Jump to content

Hvordan foregår jaktfelt, og hva er poengkriteriene?


razumny

Recommended Posts

Jaktfelt er kort forklart 30skudd, fordelt på 6hold hvorav det er seks forskjellige dyr og fem skudd på hvert hold. poenggivning er: bom, yttertreff og innertreff hvorav det gis 0 poeng for bom, 3poeng for yttertreff og 5poeng for innertreff. totalt 150poeng og 25poeng per hold/blink.

 

mvh:

Christer

Link to comment
Share on other sites

Dette er en av de skyteformene jeg føler jeg trenger mer informasjon om.

Er det kjente/ukjente avstander?

Det høres ut som om det er forskjellige figurer, er det da regler for hvilke avstander figurene skal stå på?

Kan noen være behjelpelig med link til teknisk regelverk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest gjennom reglene, og stusset litt på følgende formulering (fra Regler for Nordisk Jaktskyting):

 

A10 Våpenremmer

Våpen får ikke ha rem på standplass.

 

Den er forsåvidt klar nok, jeg vil bare dobbeltsjekke; Under bevegelse mellom standplass kan rem være festet, så lenge den fjernes når man kommer på standplass. Er det korrekt forstått?

Link to comment
Share on other sites

Slik det praktiseres i jaktfelt er det ingen som henger seg opp i om du har rem på våpenet så lenge du ikke bruker den som støtte under skyting. En annen ting er at den forstyrrer skytestillingen, så å ta den av ved skyting og på ved transport mellom standplasser er fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Her er et par bilder av jaktfeltskiver.

Innertreffet er definert som sirkel, mens yttertreffet delvis følger dyrets konturer

 

 

 

Ravn, sittende skytestilling 78m, fem innertreff

DSC_0359%5B1%5D.JPG

 

Kråke, liggende skytestilling 90m, fire innertreff, ett yttertreff.

DSC_0360%5B1%5D.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...