Jump to content

Kremladning i 45 acp


Mulstad

Recommended Posts

Hoj i rutan!

Her om dagen fikk jeg det for meg at jeg skulle dyrke frem en "koseladning" til 45'n.

Kjøpte først en eske med H&N 185 gn hp kuler.

Deretter gikk jeg inn i ladetabellen til H&N og fant den svakeste ladningen.

5,1gn N320 med C.O.L på 29,7. (250 m/s).

Ladet så opp 50 stk på engangsskutt fiocchi hylser.

Byttet også fjærer til 18 lbs som skulle funke fint.

Jeg drar så på skytebanen og begynner å skyte.

Sender avgårde 5 smeller. Pistolen veksler som en drøm, og rekylen er "barnevennlig".

Presisjonen er også helt super, 48 poeng på 25m presisjon... YES!! :D

Lader opp 5 nye, og får avgårde 2 smell, før den tredje patronen ikke går i kammer, men legger seg i 45 grader mellom magasin og slide. Mater den så manuelt i kammeret, og de 2 siste går uten problemer.

Når jeg så har fått avgårde 50 smeller, så har jeg til slutt hatt 3 patroner som ikke gikk i kammer, og med hylser som er så skamfert, at de ikke får bli med hjem igjen.

Forbasket frustrerende.. trodde jeg hadde funnet en kremladning her. Trolig årsak til problemet er at settedybden på kula er så lav at for mye av hylsekraven stikker frem. Når kula når frem til materampen, så får den ikke noe mykt løft, men løfter som på et spretthopp, og ender derfor tidvis for høyt.

 

H&N har oppgitt 2 anbefalinger av landinger på 185gn med N320.

Den ene er den som er først nevnt i tråden.

Den andre er på 6,2gn med C.O.L på 31,5 (300 m/s), som forøvrig også er en fin ladning, men vesentlig skarpere, og således ikke like lett og kontrollere når tiden er knapp.

Så til spørsmålet...

 

Er det noe jeg kan gjøre for å få den svake ladningen til å kamre trygt, eller er jeg dømt til å øke totallengden, og evt gå på HP38 e.l. for å få samme "slappe" ladning?

Foreligger det forøvrig data som gjør at man teoretisk kan beregne kammertrykk/ krutttype/ kruttmengde/ kulevekt/ settedybde til m/s (definert ut av en gitt løpslengde)?

 

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har og prøvd den kula, men jeg brukte N310. Jeg brukte 4,2gr N310 på denne ladningen og fikk bra presisjon i min Les Baer.

Men er ikke en magnumladning akkurat, så du kan kanskje få problemer med å få pistolen til å veksle(slik som du hadde) Men i min gikk det bra, faktor underkant 130.

Nå bruker jeg 200gr swc bly, med 3,8gr N310, hjertevarmende presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Brassy: "er jammen ikke sikker, men kan teste å gi den liiiiiiitt til :)

Auvik: Jeg bytter både guide rod fjær og slagfjær fra 22 lbs (fabrikk) til 18 lbs på svake ladninger, og den veksler jo 47 av 50... :)

OlavM: Ja, jeg ser også nå at ladninger på N310 går hyppigere igjen, en hva som er tilfelle med N320. "Problemet" er vel at jeg hadde for meg at med N320 så ville jeg få bedre fylling av hylsa på "svake ladninger" en hva som ville være tilfelle for raskere kruttyper.

Man har jo med skrekk lest om hva som kan skje med stort hylsevolum og for raskt og lite krutt.

Men uansett, jeg har litt mye N320 som jeg ønsker å bruke opp, og kan jo legge disse på anbefalte 6,2 grs med 31,5mm. Det ønskelige er derimot å få satt en ladning som gir en hastighet på ca. 250-270 m/s med den nevnte kula.

Hvor mye galt vil det være å lage noen ladninger på følgende spesifikasjoner (med nevnte kule og n320) og skyte over chronograph:

 

1) 5,1 grs - 29,7mm (oppgitt hastighet 250 m/s). Denne skytes for referanse.

2) 5,2 grs - 30,0mm (m/s ?)

3) 5,4 grs - 30,5mm (m/s ?)

4) 5,6 grs - 31,0mm (m/s ?)

5) 6,2 grs - 31,5mm (oppgitt hastighet 300 m/s) skytes for ny referanse.

 

Hvis man velger å beholde lengden på 31,5 mm, og man gradvis går ned på kruttmengde/vekt fra anbefalingen på 6,2 til 300 m/s, hvor lavt kan man gå før kammertrykket er uforsvarlig, og man bør bytte til en annen krutttype?

 

Dette er jo en hel vitenskap... Spennende!! :D

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Hadde vel samme bekymringer som deg angående relativt stort hylsevolum og N310, men mange bruker det med godt resultat så derfor prøvde jeg selv og det har så langt fungert bra. Men det er klart at feilmarginen er mindre, med N320 vil man ha "mere å gå på" og var det kruttet jeg startet med. Ser forresten at Ladeboken utgave 7 oppgir 5,0gr N310 bak en 185gr helmantlet hulspisskule som startladning-kronografert til 256m/s. Med samme kule er 5,5gr N320 kronografert til 247m/s, patronlengde oppgitt til 31,4mm for begge.

Link to comment
Share on other sites

OlavM: Hjertelig takk for tilbakemeldingen.

Vi får blåse støv av chronographen og teste litt.

Ettersom du har den oppgitte ladningen på 5,5 til 31,4 så starter jeg her.

Deretter øke på forsiktig til jeg føler presisjonen tangerer rekyl/veksling :D

Skal melde tilbake så snart jeg får prøvd ut litt.

 

Evert: Vi har neppe samme pistol?

Min er levert fra fabrikk anpasset "Major".

Den letteste fjæren som er å oppdrive til denne pistolen er på 16 lbs. (Og anbefales generelt ikke).

Det er jo faktisk litt morsomt at du mener at min 5,25" XDm skal ha et annet standard oppsett en hva konkurranseskyttere og leverandøren i USA oppgir?

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt H&N 185 HP i Glock 21 og S&W 625. Jeg har "konvertert" til Hodgdon krutt av flere årsaker. Jeg har bra resultat med HP38, men aller best med Clays i 625, Clays gir for lite rekylimpuls til å funke 100% med G21'en. Universal og Titegroup funker også fint.

Er trykket for lavt med HP38 så ser du det fort på mengden uforbrent krutt ;-)

COL på begge har vært 31.5mm

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering:

Det ble ladet opp 2 forskjellige ladninger.

 

Første ladning: 5,5 N320 col 31,5.

Denne er super på rekyl og presisjon, men fortsatt litt for svak til å gi stabil veksling.

2 som ikke vekslet av 30 skudd.

 

Andre ladning: 5,7 N320 col 31,4.

Nå ble det bedre. Alle skuddene vekslet greit, men så var presisjonen borte igjen...

 

Nå har jeg bestilt en 16lbs fjær, i håp om at jeg får vekslet trygt på ladning 1.

Vi får se!

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det jeg ofte prøver om jeg har litt for svak ladning til 100% funksjon men bra presisjon, er å sette kula noen tideler lenger ned i hylsa om det er mulig. I ditt tilfelle kan du sikkert gå helt ned mot 31,0mm. Men kanskje 2 tideler er nok også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...