Jump to content

7mm-08?


pfui

Recommended Posts

Jeg er fersking på alt som har med rifler å gjøre, og funderer derfor litt rundt forskjellige kalibere som kan være egnet for meg. Det jeg er på utkikk etter er noe som "kan brukes til alt". Etter å ha lest litt rundt har jeg funnet indikasjoner på at 7mm-08 er noe som kan være midt i blinken, og vil i denne sammenheng gjerne ha innspill fra dere som har peiling på/erfaring med dette kaliberet. Finnes det noen klare ulemper med å velge dette fremfor en av "de tre store"? Er det noen nedre/øvre begrensninger mtp. viltets størrelse? Spiller det i bunn og grunn overhodet noen rolle om man velger .308win, 6.5x55 eller 30-06, eller er det meste basert kun på vane og smak? Som tidligere nevnt er jeg på jakt etter noe som er egnet til det meste, selv om jeg for øyeblikket ikke ser for meg at jeg kommer til å drive med jakt på de aller største dyrene (,dog ville det være typisk om jeg blir invitert med på elgjakt om jeg får tak i ei rifle som er for lita til den slags.) Til opplysning er planen at jeg sammen med en kompis etterhvert skal begynne å lade selv.

Er det noen "7mm-08-entusiaster" her som kan overbevise meg, eventuelt noen i motsatt leir som kan få meg på andre (bedre) tanker?

Hilsen Pfui

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt meg ny rifle (får den i morgen), og i "kampen" stod det til slutt mellom 7mm-08 og .308. Jeg valgte til slutt den siste for lettvinthetens skyld, selv om jeg kanskje hadde mer lyst på 7mm'en. Men når jeg har .308 fra før av og ladeutstyr til og en haug kuler, ble det til slutt dette.

 

Det er ikke store forskjellen mellom de to. 7mm'en bruker jo også samme hylsa som .308, og det går å bruke disse hylsene og presse til de passer den mindre kula. Fortrinnet med 7mm er at det er litt mindre rekyl, og den har litt større potensial på lengre hold, ellers er det vel ingen vesentlige forskjeller. Begge gjør samme jobben og har det samme bruksområdet.

 

En grunn til å velge 7mm-08: "Anything a 7mm can do, a .30 caliber of comparable sectional density and ballistic coefficient can also do. The catch is, in order to send a .30-caliber slug over a trajectory as flat as that 7mm bullet, about 20 percent more recoil is going to be generated. . . . [A bullet in] 7mm produces clearly superior downrange performance in terms of delivered energy and trajectory at any given recoil level [compared to a bullet in .30 caliber]." Hentet fra Wikipedia. En kan kanskje si at denne er bedre egnet til feks toppjakt på lengre hold enn .308. Det er sikkert noen flere fordeler og, men de er såpass ubetydelige for min del at det ikke var noe stort poeng for meg å velge den.

 

Den store fordelen med .308 kontra 7mm-08 er rett og slett tilgjengeligheten og pris på ammunisjon. .308 er rimeligere, og det er et stort utvalg av patroner, og "alle" butikker har. Nå har jeg ikke sjekket rundt om 7mm-08, men et raskt søk vil gi deg priser om ikke annet. For en som lader selv, er det ikke store forskjellene uansett. .30-kuler er gjerne litt rimeligere, men det er ikke noe som velter noe budsjett.

 

Edit: Et priseksempel fra Jakt&friluft som lar seg sammenligne:

Norma Nosler BST 9,1 gram, 7mm-08: 45,95 stk

Norma Nosler BST 9,7 gram, .308: 30,45 stk

 

Sjekk ellers prisene rundt omkring. Det er jo ikke sikkert det er like store forskjeller på annen ammo eller andre steder.

 

Har du lyst på 7mm-08, kjøper du det. Hadde ikke jeg hatt rifle fra før, eller et kaliber som er veldig ulikt, spørs det om ikke den hadde funnet veien hjem i stedet for .308. Tross alt er .308 et skikkelig "Volvo-kaliber"! Ikke mye spennende og interessant der i gården, for å si det sånn... For min del hadde det ikke spilt noen rolle om jeg hadde valgt 7mm da jeg har ladeutstyr fra før, men jeg ville nok vurdert å kjøpe det om jeg ikke hadde hatt det og hadde kjøpt kaliberet. Men, det er jo et par høvdinger og vel så det for komplett utstyr til første patronen ligger i Kammeret, og da har man kjøpt det billigste utstyret.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Den store fordelen med .308 kontra 7mm-08 er rett og slett tilgjengeligheten og pris på ammunisjon. .308 er rimeligere, og det er et stort utvalg av patroner, og "alle" butikker har. Nå har jeg ikke sjekket rundt om 7mm-08, men et raskt søk vil gi deg priser om ikke annet. For en som lader selv, er det ikke store forskjellene uansett. .30-kuler er gjerne litt rimeligere, men det er ikke noe som velter noe budsjett.

 

Dessverre har han helt rett. Er stor fan av 7mm selv, men det er økonomisk ganske toskat om det blir litt volum på skytingen.

Link to comment
Share on other sites

Som Roe er inne på: Tilgjengelighet og pris..

 

Et litt interessant fenomen med 7mm er at rimelige helmantelkuler er sjeldnere enn tenner på ei høne.. Medmindre noe har endra seg siste året er det vel bare Normas buttnesa helmantel å få tak i til rundt 7,- Jeg er sjøl en ihuga 7mm-fan med flere 7mm-kalibre i skapet, men skulle jeg bare ha ei rifle til alt og attpåtil bruke den til mengdetrening, ville jeg nok gått for et av de tre store Felleskjøpskalibrene..

Link to comment
Share on other sites

7mm-08 og mye skyting? Start med hjemmelading med engang. Da er den like billig som de 3 store omtrent. Har 7mm selv og syns det er moro da den er litt utenom det vanlige men samtidig er den vanlig nok til alt kan kjøpes til normale priser i butikken. Bortsett fra ammunisjon da som er litt for dyr til trening.

Link to comment
Share on other sites

...et av de tre store Felleskjøpskalibrene..

 

Hehe. Ikke sant? Jeg bruker å sammenligne kalibere med biler. De tre store er som følger: 6,5x55 = Toyota Yaris, .308 = Toyota Auris, .30-06 = Toyota Avensis... Alle tre gjør jobben og tar deg dit du skal sikkert som banken, men du verdens rike så kjedelig...

 

7mm-08'en er da i det minste litt mer spennende sånn sett...

 

Når det gjelder hjemmelading, er det nok som sagt, dårlig utvalg i helmantel. Et kjapt søk på Hjemmelading.no sier det, men ser at Alvestad'en har Sierra Matchking i 150 grs. Denne koster 4,24 pr stk. Selv bruker jeg samme kula i 168 grs i .308'en og kommer til å fortsette med det i den nye. Den går som... en kule... i børsa mi nå i hvert fall! Men en ser jo litt forskjell i pris her. Har ikke ork til å sjekke for mye rundt ellers.

 

Ellers bruker en fort oppatt .308-hylser. Man får tak i det gratis på skytebanen. Det er alltid noen som har skutt vekk noen Norma matchkuler og latt hylsene ligge igjen i bøtta. Jeg må innrømme at jeg føler meg litt som en uteligger når jeg er alene på banen, eller sammen med et par kamerater. Tømmer hylsebøtta utover og nasker med meg de fineste Norma-hylsene...

 

Tennhetter er ellers de samme, og kruttet har stort sett samme pris det være seg N-140 eller N-150, som er vanlige krutt til .308 (og muliigens også til 7mm-08, noe jeg ikke har sjekket).

 

Så bittelitt dyrere er det å lade 7mm'en, men om man er litt tålmodig og ribber forhandleren for kuler når han får inn det man vil ha, går det greit! Det er mange spesielle kalibere rundt omkring som folk lader til. Sååå spesiell er ikke 7mm-08!

Link to comment
Share on other sites

Hva med .260 Rem? Samme hylse som 308, men necka ned til 6.5mm. Billig kule, og hylsa kan man såvidt jeg forstår både kjøpe ny, vide ut ei .243 eller smale ned ei .308. Jeg har mer eller mindre bestemt meg for at når jeg kommer så langt at jeg enten trenger, eller lysten blir for sterk, så kjøper jeg ei light Palma-pipe i 6.5mm (.264). Ennå litt mindre rekyl, svært god BC, og like god pønsj som på 6.5x55 bortsett fra med de tyngste kulene.

 

Disclaimer: jeg har null praktisk erfaring, men prøver å lese meg litt opp her. Syns .260 Rem virker som et snasent kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jepp..det går som sagt an å lade denne billig og..

 

Til trening bruker jeg 150grs. Win PP...Hjemmelading hadde et tilbud på denne for noen år sia og solgte dem til 1,60 eller noe sånt ved mengdekjøp... N4 er et brukbart krutt til den kula og hylsene er ompressa Norma .308hylser..hetta blir det samme uansett LR-hylse.. Basert på det jeg ga for komponentene da jeg kjøpte dem ligger jeg vel på omtrent 3,30- pr. smell og presisjonen er helt grei til trening..

 

Mitt argument for 7-08 er at jeg bruker den i ei lita lett høyfjellsbørse..en Kimber M84. Denne bæres jo mer enn den skytes, så vekta er viktig. Nettopp denne lave vekta gjør rekylen mer merkbar, og sammen med at ei sånn børse er mindre stø å skyte med bidrar den reduserte rekylen til bedre praktisk presisjon på jakt. At patronen også er litt flatere i banen utover terrenget er heller ingen ulempe ved høyfjellsjakt...

 

Nede i lavlandet senere på høsten bruker jeg den stort sett bare til rådyrjakt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 7mm-08 og liker kaliberet godt, men jeg er enig med hva mange av de andre her sier. Du er en fersking - gå for 308win. Du kan jo kose deg med hjemmelading selv om kula er 7,62 i stedet for 7mm. Og skulle det bli sånn at du synes hjemmelading er kjedelig, eller du av andre grunner ikke har mulighet til å lade, er det utrolig kjekt med ei rifle i 308win.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med Kimber i 7mm-08 som første rifle, det førte med seg at jeg "måtte" kjøpe ladeutstyr samtidig, da jeg synes Fusion til 20,- smellen er litt i overkant dyrt å trene med. Lader nå trenings ammo med 130gr SMK og N150, det fungerer greit nok for meg, ladd til 800ms skal de vist fungere bra på fugl ifølge enkelte på robsoft, men neste innkjøp av treningskuler blir nok 150gr Win PP fra Alvestad. Hvis du er klar for å lære å lade selv så hadde jeg kjøpt meg 7mm-08, hvis du er det minste i tvil om det hadde jeg valgt 308.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...