Jump to content

Stål haggel i hvilke choker?


BjarneF

Recommended Posts

Tøys, er flere patroner jeg trenger full choke i for å få god jevn samling uten for store hull. Riktignok ikke stål, men andre alternative materialer.

Generelt er det bedre å bomme enn å skadeskyte, så trang choke er slettes ingen ulempe om haglmaterialet tåler det.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var vedr. stål, men så valgte du å dra inn også andre materialer, og da må du arresteres på å komme med pisspreik.

Choker må testes med hver type ammunisjon i din egen hagle, på det holdet du har tenkt til å skyte. Ofte er tre-kvart eller full helt på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

Din attityde er minst sagt forsurende, og å bruke ord som "tøys"/"pisspreik" til andre her på et åpent forum sier det meste om deg som person.

 

Jeg gav TS et anstendig svar på hans spørsmål.- Og kommentarer i stil med de du nettopp serverte bør du holde deg for god til.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg spør er følgende.

Jeg har kjøpt Blackcloud FS steel 12/76 til ender Hvis det sier dere noe. Jeg skjøt det på en blink på 20 meter avstand med 1/2 trangborring. blinken er 15x15cm. var kun 3 kuler som traff og resten var all over the place. da bare lurte jeg på om jeg kunne bruke noe trangere choke til de patronene for og få samla kulene litt mer?

Link to comment
Share on other sites

"Palle + trær", er redd dette blir for dårlig å for danne seg et skuddbilde.

Skaff noe,.. papir eller papp som er stort nok og skyt på 35m (ev med både 1/4 og 1/2 chokene).

Slik får du et korrekt bilde av hvordan disse patronene fungerer i chokene og i ditt gevær.

Andjakt;...du BØR ha minst 60% av haglene innenfor en sirkel på 75cm på denne avstanden og du ser klart om det er for mye "hull" i skuddbildet.

 

Er ikke sikkert at denne "Blackcloud"-patronen og ditt gevær trives ilag.

Litt rart for mange skryter jo av denne. - Uansett så ønsker jeg lykke til.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1 skaff masse store papirark (en stor rull med gråpapir, de derre pappplatene man legger på europaller, pizzaesker etc) og avmerk ett siktepunkt i midten

Punkt 2 plasser papiret på ønsket skuddavstand (f.eks 20m) ha minst 3 ark per patrontype og trangboring du vil teste

Punkt 3 skyt mot arkene

Punkt 4 tegn opp vitalt område for viltet du vil skyte på på gjennomsiktig plast

Punkt 5 kontroller at det ikke er "huller" i skuddbildet der det vitale området kunne "sluppet unna" i 20-30 cm radius rundt siktepunkt (eller sentrum av svermen)

Link to comment
Share on other sites

Din attityde er minst sagt forsurende, og å bruke ord som "tøys"/"pisspreik" til andre her på et åpent forum sier det meste om deg som person.

 

Jeg gav TS et anstendig svar på hans spørsmål.- Og kommentarer i stil med de du nettopp serverte bør du holde deg for god til.

 

Evt kan du være voksen nok til å tåle kritikk når du poster ting som ikke samsvarer med virkeligheten? Legg igjen hårsårhet i døren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...