Jump to content

Lett kule til hjortejakt i utlandet


Stihl Crazy

Recommended Posts

Har alltid likt å skyte med ei lettare kule en 140 grain i 6,5x55 og skal muligens på hjortejakt i skottland no så då tenkte eg å lade opp med ei noe lettare kule. Alternativa eg har sett for meg er:

 

Hornady interlock 129 gr

Hornady 129 gr interbond,

120 gr Sierra PH,

120 gr hornady GMX,

120 gr Swift A- frame

120 gr Barnes TSX

130 gr nosler acubond

125 gr nosler partition

120 gr rhino

Ein del av disse kulene kjem jo i 100 gr også men eg vil tru dei er for lette? Muligt det er andre gode alternativ også, løpet er kort kun 48cm har hørt at det er lite vits i å bruke homogene kuler i lav hastighet.

Link to comment
Share on other sites

120gr Nosler Balistic Tip fungerer ypperlig på hjort/dåhjort. Fin balistikk, presisjon og en dybdevirkning som er bedre enn forventet.

Med 48cm løp blir jo ikke hastigheten så voldsom, så da skulle Balistic Tip være en fin kule om man jakter i litt åpent terreng (Som skottland :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde uten tvil valgt 129 grs Interbond

-Gode flyegenskaper som kan vere greit på litt lenger hold.

-Ekspanderer til stor diameter og beholder høy restvekt

-Som regel topp presisjon

-Ikkje urimelig dyr

 

Men også Scirocco som nevnes vil vere et godt valg, deler nok mange egenskaper med Interbond

 

Som nummer to ut fra lista di hadde eg valgt Accubond

Mindre diameter, mindre restvekt, eller omtrent like egenskaper

Link to comment
Share on other sites

Barnes 120 grain TTSX fungerer veldig bra på hjort.

Anbefaler absolutt at du bruker den.

Denne burde også vært lovlig til storviltjakt i Norge da den fungerer betraktelig bedre enn mange lovlige tyngre standard blyspisskuler.

Min personlige erfaring er at den fungerer like godt eller kanskje tom. bedre enn de beste lovlige blyspisskuler i en 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg igjen, er det noen som veit om det går ann og lade den med norma 19 eller må eg kjøpe ett av dei krutta som står i ladeboka for barnes ttsx: N160, MRP, N165 ?

Forresten finnes det noe "universlkrutt" for 6,5x55 iverfall ett som kan brukes til det meste fra 100 til 120-130 grains området og på homogene kuler også?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Barnes 120 grain TTSX fungerer veldig bra på hjort.

Anbefaler absolutt at du bruker den.

Denne burde også vært lovlig til storviltjakt i Norge da den fungerer betraktelig bedre enn mange lovlige tyngre standard blyspisskuler.

Min personlige erfaring er at den fungerer like godt eller kanskje tom. bedre enn de beste lovlige blyspisskuler i en 6.5x55.

 

Har ikkje klart å bestemme meg enda er og blir ein vinglepetter.... tenker på om barnes kula fortsatt vil ekspandere som den skal i relativt lave hastigheter som det korte løpet mitt vil gi samt kor blodslåt kjøtet kjem til å bli. Har skote 4 hjorta med 140 grains fusion i 6,5x55 og kan jo berre fortsette med den da eg berre har gode erfaringer. Lite ødelagt kjøt og alle har berre gåt noen få meter. Men rett skal vera rett alle er treft bak bogen slik at eg ikkje har røynt de skikkelig. Men siden eg har begynnt å lade selv og skal utenlands så kunne eg tenka meg noe anna, derfor all denne grublinga.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefalle 120 grs Barnes TTSX på det varmaste i 6,5x55 !

Jevn og god presisjon (typisk 15-25mm på 5 skuddsamlinger) og er meget giftig for klovdyr i utlandet.

Gjennomskytingsevnen er meget god.

Eg lader med passe dose med MRP og får ca 855-860 m/s i Blaserløpet mitt.

Bruker ladeboken sine data for for denne kula.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...