og rådyr, men nå har det seg slik at jeg har tilgang til å kunne skyte på 300, 500 og 800meter.

Så jeg hadde tenkt å kjøpe en rigg jeg kunne utforske skyting på disse distansene for å finne ut om langholds skyting er noe for meg.

(kansje ikke langt for noen av dere, men mere en langt nok for meg :wink: )

 

så mitt spørsmål er enkelt hva slags våpen bør jeg satse på?

husk at det skal også bæres over lange distanser under reins jakta. så vekt kontra presisjon er avgjørende.

 

optik? 2,5/10 eller 3/12 evnt andre?

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag er at du ser etter noe som funker til din type jakt, og så lærer du deg å skyte langt med det i tillegg.

Roe, en bruker her på forumet, har lagt ut mye bra info om det du spørr om på youtube, i en arikkelserie i det svenske bladet "vapentidningen" samt en langholdsfilm som kommer ut nå i desember.

 

Jeg anbefaler deg sterkt å se igjennom fra starten av filmene på Roe sin youtube-kanal først da det vil sparke deg avgårde i riktig retning når det gjelder skyting på langt hold med det du har (svært praktisk orientert info).

For videre morro så har du tråden ang det han har laget her på kammeret: langholdsbloggen

Bestillingside og trailer for filmen finner du her: film

 

En annen bra kilde er Poacher (også bruker her), han har skrevet en egen artikkelserie om jakt på langt hold som du kan finne intro til her på kammeret, og resten på hans egen blog.

Sterkt anbefalt å lese hans saker også, spesielt etter som artikkelserien hans svarer antagelig på det meste av det du lurer på.

Link to comment
Share on other sites

mulig jeg var noe uklar. Jeg er ikke ute etter å dra ut lengden jeg skyter på under jakt.

jeg vet mine begrensninger.

spørsmålet er mere feks bør jeg velge sako fremfor tikka når jeg også skal på bane og skyte på 800m?

eller vil en schultz larsen fungere bedre?

 

jeg er ute etter ett jakt våpen som også fungerer til noe langhold, ikke et langholds våpen som kan slepes med på jakt

Link to comment
Share on other sites

jeg er ute etter ett jakt våpen som også fungerer til noe langhold, ikke et langholds våpen som kan slepes med på jakt

 

Uff, det er så lett for at jaktvåpenet blir til et langt og tungt draug hvis man skal kombinere det med langholdsskyting.

Bygde meg nytt våpen i vår som skulle være "kombi" dvs potent kaliber, og presisjon og trøkk til å legge ned vilt på litt avstand. Vel ja, magnum kaliber måtte man ha, lang og tykk pipe for å sikre fart og presisjon..åjaada...ergonomisk skjefte og ekstra kolbekam...ja, demper..ja selvfølgelig, tofot ja klart det er nødvendig, stjernekikkert..ja annet er ikke brukbart.

Det jeg sitter igjen med er at jeg bruker andre våpen på 80% av jakten da jeg ikke orker å dra med den tunge lange dritten ut i bratte lier og attpåtil er jeg livredd for å tryne med million kroners siktet. :lol: Godt å få ut litt frustrasjon her...

 

Det jeg anbefaler er at du tenker på hva som er anvendelig på jakt og velger ei lett og presis rifle, alle de du nevner har fantastisk god presisjon til jaktrifler å være og vil selvfølgelig fungere ypperlig til å skyte mot blink på noe lengre avstander. Kjøp gjerne en kolbeforhøyer, eller et GRS skjefte for bedre ergonometri under LH skyting, det er utrolig viktig.

 

Editerer dette innlegget: Jeg er fullstendig enig med de under her som foreslår systemrifle, den SL Tactical ser snasen ut. Skulle jeg kjøpte ny systemrifle idag hadde det blitt den, DL eller Sauer 202. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fordelen med s&l eller en blaser. Eller en sauer. Der man har lette pipeskift. Jeg har en schultz & larsen. Har flere piper. 2 stokker. Og 2 kikkerter. Tar meg 5 min å gjøre den klar for jakt med lett pipe. Liteb kikkert og orginal stokk. Å 5 min å sette på kkc stokk. Tykk pipe og stor kikkert. Har flere rifler. Men jeg liker min s&l :D

Link to comment
Share on other sites

Tror folket som foreslår systemrifle med mulighet for enkelt pipeskift er inne på noe.

 

Ei rifle med sugerør-tykkelse på pipa til reinsjakt fungerer dårlig om du skal ligge å skyte langhold en hel dag. Det blir iallefall korte serier, om du ikke vil skyte pipa di varm som plasma ;)

 

Da er det enkelt å ha et jaktløp i 6.5x55 f.eks, og ei varmint-pipe i samme kaliber.

Men jøss, en tikka t3 lite treffer da stål på 800m med god ammo, noe de fleste andre børser også gjør, så lenge alt sitter fast, og har frittliggende løp.

Link to comment
Share on other sites

Ei rifle med sugerør-tykkelse på pipa til reinsjakt fungerer dårlig om du skal ligge å skyte langhold en hel dag. Det blir iallefall korte serier, om du ikke vil skyte pipa di varm som plasma

hehe ser den.

hvis langhold er noe jeg får sansen for og ønsker å fortsette med kommer jeg nok til å skaffe en rigg som passer formålet med tid og stunder.

Men ja jeg har også sett på langholds utgaven til S&L ser ut som en spennede sak, som fyller mine behov.

 

Så var det optik holder 3-12 feks eller bør jeg gå for enda mere?

på rådyr jakt liker jeg ikke noe særlig mere enn x3 da det lett blir mye pels i kikkerten med mere forstørring

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker ein Blaser R8 i 270 win til dette formålet med ein Hausken demper på.Fronmontert versapod å Khales k624i.Skyter heller aldri på lenger hold enn du har tilgong til,men er glad i stor forstørring.Blir skjelden med i hjortelia,med mindre det er rein posteringsjakt på hogstflater,myrer etc.Bruker andre børser då.Har hatt Blaseren med på reinsjakt ett par år på rad.Tar då av demperen,å bytter ut siktet med ein Swarovski Habicht 3-12*50.Samme treffpunkt med å uten demper,men børsa er mykje greiere å bære med seg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å få til en noenlunde optimal kombinasjon for begge formål. Systemrifle er en vei å gå, men endel av disse er såpass kostbare at en kan anskaffe to komplette rifler til bruksområdene til omtrent samme prisen. Da bør det i alle fall være lettere å få til en grei langholdsrigg.

 

Selvsagt er det da ikke valg fra øverste hylle lenger (evt brukt), men grei brukskvalitet. Det er også greit at ei rifle ervervet med formål å drive med langholdsskyting på bane ikke belaster jaktvåpengarderoben slik at det andre våpenet ikke stjeler plass i denne.

 

Litt off topic i forhold til TS sitt spørsmål, men noe å tenke på om en har budsjett til hoste opp 50- 60 lapper for en pipeskifter med optikk og ekstra pipe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...