Jump to content

hastighetsvariasjoner


riggmaster

Recommended Posts

:trist:

Jeg har hastighetsvariasjoner på mine 308 ladninger. Norma hylsene er necket ca 5 ganger. Jeg veier ladningene, og tør å påstå at det skal ikke være mere avvik på kruttet enn 0,1-0,2 grs. Men jeg kan kjenne ulik motstand når jeg setter i kula. Jeg bruker redding dier. Hastighet varierer på rundt 10-13 m/s på ytterkantene.

Fullsized nye norma hylser jeg plukket på banen, Disse varierte ca 2m/s, og det skal sies at jeg kunne IKKE kjenne ulik motstand ved kuleisetting.

Mitt Spørsmål til de lærde på ladekammeret er: Er det nok å fullsize av og til for å "reparere" hylsene, Eller må de glødes? Eller må man gjøre begge deler?

Link to comment
Share on other sites

Henviser til Dan Newberry`s Optimal Charge Weight ( OCW ). Bygger på svingninger i stål og settedybde, essensen er at kula skal forlate løpet når svingningene i pipa er i rotenden. Oppnåes ved å finjustere settedybde når du har bestemt deg for hastighet. Stabil hastighet i Crono gir best samling, eller omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker redding dier. Hastighet varierer på rundt 10-13 m/s på ytterkantene.

Fullsized nye norma hylser jeg plukket på banen, Disse varierte ca 2m/s,

Hastighetsvariasjon på 10m/s er ikke dårlig. Sålenge du ikke gløde hylsehalser eller vekt/volumsorterer hylser så er det bedre enn forventning vil jeg si. Det er iallefall langt fra alle ladninger som er så bra. Eller all koronografering som er så bra...

Jeg ville prøvd å gløde hylsehalsene på noen hylser, det er godt beskrevet på Accurateshooter/6mmBR, og KnuteriK har en god beskrivelse her på Kammeret et sted.

 

Jeg gjør slik:

- vasker hylsene godt

- slår av lyset og venter noen få minutter, vil ha litt mørkesyn

- tenner brenneren

- starter stoppeklokka

- roterer ei hylse med halsen i spissen av det blå inni flammen til den gløder

har du normalt fargesyn så er hylsa bra nøyaktig 600°C når du ser den gløder mørkerødt, orange er mye for varmt...

- med min brenner tar dette 8 sekunder for ei 6.5x55 hylse

- de neste gløder jeg så i 6 sekunder, mens jeg passer på at de får den klassiske lapua-fargen til omtrent 5mm nedpå kroppen

- ingen grunn til å kjøle de i vann, var de våte etter vask, så ble de tørre nå.

 

MERK! Gløder du hylsehodet, så VIL du få overladningssymptomer. Holder du i hylsa med fingrene så er du safe.

 

Alternativt kan du la hylsene stå i vann mens du fyrer på dem, det gjør jeg med 338LM, for jeg greier ikke holde dem lenge nok.

 

Det andre jeg ville prøvd er å sortere hylsene etter vekt. ±1 gr kan være passe.

Det er ingen vits i å ikke frese tennhettelommene når en først skal holde på sånn, men jeg tror ikke det gjør mye.

 

Men ES på 2m/s er i grenseland av det oppnåelige, iallefall om det skal gjelde for ei hel batch med ammo.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mulig noen setter kaffen i halsen når de leser det jeg foreslår:)

 

Jeg "krymper" alle mine ladninger. Necksized, Fullsized - åkke som. Nå er det ikke snakk om en hard krymp, heller en svak "Settekrymp" for å gi likt kulehold.

Selvfølgelig er jeg nøye med veiing av alle komponenter før lading og sorterer partoner etter vekt når de er ferdig ladet, men presisjonen er blitt vesentlig bedre nå som jeg "krymper".

Kan være et fint alternativ til gløding.

Link to comment
Share on other sites

Es. på 2 m/sek. kan jeg ikke huske å ha målt. Noe av det jevneste har vært 4-5 m/sek, det uten annen hylse sortering enn fabr. og god rengjøring. At ikke ekspanderen er for stor er viktig. Gjennomsnittlig spredning gir et bedre bilde av jevnhet på ammo enn es.

Link to comment
Share on other sites

Mulig noen setter kaffen i halsen når de leser det jeg foreslår:)

 

Jeg "krymper" alle mine ladninger

Om man ikke bruker bushing dier eller Lee collet, så har en få andre måter å kontrollere kuleholdet enn med krymp og smøring.

Krymp vil klart bidra til å jevne ut kuleholdet, selv om det kan bli unødig hardt om en overdriver. Et visst kulehold må det jo være.

 

Mange som jager lav ES er der at de setter kulene i eller nær bommene, og da trenger en ikke veldig hardt kulehold, kula står godt mot bommene og man får bygget trykk på en reproduserbar måte uten at det er hylsa som holder kula.

 

Bruker en bushingdier kan en prøve en annen bushing. Jeg hadde problemer med høy ES (type 30m/s) på mine subladninger i 308, bytte av bushing til 2 hundredeler mindre reduserte ES til under 10m/s. Det er i prinsippet akkurat det samme som å krympe, så jeg ser ingen grunn til å sette noe i halsen.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det var som jeg trodde....bestandig alt for mange ting som må dokumenteres før man kan konkludere:) Jeg har ikke kronografert mer enn 5-6 patroner på de forskjellige tilfellene her, men det avslørte jo tydelige forskjeller i trenden. Samlinger på 100 m er nokså bra i begge tilfellene, 5 skudds grupper dekkes over med 1-1,5 klisterlapp (tror det er mye skytterfølelse i hvor tette gruppene er, da stort sett alt ser meget bra ut på 100 m. MEN!! På 200 m, skjøt jeg så tett som aldri før med fullsized patronene med små hastighetsvariasjoner.

Utfra tipsene til dere som tydeligvis har holdt på ei stund, skjønner jeg jo at kveldene i ladebua blir lange og ALL nøyaktighet må etterstrebes:) Det første blir nok å lage en pålitelig gløde jigg m timer, og deretter blir det vel ikke bare kruttet som veies. Det er jo faen så gøy å skyte når holdene blir riktig lange, og enda mosommere når man treffer tett.

Takker for tipsene:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...