Jump to content

nosler competition


pettern

Recommended Posts

Med 123gr Nosler CC, så har ikke jeg fått noen samlinger som jeg kan skryte av..

5 skudd på ca 25mm kanskje. Ikke noe veldig dårlig samling, men med 123gr Scenar har jeg skutt 5 skuddsamlinger på 11mm

 

Jeg testa med NC96M

 

Har prøvd kula i 6.5-06 også uten å oppnå noe bedre resultat, da hadde brukte jeg N160 bak kula

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Litt sent innlegg kanskje, men prøv 40 grs N-150. I min Tikka gir det 796 m/s og så å si hull i hull. Må ha bra kulehold ellers soter denne ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Mauser m67 6,5x55. NoslerCC123gr. COL:76,6 friflukt:3,4 Dette gir også kulehold på 3,4mm. Nosler oppgir col:76,8 i sine ladedata.

 

42gr N19 gav soting på hylsene og dårlig presisjon. 43gr ser ut til å gi ok trykk men dårlig presisjon. Med 44gr fekk eg ok presisjon, men måling av trykkring på hylsa viser overtrykk. Lurer på om det er vanlig med så lite margin frå sota hylser til overlading?

Er einaste håpet her å prøve anna kruttsort? Har sjølvsagt investert i 1000kuler og 1kg krutt av denne sorten :roll:

Link to comment
Share on other sites

Opplevde noe merkelig med NCC 123 gr kula og N11.På N11 boxen er det oppgitt ei ladning for 8,4/130gr kule i 6,5x55.Brukte denne ladningen og fikk 950m/sek og for høyt trykk.

Tunge hevearmsløft.Skal teste med minus 1,5gr fra ladninga på N11 boxen.Rifle Sauer 200 str 74cm løp

Link to comment
Share on other sites

Høggern se her:

http://www.norma-skytterlag.net/index.p ... /krutt.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Brukte maks da Ncc er noe lettere enn oppgitt kule på boxen.

123 grs Nosler CC er ikke en coata kule. At kula er 0,4 gram lettere er ikke allverden. Hoppe rett på maxdata for 130 grs diamond line uten å vite om kula har lengre bæreflate og ikke ta hensyn til at ladedata er for en molycota kule er vel litt... "risky business" etter min mening.

 

Mitt råd er som nesten alltid; begynne godt under max, og heller jobbe seg opp mot max.

Link to comment
Share on other sites

Eg starta på min. lading for 6,9g kule når eg lada 123gr cc. Ved måling av trykkring på hylsa så var trykket over maks før eg nådde maks ladevekt for 9,1g kule. Ladedata for DL ligg heilt oppunder 6,9g sierra.

 

Er det ikkje mulig å slette sine eigne innlegg? Såg det etterpå at det var snakk om N-11 men eg har lada med N-19

Link to comment
Share on other sites

Var å testa litt langhold i dag med 1,5gr i minus i forhold til oppgitte data på 8,42gr DL kula med N11.

Ok presisjon men lav hastighet på 835m/sek.Ser ut til at det er kort veg mellom himmel og helvete med dette kruttet på 123 gr Nosler cc kula.

Konklusjon :Bruk N19 :trist:

Link to comment
Share on other sites

Mauser m67 6,5x55. NoslerCC123gr. COL:76,6 friflukt:3,4 Dette gir også kulehold på 3,4mm. Nosler oppgir col:76,8 i sine ladedata.

 

42gr N19 gav soting på hylsene og dårlig presisjon. 43gr ser ut til å gi ok trykk men dårlig presisjon. Med 44gr fekk eg ok presisjon, men måling av trykkring på hylsa viser overtrykk. :roll:

 

Pressa kula heilt ned til COL:73,5 friflukt 6,5mm med samme ladingane. God presisjon på alle tre og verken soting eller overtrykk :)

43 og 44 gr gav i tilleg tilnærma samme treffpunkt så tenker eg legg meg på 43,5. Då har eg greit slingringsmonn 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...