Jump to content

Ståltyper og hvor skarpe de oppleves...


Guest

Recommended Posts

Har diverse kniver alt fra tradisjonelle tollekniver, samekniver, helle-karbonkniver, morakniver, diverse dyrere kniver (spyderco, benchmade, fallkniven) med stål som s30v, 154cm, VG10...

 

Bruker kniv til knivbruk...og øks til hugging...

 

Prøver etter beste evne å slipe/bryne disse optimalt... Og eggvinkelen er +-30 grader totalt.

 

Jeg opplever at de vanlige knivene med karbonstålblad ( helle, mora, mfl) oppleves som langt skarpere, skjærer bedre både kjøtt og tre og er langt lettere å bryne opp igjen... Muligens holder eggen seg noe lengre skarp på s30v osv, men gir ikke så skarpe blad eller noen store fordeler i felten...

 

Det jeg undres på og som jeg gjerne skulle ha en forklaring på er hva som gjør at eksempelvis mora og helleknivene med karbonstålblad blir så skarpe og fungerer så godt både på tre og kjøtt?

 

Er de dyrere knivstålene "bare" markedsføring eller har de egenskaper som jeg ikke har oppdaget?

Link to comment
Share on other sites

Erfaringene dine stemmer godt med fakta.

 

Høylegerte stål med mye karbon som 440C, S30V, D2, ATS-34/154CM osv har, i tillegg til en herda stål struktur (martensitt), en megde karbider. Dette er partikler som er hardere enn herda stål og danner en slags komposittstruktur. Disse bidrar til økt slitasjemotstand, men gjør det også mer krevende å slipe/bryne og reduserer seigheten. Siden en knivegg er ganske spiss og tynn vil disse karbidene gjøre eggen sprø, som igjen gjør at man ikke klarer å oppnå like skarp egg som i enklere stål (karbonstål og rustfrie stål med moderate mengder karbon) siden det knekker av biter.

Resultatet er at disse høylegerte stålene ikke får en veldig skarp egg, men kan holde en mindre god egg lenger enn enklere stål. Hvor godt de holder varierer med volumfraksjon, fordeling og størrelsesfordeling av karbidene. Eksempelvis har D2 spesielt store og ujevnt fordelte karbider, som gjør det ganske ugunstig til kniver.

 

Edit: På grunn av denne strukturen gjør kniver med høylegerte stål seg bedre med buttere eggvinkel, opp til 40 grader.

Link to comment
Share on other sites

@Metallurgen:

 

Takk for forklarende svar :D

 

Er det videre riktig at eggen "biter" bedre spesiellt på kjøtt når den ikke er polert..at eggen er litt "grovtagget".

Link to comment
Share on other sites

Er det videre riktig at eggen "biter" bedre spesiellt på kjøtt når den ikke er polert..at eggen er litt "grovtagget".

 

Det er nok litt etter personlig preferanse. Det går mye fortere å få en grov, sagtannet egg siden man kan dra over med grovt bryne eller fil, men denne eggen vil også slites mye fortere siden hver enkelt "tann" er utsatt. I tillegg må man ha en sagende bevegelse for å kutte, mens man på en glatt, skarp egg bare kan trykke.

En skikkelig god, glatt, skarp egg krever noe trening og at man har fine nok bryner og polerstropp eller annet slipeutstyr som egner seg.

Link to comment
Share on other sites

En skikkelig god, glatt, skarp egg krever noe trening og at man har fine nok bryner og polerstropp eller annet slipeutstyr som egner seg.

 

Takker igjen for lærerike svar! :D

 

Har kjøpt noen japanske vannsteiner så da er det bare for meg lære meg god nok teknikk.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg starte noen diskusjon med metallurgen om knivstål :mrgreen: det ville jo være dumt, MEN at D2 ikke er så godt egnet som knivstål skjønner ikke jeg , har kniver som spenner fra høylegerte pulverstål til vanlig karbon og deriblandt så bruker jeg en Benchmade i D2 hver eneste dag på jobb. Denne kniven blir hardt brukt og jeg synes da at dette er et godt stål, Slaktet forøvrig en hjort med den i høst fordi jaktkniven lå i sekken lenger ned i fjellet og det funket meget bra det og. Nå er det vel vesentlige forskjeller på herding av dette stålet fra produsent til produsent men allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg starte noen diskusjon med metallurgen om knivstål :mrgreen: det ville jo være dumt, MEN at D2 ikke er så godt egnet som knivstål skjønner ikke jeg....

Enkelt forklart; et annet stål med tilsvarende god herding vil prestere enda bedre. :)

 

Som jeg nevner i slutten i første post så kommer mye an på eggvinkelen. Ved en høyere eggvinkel vil ikke problemene med D2 være like framtredende. D2 er også svært inhomogent, så det kan være at eggen tilfeldigvis er i et område uten så mange karbider, og er lokalt seigere på din kniv.

Motstand mot brudd/sprøhet vil være dårlig uansett sliping, så denne kniven vil ikke tåle like hardt bruk som et stål med mindre karbon og krom.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så for eks cpm m4 er et mye bedre valg i en middels stor lommekniv eller? Dette gjelder da EDC som kanerne sier.

CPM M4 har nesten like mye karbon som D2, men har endel fordeler som reduserer problemene D2 har, pga sammensetning og PM prosessen; mindre krom, men isteden andre karbidformere som binder mer karbon og får dermed en mindre volumfraksjon karbider, mer homogen og bedre fordeling av karbider, karbidene er mindre som muliggjør skarpere egg og mindre sprekkinitiering.

Selv om CPM M4 er betraktelig bedre enn D2 er det fortsatt svært høylegert med en stor volumfraksjon karbider, så det er best egna til mindre kniver som ikke skal brukes hardt. Det er et bra stål så lenge man skal jobbe med myke materialer som kjøtt, når det er herda riktig.

Link to comment
Share on other sites

Ok, skjønner hvis du blir lei av å svare på dumme spørsmål, men får forsvare meg med at dette er basert på egne brukererfaringer :) Har andre kniver, vi snakker fortsatt om hverdagskniven. Det er jo den som ser den mest varierte og harde bruken. Har kniver i 154CM, VG10, A2, CPM S30V, osv. Hva er det ultimate stålet i en folder etter ditt syn?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det ultimate stålet i en folder etter ditt syn?

Stålvalg må styres ut ifra hva hvilke materialer som skal kuttes, hvilken eggvinkelen brukeren ønsker, hvordan kniven skal brynes, om korrosjonsmotstand er nødvendig osv., så det finnes ikke et ultimat knivstål. Noen stål vil derimot ha en bedre kombinasjon av egenskaper enn andre, så om du kan svare på de punktene over kan jeg styre deg i riktig retning. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en interessant vinkling på "det ultimate knivstål"

En jaktkniv skal jeg bruke til å åpne dyret, flå av skinnet, ta av beina og hodet. Jeg skal ikke bruke kniven som brekkjern eller øks.

Bladryggen må tåle litt sidebelastning når det graves inne i nakken for å få hodet av, eggen må tåle å gå i bein når nakken og føttene skal av. Det er ofte sand og leire i skinnet på buk og føtter som sliter på eggen under åpning. Resten av arbeidet er flåing.

Jeg ønsker en kniv som er så skarp at det ikke må sages for å løsne skinnet, og jeg vil ha en egg som skjærer lett og er holdbar når jeg har satt den opp.

Jeg har prøvd mye ulikt, men ofte er det de tradisjonelle håndsmidde knivene som "vinner" fordi de er lett å sette opp dersom den blir sløv.

Men, et rustfritt alternativ hadde vært OK.

Er dette en smørbrødliste som er nok til å gi en anbefaling? Jeg lager litt kniver selv, og vil prøve nye ståltyper om det kan gi bedre resultater.

Link to comment
Share on other sites

Lang holdbarhet er som regel en avveining mot hvor lett den er å slipe. For å holde brukbart lenge vil du ha god slitasjemotstand, men den må ikke bli for sprø siden eggen skal tåle å gå i bein.

Et godt pulvermetallurgisk rustfritt stål eller et høylegert verktøystål med moderate mengder karbon (0,7-1% C) på 58-60 HRC vil kunne gjøre en god jobb forutsatt at det er herda godt.

Eksempler er RWL-34 (rustfritt), UHB Sleipner (ikke rustfritt), A2 (UHB Rigor), Vanadis 4E (litt over i karbon, men har fortsatt en lav volumfraksjon karbider). Eggvinkel på 35-40 grader. Vil du ha spissere eggvinkel bør du vurdere noe med mindre karbon.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

hei Metallurgen. Ser du roser morakniven, noe jeg er enig i. Men har du noe erfarine med mora classic med laminert blad å ufarget slaft som produseres enda? Har lyst å lage en god tollekniv av et slikt blad, men er usikker på stålkvaliteten...

Link to comment
Share on other sites

hei Metallurgen. Ser du roser morakniven, noe jeg er enig i. Men har du noe erfarine med mora classic med laminert blad å ufarget slaft som produseres enda? Har lyst å lage en god tollekniv av et slikt blad, men er usikker på stålkvaliteten...

Bare for å presisere, det er Mora Classic som er bra i forhold til prisen, de med plastskaft kunne de like gjerne ha droppa. :)

Om man har muligheten til å betale mer for en kniv vil man få noe som er betraktelig bedre, om man velger rett.

 

I forhold til hva du betaler så får du et bra blad som er laminert. Det har en ganske spiss eggvinkel noe som gjør det skjørere og stiller større krav til brukeren.

Hardheten skal ligge på 58-60 HRC. (Mener at de reklamerte med at de var over 60 HRC tidligere.)

De har flere lengder, men er alt i alt lenger enn hva som vanligvis blir brukt i håndlagde kniver. Dette gjør at de er vanskeligere å skafte slik at det ser pent ut. Det er tynt og enkelt, så det gir heller ikke kniven noen kvalitetsfølelse.

 

Lauris soneherda blad kan være mer spennede, om du vil ha et fabrikkblad med simpel, røff stil:

https://www.brisa.fi/portal/index.php?o ... Path=94_27

 

Hva er tankene dine om 3g stålet til fällkniven? Går litt frem og tilbake på hva jeg syns om dette stålet, får gode resultater innimellom, men ikke hver gang jeg setter den opp syns jeg.

Sprøtt og krevende å bryne. Når et blad er vanskelig å bryne er det også større fare for at man ikke gidder å bryne det helt ferdig eller kødder det til, slik at det ikke blir skikkelig skarpt. Sprøheten gjør at det vil chippe lett, så for å utnytte slitasjemotstanden stålet skal ha må man bruke det forsiktig, på myke materialer eller ha en buttere eggvinkel.

Link to comment
Share on other sites

hei Metallurgen. Ser du roser morakniven, noe jeg er enig i. Men har du noe erfarine med mora classic med laminert blad å ufarget slaft som produseres enda? Har lyst å lage en god tollekniv av et slikt blad, men er usikker på stålkvaliteten...

Du får et pent håndsmidd blad av god kvalitet på rundt 8cm til 250-300kr hos en knivsmed. Jeg mener de er verdt de ekstra kronene hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...