Jump to content

Tips til brukt, budsjett .22


LabRat

Recommended Posts

Hei,

 

Blir mykje kva skal eg kjøpe tråder for tida, men drister meg likevel. Har fundert på dette sjølv ei stund no, men tenker eg skal slenge ut ein forespørsel å sjå kva folket meiner.

 

Først og fremst er eg feltskytter. Bruker ikkje veldig mykje tid på presisjonsskyting, men når eg gjer det ønsker eg å ha eit våpen som det er mulig å gjere det bra med i alle fall.

Den enkle smith'en eg har i dag er grei nok dersom eg har all verdens tid, men det er ikkje tilfelle i duell og hurtigskyting.

 

Tenkte i utgangspunktet på å prøve å halde meg under 5000 kr. helst langt under :(

 

Har sett på Walther GSP, Hämmelie 208 /215 ( veit ikkje forskjellen ende ) og Unique Des69.

 

Nokon eg burde gå for framfor andre ? Einaste eg la merke til var at Hämmerlie pistolen som eg nevnte hadde litt høg kjernelinje. Tenkte i grunn at eg skulle prøve å få den ned.

 

Takk for innspel

Link to comment
Share on other sites

Nå får jeg sikker litt pes når jeg skriver dette, men de modellene du nevner er en smule utdaterte.

For all del, de funker, men design (ergonomi, teknikk osv.) er ikke topp moderne.

Mange liker dem svært godt uansett, så du gjør ikke så mye galt med å velge en av dem.

Unique har gått konk for n´te gang, så deler kan bli et problem.

Om jeg måtte velge en av de du nevner, ville jeg gått for GSP.

Den er bånn solid og meget driftsikker.

 

Om du er villig til å tenke litt utradisjonelt er f.eks. FAS et greit valg.

Deler er ikke helt enkelt, men selve pistolene pleier å være greie.

De er temmelig "moderne" selv om de er noen år gamle.

Prisen pleier å være lav.

 

Benelli MP95 kan også være et rimelig alternativ.

Det er en litt rimeligere utgave av MP90, men selve grunnkonstruksjonen er lik og du kan bygge den ut til MP 90 senere om du vil.

 

Ellers har du et greit våpen i Walther KSP200.

Det er i bunn og grunn en Baikal, og de er litt grove i finishen og litt bløte i metallet.

Egentlig et greit våpen til en svært så grei pris.

Link to comment
Share on other sites

Finner heller ikkje mykje info om FAS våpen.

Fant ein som heiter SP 607 på heimesida som og er merka "lady"

Ser ein brukt som heiter CP 607

Finner ikkje noko info om kva som er forskjell på desse.

 

Er Lady merket kun sidan den er i .22, mens andre FAS er i .32 ?

 

 

Skjønte lite av dette. Kan nokon vennligst ta nokre minutt å forklare til meg ?

Tusen takk

Link to comment
Share on other sites

FAS sine standardpistoler heter 602 og 607. Nordby Gunshop har begge modellene inne. Ellers ble diverse modeller og merker av standardpistoler beskrevet i en annen tråd her, men jeg fikk ikke søkefunksjonen til å fungere.

 

Det viktigste er uansett at du prøver så mange forskjellige pistoler som overhode mulig, så du kan gjøre deg opp en mening om hva som passer deg best.

Link to comment
Share on other sites

Da har eg ein Unique Des69 og ein FAS SP607 på hand.

FAS til 3800 og ein Unique til 3500.

Uniquen har eg sett på, men den var prega av alder og litt dårleg holdt. Tviler likevel ikkje på at den fungerer fint. Var og med eit ekstra lodd

 

FAS har eg høyrt veldig mykje bra om, men og litt om ruskete funksjon.

Så da blir valget mellom desse to..

Nokre siste tanker å dele ?

 

Sikkert ein god ide å teste litt først, men det er ikkje alltid like enkelt.

 

Er dette i utangspunktet likeverdige våpen ?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg fikk velge mellom Unique og FAS, ville jeg valgt sistnevnte.

Sjekk at du får med magasin som tar 6 skudd (det tror jeg de gjør).

Det med ruskete funksjon ville jeg ikke tatt for tungt.

Ofte dreier slikt seg om litt dårlig polering, og det klarer de fleste selv.

Med riktig ammo (en 22-pistol kan være sær i kosten) vil det meste funke glimrende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig glad i min FAS, men jeg vet jeg har vært heldig. Eneste problemet jeg har, er mateproblemer når temperaturen nærmer seg 5 grader. Men da er det bare å holde ammoen varm, så går det stort sett bra da også.

 

I år tok jeg i bruk en CF603 grovpistol også, og den har jeg fått bra til med litt polering er og der. Disse pistolene passer meg veldig bra mtp skjeftevinkel og balanse.

 

Har du prøveskutt de to pistolene du har på handa?

 

En siste tanke: jeg skjøt med Unique DES69 tidligere, men byttet til FAS fordi jeg likte "rekylfølelsen" bedre. Rekylen i Uniquen føltes langsommere, og det likte jeg ikke. Men jeg skjøt 582 på finpistolprogrammet med den, så ellers kom vi godt overens.

Link to comment
Share on other sites

Eneste problemet jeg har, er mateproblemer når temperaturen nærmer seg 5 grader. Men da er det bare å holde ammoen varm, så går det stort sett bra da også.

Det med mateproblem ved lav temperatur kan sannsynligvis unngås med annen ammo, evt. annet smøremiddel.

Det er mulig. Jeg har hatt tilgang på Eley Standard og Lapua Master, og har brukt sistnevnte i konkurranser. Men med nypusset magasin og lunken ammo har det stort sett gått greit. Jeg har også gnikket fettet av kulespissene. Det jeg ikke har sjekket er sammenhengen mellom patronlengde og mateproblemer. Det kan gjerne være et poeng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppdaget at det er stor forskjell på patronlengde fra merke til merke.

Jeg mener jeg målte Federal Classic til å være lengst mens SK Standard var kort.

SK (som også lager Lapua Super Club) bruker et tyntflytende fett på kulene mens bl.a. Eley bruker noe som minner om voks.

Når det gjelder smøremiddel for våpenet, oppdaget jeg at det er stor forskjell mellom egenskapene fra en type til en annen.

Etter noe eksperimentering med en sær pistol, fant jeg ut at det som funket best i det tilfellet var en teflongrease som heter Super Lube og vanlig sagkjedeolje.

Jeg holder meg fortsatt til førstnevnte og har heldigvis sluppet mateproblemer med de pistolene jeg bruker nå..

Link to comment
Share on other sites

Takker for anbefalinger og kan meddele om at det vart ein FAS SP 607.

 

Einaste eg no må gjere er å skyte.

Våpenet virkar veldig bra og velbalansert. Kan visstnok bytte vektene i front dersom eg skulle ønske.

 

Ellers så er det litt uvanleg med ein slik grepsvinkel. Har jo kun standardvåpen frå før og det var litt uvanleg å knekke håndleddet ein del ned.

Første gang eg løfta våpenet så peika munninga veldig høgt :)

 

Slappe litt av i håndleddet rette ut tommel og vips så var siktene linjert.

Gledar meg veldig til testing.

 

Pleier folket å legge avtrekket heil ned mot tillatt 13 - 1400 gram eller litt over ?

 

Noko regel for 1 og andre trinn eller er det kun personleg preferanse ?

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg lært "the hard way" at det er greit å ha en sikkerhetsmargin på avtrekksvekta. Ble diska i forbindelse med en stikkprøve etter presisjonsdelen av en grovpistolkonkurranse for noen år siden. Det skal ikke skje flere ganger! Så gi deg sjøl en liten "margin of error".

 

Når det gjelder fortrykket, er det smak og behag. Prøv deg fram og finn det du føler deg komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...