Jump to content

Montasjetips til Mauser M96-American


Skytelys

Recommended Posts

Er ny bruker av forumet her, men har brukt endel tid å søke etter info om skinnemontasjer her inne. Jeg har en litt uvanlig børse, Mauser M96-American, dette er en straight pull bolt action (rett-trekker) Har prøvd å legge ved ett bilde av låskassa på børsa (bilde fra web). Jeg skal montere en Burris Eliminator II på denne og Burris'en har innebygd picatinny skinne. Følgelig blir min utfordring å finne en skinne som passer børsa. Har søkt på nettet uten hell og forespurt på div utenlandske nettsteder også uten hell. Har kanskje en formening om at det er en Leupold std base til Remington 700 som står på idag, men vet ikke dette sikkert. Om dette var tilfelle ville en picatinny eller XTB skinne til Remington 700 passe til min Mauser rettrekker.

Er det noen som kanskje har tips som kan bringe meg videre? Er takknemlig for alle svar.

a935d99c7b7e3c2eb9c82ff54d01ef11.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei.

Vet ikke om du har løst utfordringen din med skinnemontasje, men jeg kan bekrefte din mistanke om at det er en Leupold std base som står på rifla.

Jeg har maken rifle i 30-06 med en S&B 2,5-6x40, og er veldig fornøyd. Kjøpte den brukt av en kollega, så det er litt tilfeldig at det ble denne modellen, som for øvrig ikke produseres lenger. Har lurt litt på mulighetene for å skaffe reservedeler, så hvis du har tips der så er det fint.

Link to comment
Share on other sites

Hei sveroe, artig å høre fra noen som har samme børsa. Min er også en 3006, kjøpt ny i 1998-99 tror jeg det var. Er storfornøyd med rifla, forholdsvis stabil ved repeterte skudd og vekta er ikke verst. Har skutt svært mye med denne på bane og noe jaktfelt, i tillegg til jakt.

Tilbake til emnet for tråden...jeg endte opp med en Burris Eliminator 3. Fant ut, som du også påpeker, at det er er Leupold baser som står på bærsa og disse er (hurra) kompatible med tilsvarende på Remington 700 med lang kasse. Så jeg fikk bestilt XTB-baser fra USA til en Remington 700 og disse passet perfekt (må kappe torx-skruene på bakre base da, men det går greit). Holder på å montere sammen dette nå. Kan legge ut noen bilder etterhvert.

Angående evt reservedeler, så er det som du sier ingen prod av børsa lengre. Tror vel vi må belage oss på å få tak i en god børsemaker når det trengs. Har ennå ingen prekære behov ennå. Kan nevne at sikringsbryteren på min børse kan være litt treg av og til...ser at dette er laget i plast!?

Link to comment
Share on other sites

Et lite innspill fra Mausers nettsider:

The company, Jehn Gustav Jehn GmbH, Postfach 1827, 59528 Lippstadt, Tel: 0294129090, Fax: 02941-23418, E-Mail: gustav@jehn.de has taken over the repairs and spare parts service for all Mauser products that were produced before 1999. Depending on the model, Jehn have a spare parts store that is still quite extensive for some parts. We appreciate your understanding that in view of the number of old models a complete supply with spare parts can no longer be guaranteed.

Fine rifler dere har :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

ahhh, takk for opplysningen og rifle-kompliment. Får se når jeg er ferdig om presisjonen på dryge hold er noe å være bekjent av. Kommer bare til å benytte meg av fabrikkladet ammo, da hjemmelading er ´far beyond´ min kompetanse...

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Aner ikke hvor mange rifler av dette slaget som ble solgt i Norge, men vi tilhører nok en "eksklusiv" klubb:) Den ble etter det jeg har lest kun produsert i 3 eller 4 år. Desto hyggeligere å lese informasjonen fra HighPower om muligheter for å skaffe reservedeler, selv om heller ikke jeg har noe umiddelbart behov. Er som jeg skrev tidligere godt fornøyd, og den lave vekta er svært behagelig når det blir mye gåing. På amerikanske diskusjonssider berømmes denne rifla som svært nøyaktig, og det liker jeg jo å lese.

Jakter for det meste rype og skogsfugl, men har en fortid fra Afrika med mye storviltjakt på 80-tallet. Lot meg derfor overtale for et par år siden til å kjøpe rifle for å delta på hjortejakt med gode venner. Skal også til Danmark på vårjakt på rådyrbukk i midten av mai, og det ser jeg frem til. Blir spennende å se bildene dine når du er ferdig med kikkertmontasjen.

Link to comment
Share on other sites

sveroe: God idé å lage en egen tråd for denne børsa, den er vel relativt sær innenfor landets grenser iallefall.

Du, har du noengang demontert sluttstykket på rett-trekker´n? Har funnet en sprengskisse på nett for denne, men har ikke motet meg opp til å starte på det ennå. Enn så lenge har det holdt med utvendig regjøring... Her er link til en pdf-manual: http://www.mauser.com/fileadmin/user_up ... ell_96.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Skytelys.

 

Børsa er nok litt sær her i landet som du skriver, så det hadde vært morsomt å komme i kontakt med andre som har dette våpenet.

 

Jeg har ikke demontert sluttstykket, og det står i bruksanvisningen at man heller ikke skal gjøre det. Se side 33: http://stevespages.com/pdf/mauser_96.pdf (samme bruksanvisning som du har link til) der det står at demontering heller ikke er nødvendig, og at det kan være svært farlig på grunn av fjærer under høyt press. Leste også på nettet om en amerikaner som hadde gjort det og som ikke klarte å sette det sammen igjen. For min del vil det derfor ikke være aktuelt å gjøre dette på egen hånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvordan går jobben med monteringen av Burris'en?

 

Målte avtrekket på min M96 i helga, og det viste 2,2 kg.

Det er relativt tungt, men til å leve med. Ved DFS-skyting er kravet minimum 1,5 kg.

Har du sjekket ditt avtrekk, og vet du om det mulig å justere det?

 

Den andre rifla mi (Savage Axis kaliber 223) ble målt til 2,0 kg. Vet at det er mulig både å justere og evt skifte avtrekket på denne, men ok at det er tilnærmet likt på begge børsene.

Link to comment
Share on other sites

Joda, har fått den på børsa. Vært å skutt litt også og det ser lovende ut (slipper å fundere på avstand og hvor mye det må legger over :lol:).

Avtrekket ja. Husker jeg målte avtrekket når børsa var ny og kom til 2.2kg. Derimot syntes jeg av vandringen var litt lang før trykkpunktet kom. Minnes da at jeg, sammen med en kamerat, demonterte børsa fra stokken og kom da til på avtrekket. Der var iallefall på min børse, en gjengetapp (mener jeg å huske, det er jo drøyt 15 år siden) med mutter på som var forseglet med rød lakk. Med denne kunne vi justere bort vandringen slik at jeg fikk nesten "direkte avtrekk" fra trykkpunkt. Har ikke målt avtrekket siden denne justeringen, men det er fremdeles ganske "stramt" (men kanskje litt lettere enn fra original). Fungerer fint i jaktsituasjoner, men kunne nok vært litt lettere for jaktfeltskyting (...ikke det at jeg er aktiv på den fronten!).

 

Har du en fjærvekt for å måle avtrekket?

Link to comment
Share on other sites

Målte avtrekket på to måter.

Først ved hjelp av en digital bagasjevekt med stor krok (ser ut som en fiskevekt), deretter med en bøtte som jeg hang i avtrekkeren og som jeg fylte gradvis med vann.

Begge variantene viste tilnærmet samme vekt. Målte tre ganger med begge metoder og vekta jeg oppga var et snitt av disse.

 

Har ikke merket noe vandring i min avtrekker før skuddet går av, men godt å vita at det finnes justeringsmuligheter.

Skal ta frem verktøykassa i påsken og "utforske" begge riflene litt mer grundig.

 

Var på skytebanen sist lørdag og skal ta en ny tur førstkommende lørdag. Mauseren går fantastisk fint og min S&B 1,5-6x40 kikkert passer perfekt for meg.

Kikkerten på Axis'en er imidlertid av det billige slaget, så den står på ønskelista for utbytting.

 

Lykke til med den nye montasjen, det ser veldig bra ut, og man blir jo litt "misunnelig" :-)

Link to comment
Share on other sites

Husker denne børsa var å finne i våpenkatalogen til G-sport over noen år på siste del av 90- tallet..Det ble fremhevet i reklameteksten at den hadde veldig mange låsklakker, og var et nytt spennende våpen fra Mauser, som også var ganske lett.

 

Prisen tror jeg lå på ca. 5800,-. Dette mens standard Remington og Tikka våpen lå på ca. 3200,- så det var absolutt ikke det rimeligste våpenet de hadde for salg.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...