Jump to content

Gammel børse....


Gullvingen

Recommended Posts

For uhorvelig mange år siden ervervet jeg et våpen det er en enkeltskudds rifle med bolt.

Det kan se ut som det står 6mm Flobert platt eller glatt preget på siden av løp/kasse.

Kolbekappe er merket med Falke uten at det sier meg så mye.

Våpenet er kort, 105cm.

 

Bilder kan jeg selvsagt legge ut dersom dette er av interesse for noen.

Kan det være riktig at det er en 6mm?

Det er randtenning og mekanismen fungerer selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Er den glattløpet?

Trostehagle?

9 mm kammer, med kon til 6 mm? (Mulig jeg husker feil her)"

 

Edit: Etter å ha lest beskrivelsen en gang til, er jeg temmelig sikker på at du har det som kalles en trostehagle.

Vanskelig å få tak i lovlig ammo nå til dags. Solgte mine siste ulovlige(les bly) for et par år siden.

Effektiv hagle på 8-12 meter. Trofe`er i størrelse rotte/trost kan være mulig.

Den gang jeg eide en, var jeg 14, og var på fornavn med Ernest Hemingway :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6mm Flobert er nok i virkeligheten trolig 5,6 mm, eller kal. 22. Både som startpatron og med kule, eks. bl.a. ekenøtt. Se her https://www.google.no/search?q=6mm+flob ... 50&bih=911" target="_blank

 

Jeg har selv startpatroner som passer til slike kal 22 våpen. De jag har er av denne typen og merke. http://www.macecanada.com/canada/wilder ... mblank.htm" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske for endel år siden at eikenøtt kunne passe, søkte litt på flobert og så at drivmiddelet ofte var bare primeren?

 

Er det noe jeg gidder å samle på?

Hvordan er det å få tak i ammo til denne?

Klasses vel som miniatyr i klubben og kan vel lovlig registreres og brukes idag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Voere trostehagle. Kaliberet var 9 mm, men kulediameteren var 6 mm.

Patronene jeg kjøpte hos Wesnes i Stavanger var laget av Fiochi, eller RWS.

Messing hylser som konet etter ca. 1,5 cm. Fra 9 til 6 mm. Ca. 4,5 totalt

 

Kunne også få kulepatroner. (rundkule), men det fikset vi selv. Inntill den dagen det gikk galt, og børsa gikk

til helheimen.. :mrgreen:

Vi hadde ikke peiling, men vi lærte :!::roll: yea right :mrgreen:

Trengte ikke søke på hagler dengang. Sprengte man en. Kjøpte man ny når man fikk råd.

Hadde vel sittet på Guantanamo idag, hvis man hadde gjort det samme :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eikenøtter en bare en "satspatron" (tennsats). Men har muligens noe kraftigere tennsats, enn i vanlige 22 med krutt. Har også noen gamle "ekenøtter" her hjemme (den spisse typen). Ellers tror jag at også 22 Long, var/er bare en satspatron. Hylsa er like lang som på en 22 LR, men den har ei lettere kule. Og for meg minnet det om en svakladd 22 short.

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg har også vært i kontakt med en kravepatron, hvor basis var 6mm (kal 22), men nekket ned til 4,5 mm. Det var en lommerevolver min bror hadde med seg fra sjøen. Trolig kjøpt på en kneipe i Tyskland. Mener også å huske at han kalte den revolveren for Flobert. Jeg overtok den og boret den opp med en drill. :) Skjøt så ekenøtter i den, på 60-tallet.

 

Da Flobert patroner kan være så ymse, sjekk både kammer og løpsdiameter!

Link to comment
Share on other sites

Hvis børsa er merket "6mm Flobert glatt", så er den nettopp kamret for 6mm Flobert og ikke for .22 eller noe annet. Dimensjonsforskjellene er så små at det kan hende .22 vil kamre, men det er ikke å anbefale å skyte med feil ammo. Som merkingen tilsier er denne glattløpet, det er altså ei hagle og ikke ei rifle. Hagler kan som kjent lovlig besittes uregistrert hvis du lovlig eide dem før de ble registreringspliktige.

Link to comment
Share on other sites

Hvis børsa er merket "6mm Flobert glatt", så er den nettopp kamret for 6mm Flobert og ikke for .22 eller noe annet. Dimensjonsforskjellene er så små at det kan hende .22 vil kamre, men det er ikke å anbefale å skyte med feil ammo.

6mm Flobert, er samme kal. som kal 22.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/.22_CB

 

Har målt mine "start-patroner" (og på svenk, Ollonskott) merket bl.a. 6 mm Flobbert, til samme dim som 22. LR til ca 5,7. Målt kun med vanlig skyvelær. Mine Eikenøtter, måler det samme. Kammeret på en av mine 22 LR våpen, en S&W Kittgun, måler ca 5,9 mm. Men kammere på 22 våpen, kan varriere litt.

 

http://www.gunbroker.com/Auction/ViewIt ... 210632#PIC

 

Men, det er opp til TS å sjekke kammer. :)

Link to comment
Share on other sites

Har du målt tykkelse og diameter på randa også? Er rimelig sikker på at det er noen forskjeller, selv om de nok kan være av mer teoretisk enn praktisk betydning. Uansett så er det forskjellig trykkstandard, er lite lurt å dytte inn en hvass stinger eller noe annet "long rifle" i ei gammel trostehagle beregnet for anemiske eikenøtter. Jeg har sett sprukne sluttstykker og hørt historier om messingsprut i øynene som følge av slik dumskap. Stålkvaliteten er neppe den beste på slike våpen. Dessuten er børsa altså glattboret, og vil under ingen omstendighet stabilisere ei lang kule. Flobertpatroner med fyllingskule har ei ganske kort og butt kule som oppfører seg noenlunde likt en større hagleslug. Jeg har også sett riflede flobertkuler til bruk i glatte løp.

 

Forøvrig har jeg en gang håndtert en Flobert salongpistol, hvor det ikke fantes låsing av sluttstykke overhodet. Støtbunnen var en del av hanen, som var nokså tung. Eneste "låsing" på den pistolen var slagfjæra og hanens massefart. Da sier det seg selv at ammoen må være anemiske saker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått tid til å måle noenting pga datteren måtte kjøres på nybegynner/sikkerhetskurs pistol idag :D

men jeg har ikke under noen omstendighet tenkt til å prøve den med noe annet enn det den er designet for.

Jeg har lært ett og annet siden jeg var 15 år... :forvirra:

 

Skal ta for meg skyvelær og lommelykt i løpet av morgendagen og også ta et par bedre bilder av noen stempler.

Link to comment
Share on other sites

Får man tak i ammo til de?

 

Og som tidligere så er det mulig jeg kan ha noe liggende til deg vet du! ;)

Skal ta en titt på hva jeg har, vet jeg har noe Flobert liggende et sted.

Husker du veien ut hit?

 

Jeg har utrolig dårlig hukommelse :trist: og har dessuten flyttet oppi ødemarka (Øvre-Bøvre omtrent)

men det hadde vært stas å fått tak i noe å fòre den med..... :D:D

Link to comment
Share on other sites

Har du målt tykkelse og diameter på randa også? Er rimelig sikker på at det er noen forskjeller, selv om de nok kan være av mer teoretisk enn praktisk betydning. Uansett så er det forskjellig trykkstandard, er lite lurt å dytte inn en hvass stinger eller noe annet "long rifle" i ei gammel trostehagle beregnet for anemiske eikenøtter.

Sikter du til meg. :) Ser ingen grunn til å måle randkanten, jeg har skutt slike Flobbert patroner i div kal. 22 LR våpen, også i min "kitgun" som har utfresning for randkanten. Ikke noe problem.

 

Det er ingen tykkelsesforskjell, i hylsedimensjonen! Les mine målinger og se på liknen i mitt forrige innlegg (første link).

 

Selvsagt kan ikke TS benytte kal. 22 LR, i et våpen hvor kammerlengden torlig er kortere en kal. 22 Short! Men en slik patron vil vel heller ikke kammre, grunnet kort kammerlengd. TS må måle kammerdim og kammerlengde. Men er det som jeg tror, så kan han KUN benytte 6 mm Flobbert og jeg har ikke antydet noe annet. Der finnes det en rundnestet type og en som er spiss. Den siste er den samme, som den gamle "Ekenøtten".

 

Ellers så finnes det Flobert patroner i mange dimensjoner, det er bl.a. 4 mm, 6 mm, 7 mm og 9 mm. Kanskje flere for alt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Siktet til deg ja. At noe fysisk passer inn i kammeret og smeller når det skal betyr ikke nødvendigvis at det er helt identisk- men jeg kan selvsagt ta feil. Uansett er det i glattløpede 6mm Flobert-våpen stor sannsynlighet for at man klarer å kamre en long rifle patron.

 

Salongpatroner har som kjent hælbase, hylsa har samme diameter som kula. Det eneste som utgjør fremkant av kammeret, hvor en lang patron kan butte imot, er riflingen.

 

I et glattløpet våpen er det ingen rifling, dermed ingen kant eller innsnevring som kan fysisk hindre deg i å putte i en for lang patron. Jeg har sett slike trostehagler hvor hele løpet og kammeret er sylindrisk, der er intet kammer i vanlig forstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...