Jump to content

Eksporttillatelse ved kjøp av kikkertsikte i USA. Hvordan???


flsc123

Recommended Posts

Hei,

vurdere å gå til anskaffelse av nytt sikte og ser at prisen i USA er under halv pris kontra her til lands. MEN USA krever eksporttillatelse ved salg av "fastmontert sikteinnretning for skytevåpen", slik jeg har forstått det.

 

Noen som vet hvordan man bør gå fra for å søke om en slik tillatelse, koster det noe å søke (hvor mye i så fall), hvor lang tid osv. er interessert i all info angående dette :-)

 

Tusen hjertens takk for hjelpa :)

Link to comment
Share on other sites

Det siktet jeg vil kjøp koster her å berge rundt 11.000,- + frakt. I USA få jeg eksakt samme siktet nytt for rund 4800,- + frakt. Ved slike massive prisforskjeller har jeg ingenting til overs for støtte de norske butikkene. Er det snakk om noen hundrelapper og opp til kanskje 2000,- hadde jeg ikke sagt noe men under halv pris da bestiller jeg i Statene. Jeg er ikke så godt bemiddlet at jeg kan "kaste" 6000,- "ut av vinduet" kun for moralens skyld.

Angående garanti har produsenten livslang garanti worldwide, så langt jeg er innforstått. Så det bør ikke være noe problem. :-)

 

Men nok om det. Noen som har erfaringer angående Eksporttillatelse fra USA?

Link to comment
Share on other sites

4800 +frakt (400?)

 

5200 * 1,25 pluss postens fortollingsgebyr på 261 er 6761. Fremdeles billigere enn Norge men husk, ved evt garantisak må du sende kikkerten tilbake til USA, dvs det koster deg fort 1000 kr i frakt tur-retur og det får du ikke igjen....

 

 

Må du ha eksportlisens bør du finne en forhandler som søker og eksporterer siktet for deg. Hør med dem om kostnader.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig har jeg ikke behov for noen kikkerter, men kan være kjekt å ha til noen prosjekter.

Og vil kjøpe de her hjemme - da jeg er tilhenger av å la sedlene bli i Norge :thumbup: .

Jeg kommer til å kjøpe et par Zeiss Conquest.

 

Ikke mye å spare på de siktene i USA - når man plusser på frakt og mva - synes jeg.

 

Og de få kronene det er å spare - er "min forsikring".

 

Optikk og elektronikk - er gjerne reklamasjonsvarer - og da er det greit å ha kjøpt det i en lokal butikk.

 

Hvis jeg da ikke får kjøpt noe brukt - som er interessant.

 

Sikter som jeg ikke har fått tak i her hjemme - har gått via bekjentskaper - for å unngå all eksportproblematikk.

Men har betalt mva for forsendelsen - da det blir for "opplagt" dette med gaver :) .

Rifler/revolvere som jeg har kjøpt i USA - er kjøpt via forhandlere som har hatt eksportlisens. Da har jeg spart meg ca. USD 500,- i gebyrer for å få noen eksterne eksportører til å gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...