Jump to content

Rens/vask av alu hylser


cmi

Recommended Posts

Tromling med sitronsyre, oppvaskmiddel, stålpinner og vann.

Jeg har sett en mann på youtube gjøre dette med messinghylser. Han helte alt opp i en trommel kledd med gummi på innsiden. Boltet på lokket og lot det stå til i 2 timer.

Resultatet ble rene skinnende messinghylser.

Jeg har ingen mulighet til å gjøre dette da jeg ikke har noen roterende trommel.

Husk at dette bare er ett forslag og for alt jeg vet går hylsene i oppløsning.

 

Stålhylser vil ruste, så de må tørkes med en gang.

Muligvis i en ovn på svak varme.

Aluminiumshylser har jeg aldri sett.

 

Hvis dette er hylser av antikvarisk type, så ikke lytt til meg.

Snakk med en antikvar.

Kanskje myntsamlere har gode råd.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å poste et bilde av aluminiumshylsene etterpå, tror hvertfall det er aluminium.

 

Jeg prøvde sitronsyre på noen hylser her om dagen, syns liksom ikke jeg fikk noe resultat, men jeg tror ikle jeg hadde dem i Syria 20min engang, redd for at de skulle bli ødelagt, hvordan fungerer det å legge de i en balje med syre, vil de bli ødelagt eller må man ha noe som roterer??

Link to comment
Share on other sites

Tromling med sitronsyre, oppvaskmiddel, stålpinner og vann.

Jeg har sett en mann på youtube gjøre dette med messinghylser. Han helte alt opp i en trommel kledd med gummi på innsiden. Boltet på lokket og lot det stå til i 2 timer.

Resultatet ble rene skinnende messinghylser.

 

 

Jeg har brukt en slik maskin på anløpne messinghylser et par år, veldig bra resultat. Ville ikke brukt det på aluminium, heller ikke på stål da de hylsene er belagt med et eller annet som også blir fjernet i en sånn maskin.

 

Den til høyre har jeg:

http://www.stainlesstumblingmedia.com/p ... -kits.html

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel messinghylser, de kan man greit bruke fosforsyre, sitronsyre og sikkert andre midler på. Husk å rengjøre godt og helst ta ut tennhetta.

Hylsene må jo ha noen meget sjeldne merkinger hvis man skal gidde å rense dem, trolig er dette helt ordinære 7,92 og da er det kun uvanlige merkinger som kan gi dem plass i en samling. Ellers så er det skrap!

Link to comment
Share on other sites

Bruk sitronsyrepulver i varmt vann, ikke sitronsaft. Jeg hadde selv ikke noe tro på dette, så jeg blandet endel pulver i en isboks med varmt vann og slengte noen .38 hylser oppi. 10 minutt seinere var de rosa, de hadde ligget alt for lenge. Du får kjøpt sitronsyrepulver på matbutikker, og det holder med ca 1\2 til en teskje med pulver til ei halvfull isboks med varmt vann. Spyl hylsene etterpå med varmt vann.

 

Bruk dette på messinghylser, har ikke prøvd med aluminiumshylser. Stålhylser kan du forsøke å pusse med messing for å fjerne korrosjon.

 

Ikke bry deg om noen mener dine hylser er skrap, et sted må du begynne for å få deg en samling.

Link to comment
Share on other sites

Bruk sitronsyrepulver i varmt vann, ikke sitronsaft. Jeg hadde selv ikke noe tro på dette, så jeg blandet endel pulver i en isboks med varmt vann og slengte noen .38 hylser oppi. 10 minutt seinere var de rosa, de hadde ligget alt for lenge. Du får kjøpt sitronsyrepulver på matbutikker, og det holder med ca 1\2 til en teskje med pulver til ei halvfull isboks med varmt vann. Spyl hylsene etterpå med varmt vann.

 

Bruk dette på messinghylser, har ikke prøvd med aluminiumshylser. Stålhylser kan du forsøke å pusse med messing for å fjerne korrosjon.

 

Ikke bry deg om noen mener dine hylser er skrap, et sted må du begynne for å få deg en samling.

 

Litt kjipt å høre at det man samler på er skrap, men ja, ett sted må man begynne.

Jeg får prøve messingpuss eller noe slikt, kansje sånn autosol funker.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke meningen å fornærme noen men tomhylser i de helt vanlige kaliberne finnes der veldige mengder av, tenker da på tønna på skytebanen som blir levert til skraphandleren når den nærmer seg full.

Derimot hvis det er hylser som er gamle og har en sjelden bunnmerking så tar også jeg vare på dem nesten samme hvordan den ser ut. Eldste bunnmerkingen jeg har som kan bekreftes er 1876, merket på hylsa.

Tidligere var der mange, også jeg, som samlet merkinger på 6,5Krag hylser/patroner, særlig de norske. Jeg laget vel en tråd om noen av disse for en til tilbake her på forumet, en innføring i temaet. Disse hylsene/patronene finnes fra 1894 til idag men ikke alle har årstall som f.eks. RANO hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk på det Veidinn, skjønte hva du mente, jeg har mye å lære når det kommer til hylser, ser bare allerede hvor mange forskjellige kaliber og merkinger jeg har, prøver og sortere for harde livet, men har ikke funnet noe god løsning for å holde oversikt enda, så hittil har jeg bare notert alle stemplene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...