Jump to content

import av våpen


svovelsvein

Recommended Posts

Du må først finne deg FFL med eksportgodkjenning.

Deretter bli det ca. som følger:

Handling fee: 50 USD - 300 NOK.

Broker fee, export shipping: 120 USD - 720 NOK.

Export license fee: 350 USD - 2100 NOK

Non return license Norway: 25 USD - 150 NOK

 

På norsk side må du så betale mva. av selve våpenkostnaden samt frakt.

Våpen, 1925 NOK

Frakt, 180 NOK

 

I mellom tommelen og pekefingeren vil dette kjøpet totalt koste 13 000 - 13 500 kr.

Det er sjelden en rimeligere løsning å kjøpe "standardvare" fra USA, hvis det allerede finnes for salg i Norge.

Hvis du derimot er på utkikk etter noe mer spesielt, så er dette en alternativ vei å gå...

 

Lykke til!!

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Takker. Nå har du satt meg på andre tanker angående kaliber. Kanskje jeg skal se etter en i 45-70 så kan jeg bruke patronene til trapdooren. Men hittil er det bare freedom arms og bfr som har rammen jeg liker. Men å se etter billige slike blir nok for dumt, vil man ha noe slikt så må man nok grave litt ekstra dypt i lommeboka.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, alltid moro når man får satt griller i hodet på noen ;-)

Her er 45/70'n, er du heldig får du denne for 900 USD.

http://www.gunbroker.com/Auction/ViewItem.aspx?Item=371870731

Eller denne

http://www.gunbroker.com/Auction/ViewItem.aspx?Item=371819819

 

Kongen av Magnum 2? :mrgreen:

 

Si i fra hvis du vil ha hjelp til import.

Jeg kan lage ferdig papirene du trenger til state dept. og det norske våpenkontoret :D

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Har sett på 45-70 men da er jo poenget med amunisjon borte. Grubler fælt nå om det blir søknad på casull eller 460, skal levere noen andre søknader i morgen og tenkte å få med denne også (sparer jo 450,-) Må inrømme at casullen er penere med den korte tønna, men det er jo det indre som teller. Har jo hatt i tanken med langholdsskyting med håndvåpen også. Prismessig ser det ut som det blir omtrent det samme.

HJEEELP!!!!!

Kom med argumenter-motargumenter for eller mot casull-460.

Link to comment
Share on other sites

Sender søknad på 460, takker for tilbudet om hjelp. Har planer om å bruke litt tid på dette, skal kvitte meg med diverse for å finansiere. Når tiden er inne så trenger jeg nok hjelp hvis det blir usa. Noen som trenger en jaguar xj6 i shabby shick så bytter jeg gjerne i en slik revolver.

Link to comment
Share on other sites

Overnevnte er riktig.

 

Siden både FA-83, Super Redhawk og BFR Max er nevnt, kan jeg ikke komme på noen andre serieproduserte revolvere i .454 enn Taurus Raging Bull & Raging Judge for å fylle ut bildet.

 

Klarer man seg uten tønne kan man selvsagt se på f.eks. Thompson Encore.

 

Min favoritt er uten tvil FA-83. Double action mekanismen i en Raging Bull, Super Red eller S&W X Frame tviler jeg på har noen særlig nytte med mindre man skyter .45 Colt eller får en sulten Grizzlybjørn på besøk.

 

Jeg ser ingen andre problemer med å velge .460 over .454 enn at man får en større, tyngre og mindre elegant revolver enn en .454 Single Action.

Link to comment
Share on other sites

Søknad på 460 er levert, og det ser hittil ut til å bli en BFR. Kom inn på noen linker om den og BFR ser ut til å være minst like bra som FA, og den er billigere også. Får vel glemme utseendet, den er jo beregnet til annet en å sitte og beskues. "man skal ikke vrake god f......... for et stygt ansikt" Det med 45-70 var nærmest en spøk for å dramatisere litt. Hele poenget er jo at jeg kan bruke ammo omhverandre, har 44 mag og er kjempefornøyd med den. Det er for øvrig en ruger black Hawk, som kommer til å bli til salgs om en stund.

Link to comment
Share on other sites

"men det er bare freedom arms jeg har funnet som jeg liker"

 

 

"Søknad på 460 er levert, og det ser hittil ut til å bli en BFR"

 

 

Ja,ja,ja-ja :roll:

 

Har jeg forstått deg riktig????

 

Har du funnet ut at andre saker - er like bra som FA - men billigere?

Link to comment
Share on other sites

Bare gjengir hva andre uttaler, da jeg ikke har erfaring med verken BFR eller Freedom Arms. Bla. en amerikaner som hadde vært våpensmed i 50 år som ikke hadde så mye godt å si om FA. Uten at dette er mine ord. Andre i tråden måtte bøye seg til slutt. Etter hans synspunkt var ikke FA verd pengene sine ut fra verken pressisjon eller kvalitet, påstod at det ikke fantes to som gikk likt. Igjen dette er IKKE mine ord. Har vært innom sidene til BFR og lest om produksjonen, og der er det ikke godt å finne noe å henge seg opp i. Jeg er ingen ekspert, men har sansen for kvalitet og har plundret litt med våpen. Men det hadde vært gøy om noen kom med erfaringer og synspunkter på dette BFR -FA. Lærdom er ikke tungt å bære. Angående pris så BFR billigere en FA ut fra de anonsene jeg har sett på nett. Det at jeg har forandret mening igjennom tråden er fordi jeg har innhentet opplysninger underveis som jeg ikke satt inne med da jeg åpnet tråden.

Spanderer du reisen så blir jeg gjerne med til Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Spanderer ikke reise til Afrika :) .

 

Men drar nedover selv - med FA :D - as usual.

 

BFR er vel en Ruger?

Ihvertfall passer delene stort sett omhverandre.

 

Jeg har også Ruger`e - som jeg er fornøyd med.

 

Men ikke like fornøyd med - som FA :wink:

 

Men som du nevner:

 

Det er stor prisforskjell. Og om det er verdt det?

 

Synes egentlig det :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en grunnn til at Freedom Arms er fullstenidig dominerende i Metallsilhuett for det skytes på hold opp til 200meter. En BFR har jeg aldri sett i de kreteser....

 

Forøvrig er det vel på tide å gi det sedvanlige rådet mitt:

Ønsker du deg et våpen, sørg for at du vet hvor det befinner seg et fysisk - hvor du kan få tak i det, før du søker.

I det minste, sørg for at eksport og så¨nn er avtalt før man kaster seg ut på et amerikansk import eventyr, må fort søke en gang eller to før våpnet kommer...

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :D

Det tar ca. 2 mnd. å få alt på plass.

Først skal våpenkjøpet foretas hos våpenforhandler eller privatperson i USA. Dette skjer gjerne fra auksjoner som "gunbroker" o.l. Deretter skal våpenet sendes til FFL dealer som har eksportgodkjennelse (kan hjelpe deg med dette , når dette trengs...).

Så skal det søkes til state dept. Her kan søknadsbehandling variere fra 2 til 6 uker.

Så skal våpenet sendes til deg, med reisetid og tollbehandling tar det fort en liten uke.

Men så kommer melding fra postkontoret om mottatt pakkesending :mrgreen:

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Hei Hassel :)

Kan det tenkes at tilgangen på FA er større en BFR?

Eller at det kan falle på Glock kategorien "har en - har alle", selv om det finnes alternative våpen som i hverfall ikke er dårligere?

Har ikke tenkt å spekulere så mye i dette, da jeg selv ikke har noen annen erfaring en S&W på 460s&w, men kan ikke se hva som tilsier at BFR er noe dårlig kjøp.

 

Og så en digresjon:

Vi startet innendørsskytingen i går, og det var ikke noe problem å få en frivillig til å skyte i dempet belysning med min xvr, slik at vi fikk filmet "flashet".

460 ER gøy!! :D

 

image_zps8f60f8ce.jpg

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Kall det gjerne eventyr. Er vel sant hvis man definerer ordet eventyr rett. Mener selv at jeg har begge beina plantet godt til jorda, noen ganger alt for godt. Denne tanken med FA har surret i hodet mitt i 2 år nå før tanken ble til et skritt videre. BFR dukket opp underveis i denne tråden. Når jeg har brukt 2år på dette så er det heller ingen problem å vente på at denne handelen er et faktum. Jeg har vel også vært på FA bølgen inntil jeg oppdaget at det finnes alternativer. Lett å si at FA er best hvis man ikke har noe å sammenligne opp i mot. Spurte tidligere om synspunkter FA-BFR. Men nå er det bedre å spørre om noen har erfaring og synspunkt på BFR da det ser ut som det ikke er så mange som har det. Trodde også i mange år at rolls roys var verdens beste bil, men har aldrig problemer med å skifte mening om jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Javel Hassel.

Da faller jeg på kategori harry...

Jeg synes den ser lekker ut!! :)

 

Og som en liten avsporing når det gjelder pris.

På siste stevnet jeg var med på i høst var det 32 starter.

Jeg skjøt meg til 4. plass med en x-esse sport til 5.000,-

På plassene over var det matchgun, pardini og benelli.

Men jammen var det ikke i hovedsak slike racerpistoler på de 28 plassene under meg også, og fortsatt er pistolen mer presis, en jeg klarer å skyte...

Ser ikke bort i fra at noen faktisk er så dyktige til å skyte, at de har behov for å spesialbestille våpen til, som du nevner 30.000,-. Men jeg våger påstanden om at i 90 % av tilfellene, så er det et følt behov, mer en faktisk behov som utløser slike kjøp!!

 

Men, uansett... kjøp det du selv mener blir riktig, ingen av disse vil være spesielt "tungsolgte" hvis du skulle komme på andre tanker :)

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Mulstad - Jeg snakker om relativt annen skyteform en den du praktiskerer. Vi snakker om skyting på 200meters hold på relativt små blinker. Altså en skyteform som krever ekstremt mye av skytter og våpen. OG trådstarter har opprinnelig vært interessert i en FA. At en kis ikke liker den er som å stole på de 5% av vitenskapsfolk i verden som fortsatt innsisterer på at klimaendringer ikke er menneske skapte.

 

Det er enkelre å importere fra Europa en fra USA..

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i de Rugere jeg har hatt - har vært mer enn nok - for min del.

 

Avtrekkene derimot - har ikke vært like bra som på FA`en.

Uansett hvor mye de har vært forsøkt tunet.

Og et godt avtrekk - er ikke å forakte.

 

Jeg klarer meg helt sikkert like godt på rypejakten med en gammel Star - som min Chapius.

Men jeg liker Chapius`en bedre.

 

Så "følelse" er nok også en faktor vedr. mine våpenkjøp.

Men den koster :?

 

Tror neppe det blir mye feil å kjøpe en Ruger/BFR.

Link to comment
Share on other sites

Og vips var BFR helt ok... :mrgreen:

Jaja, jeg praktiserer ikke den grenen som dette våpenet vitterligen er knyttet til, så mine forutsetninger blir for dårlige til videre uttalelse.

Jeg stakk vel mest innom tråden med tanke på kalibervalg.

Dere eksperter får diskutere videre på dette emnet, så skal jeg leke videre i Magnum 2.

 

Ønsker trådstarter lykke til med kjøp, uansett hva du lander på :D

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvis man som ny leser kommer til denne tråden, så vil jeg tro at de fleste objektivt oppfatter at eneste farbare vei innenfor definert skytegren er FA.

Det ble tidligere dementert at BFR i hovedsak ble solgt på grunnlag av harryfaktor, og ikke på grunnlag av egenskaper knyttet til tidligere nevnte skytegren.

Når diskusjonen videre knyttes til klimaforskning, og forskere som (etter hva jeg forstår) ikke har "fulgt med i timen", så er vel summen gitt.

Jeg hadde i hvertfall ikke kjørt ut med en BFR, hvis bilselgeren hadde omtalt produktet på denne måten.

Etter all denne lite flaterende omtalen, så kommer kommentaren "tror neppe det blir mye feil å kjøpe en Ruger/BFR", med bifall i neste kommentar.

Det ser da unektelig ut som et taktskifte som plutselig gjør BFR ok?

 

Vel, dette får vel hver enkelt som leser tråden selv vurdere.

Jeg mener å kommentere på et nøytralt grunn, da jeg hverken selger, eier eller skyter noen av de nevnte våpen eller i nevnte klasse.

 

I denne tråden er jeg kun Harry, og synes at 460 er et meget anvendelig kaliber, og det kan jeg trygt leve med :D

 

//Mulstad

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda, FA er sikkert et flott våpen, og ettersom jeg ikke sitter med noen fasit på dette, så avstår jeg å kommentere våpenvalg.

 

Når det gjelder Ruger vs BFR, så er det vel bare BFR som leveres i cal. 460sw, noe som synes å være et poeng for svovelsvein. Dette gir det kanskje mer mening?

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Da har vel jeg blitt harry også. 90% av min skyting foretar jeg meg alene uten andre folk. Jeg kommer aldri til å bli så god til å skyte at jeg kan utelukke at feilen ligger hos meg selv. Om det i mot alle odds skulle bli slik at jeg blir bedre til å skyte en revolveren jeg skal kjøpe klarer å prestere, ja da har jeg nådd himmelvidt lengre en jeg noen sinne har hatt forhåpninger om. Jeg skyter for at det er morsomt og om det skulle skje at dette blir kjedelig så selger jeg alt jeg har av våpen. Men når jeg som femtiåring føler meg som 14 år når jeg får et våpen i hendene, ja da er det vel greit å fortsette. 460 s&w gjør meg ikke harry men evig ung (i alle fall til sinns)

Link to comment
Share on other sites

Flott kommentar!! :clap:

Dette var fullstendig balsam for mine ører.

Når man evner å innta en slik holdning, så er man langt foran de aller aller fleste, både i selvinnsikt og realitetsvurdering.

For meg er dette også nerven. Jeg kommer aldri til å bli noen toppskytter, men føler heller ikke at jeg har noe jeg må bevise...

Jeg skyter utelukkende fordi det er gøy, og stiller på noen aproberte stevner, for å ha det formelle på plass.

 

PM meg, hvis du vil ha bistand til et eventuelt kjøp i utlandet, (er da ikke nødvendig å måtte finne opp hjulet på nytt) :winke1:

 

Nå er det på med nattlua og god natt!!

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Nei... egentlig ikke, for makan til ubrukelig kaliber i et håndvåpen skal man lete lenge etter (om man ikke finner 500 S&W med en gang da :winke1: )

 

Poenget er at det i denne tråden:

a) Ble påstått at FA var "dårlig" (fra en udokumentert kilde) subsidært at BFR var like "bra"

b) Det tipses om å kjøpe et våpen som faktisk er fysisk tilgjengelig - ikke hva man håper på å få ut fra usa.

Link to comment
Share on other sites

Hassel,

Med mindre du har kommersiell interesse i at kjøpet skulle vært en FA i .454, så skjønner jeg ikke grunnlaget for dine uttalelser og tydelige frustrasjon.

 

Du får ha din oppfatning av hva som er bra og hva som er mindre bra, så må vel vi de andre kunne få bruke dette mindre bra våpenet med ubrukelige kaliber (deriblandt .454 cassul), hvis vi har lyst?

 

Når det gjelder dine pkt. A) og B) har jeg (mot bedre vitende) følgende kommentar til deg.

 

Når du mener at uttalelser om forholdet bra/dårlig mellom FA og BFR er udokumentert, så kan sikkert dette stemme.

Men hva med dine uttalelser Hassel, finnes det vitenskapelig dekning og dokumentasjon på alt det du skriver?, eller er du slik som oss andre dødelige, som faktisk tror, synes og mener.

Er det ikke nettopp dette som bør være nøkkelen i en åpen diskusjon?

 

Og så til din kommentar om at jeg tipser om "faktisk fysisk tilgjengelig våpen - ikke hva man håper på å få ut fra USA"

Ja, han nevnte BFR ramme, og jeg tipset om en BFR ramme fra USA sin største våpenauksjonside. Jeg er litt merkelig anlagt slik, jeg liker tidvis å henvise til noe som faktisk finnes for salg, og som er i trå med hva svovelsvein omtalte som "liker".

 

"Ikke hva man håper å få ut fra USA" tror jeg med fordel endres til "innledningsvis ytret ønske om" da dette synes å ha endret seg underveis i tråden. Deretter er det kommet forslag og innspill fra flere hold. Hvis du leser mine kommentarfelt en gang til, vil du se at jeg ikke kommer med noen anbefaling ut i fra forholdet bra/dårlig, det er det andre som har tatt seg av :wink:

 

Ikke for å rokke ved verdensbildet ditt, men vi er forskjellige og har ulike meningers mot, som i enkelte tilfeller går i en annen retning en dine, sånn er det bare. :P

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Du milde... Det var dat ikke måte på interessante atagleser og påstander.

Vi er vist ikke på samme planet en gang. Jeg har solgt min alle mine 454 revolvere (Ruger og FA) for en stund tilbake. :454 hr i og for seg et form ål, men .460 er i mine øyne fullstendig ubrukelig i norge. (mulig jeg er pinglete)

 

Jeg har videre henvist til personelige observasjoner at de som skyter med revolver i MS omtrent utelukkende bruker FA om de har råd, eller Ruger for oss med litt lavere ambisjoner. Forman i det svenske Mettallsilhuett forbundet som er den eneste jeg vet om som mhar hatt både BFR og FA har oppøyst at BFR er å sammenligne med ruger, mens FA rett og slett skyter bedre. (Dvs bedre presisjon i våpnet).

 

Det er det eneste poenget jeg har hatt behov for å få frem, i og med at BFR plutselig ble presentert som et alternativ til Freedom Arms. Utover utseende og funksjon er de ikke å sammenligne i praktisk bruk.

 

Npr jeg henviser til fysisk tilgjengelig så tenenker jeg ikke på våpen man kanskje kan få ut av USA, men som helst er i Norge eller lett lar seg importere uten alle kostnader og tid som det vil ta å få ting fra statene. Men det er altså et gennerellt råd, som gjelder alle våpenkjøp. Det tar tid å vente på våpen fra utlandet, det er ikke bare å gå i butikken å bestille som enkelte tidligere har hatt inntrykk av.

 

At du føler deg personlig angrepet, slik du gir inntrykk av, beklager jeg. Det har aldri vært min intensjon.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å kjøpe 454 casull, men det er bare freedom arms jeg har funnet som jeg liker. Ser ikke ut som det er noen slike brukt her i landet. Er det noen som vet om det er andre fabrikanter som har 454 casull med det tradisjonelle (gameldagse) grepet?

 

Spørsmålet var altså "andre fabrikanter som har 454 casull med tradisjonelt grep".

Kan ikke se at det her ble spurt om siluett, persisjon eller sammeligning til praktisk bruk? Dette ble kreativt tilføyet senere.

 

Det er vel ingen som er uenig med deg i at det vil være betraktelig enklere å kjøpe våpen i Norge istedet for USA, men hvis våpenet ikke finnes i Norge, hva da?

Har her kun svart på hva kostnaden vil bli (trådstarter sitt første spørsmål), og har ikke forherliget at noe ville bli billigere eller enklere, samt forklart at det fort tar 2 mnd. hvis man treffer dette valget.

Mener her å ha gitt en grei innføring i at import tar tid, og er relativt kostbart, uten synsing og andre betraktninger. Kun harde fakta på svovelsvein sin forespørsel.

 

At .460 er ubrukelig... hva forventer du av svar på dette da? Som eier av et slikt kaliber, og med slik tungtveiende argumentasjon velger jeg å si "ja vel" :D

 

Forstå meg riktig Hassel, jeg har ikke på noe tidspunkt følt meg personlig truffet. Men derimot føler jeg at det legges opp til diskusjon (på svovelsvein sin vegne), når det kommer utsagn som "ubrukerlig, meningsløs" osv. etter at trådstarter har truffet sine valg. Og jeg er glad i en diskusjon :wink:

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Fikk et "ubrukelig" våpen i hus i går, en pumperifle i 22 long som jeg har kjøpt og byttet ut med en som gikk hull i hull. Men sååååååå gøy, i dag er jeg 14 år igjen. Dette blir nok det første våpnet barnebarnet mitt får prøve den dagen han slutter å bruke bleie. Dette bare for å understreke at det ikke bare er versting våpen som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...