Jump to content

Sightron SIII, Vortex Viper PST eller Nightforce NSX?


Krs10an

Recommended Posts

Sliter med å finne ut hva jeg skal velge. Jeg har planer om å kjøpe en 6,5x55 til langhold, jaktfelt og jakt men vet ikke hva jeg skal velge av kikkert. Den må ha mil/mil retikkel/klikk, minimum 20x zoom.

Noen som har erfaringer med disse siktene?

Prismessig så ligger Sightron og Vortex likt, Nightforce ca det dobbelte.

Leser mye bra om alle, men kunne godt ha tenkt meg tilbakemeldinger fra folk som har slike kikkerter. Synspunkt, sammenligninger og erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig kombinasjon.

 

De aller fleste mil/mil langholdskikkerter er for tunge til jaktfelt. På frihåndsskyting trenger du ekstra vekt på munning, ikke på toppen av rifla. I tillegg taper du poeng ved å bruke "taktiske" retikler på jaktfelt.

 

Skulle jeg fåreslå noe ut fra de merkene du har nevnt vill jeg kjøpt Sightron Tactical 6-24x50 FFP mil/mil til langholdsskyting og en Sightron SIII 6-24x50 dot (den største dot'en) for jaktfelt (Jeg må ile til å si at Sightron tactical har jeg ikke testet). Du får sikkert kvantumsrabatt av Jaktfall :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De aller fleste mil/mil langholdskikkerter er for tunge til jaktfelt. På frihåndsskyting trenger du ekstra vekt på munning, ikke på toppen av rifla. I tillegg taper du poeng ved å bruke "taktiske" retikler på jaktfelt.

Samtlige påstander i setningen over er bare oppspinn. Hvor tar du det fra?

 

Det er den totale vekten av våpen som teller, ikke vekten på kikkerten.

Taktisk retikkel kan man skyte like godt med som andre retikkler. Det står ei heller noe i reglene om at du blir trukket poeng for å nytte taktisk retikkel. Hvor er de tapte poengene?

Vekt framme på riflen har ikke hjulpet noen her i denne verden. Jevn vektfordeling slik at riflen er i ballanse er bedre enn alt annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt mye jaktfelt, men min erfaring er at å skyte stående med mye vekt framme (prøvde med langholdsrifla) ikke er noe særlig. Det er mye lettere å holde siktet i ro med vekt og balanse nærmere kroppen. Og det går helt fint med en taktisk kikkert, type Vortex eller Sightron.

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste mil/mil langholdskikkerter er for tunge til jaktfelt. På frihåndsskyting trenger du ekstra vekt på munning, ikke på toppen av rifla. I tillegg taper du poeng ved å bruke "taktiske" retikler på jaktfelt.

 

Dette vil eg gjerne ha en link på.

 

 

Jaktfelt så skal ikkje riflen overstige 5kg

Spiller ingen rolle ka du har på toppen av børsa så lenge du ikkje kommer over 5kg grensen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sightron 6-25x50CM på min 22-250 som blir brukt til det kaliberet er laget for + jaktfelt i jegerklassen og jeg liker det godt. Klar og grei. 621 gramm lett.

Min kikkert har ikke medforstørrende retikkel og det passer meg bra for små mål, men til jaktfelt kunne retikkelet vært større, muligens FFP utgaven hadde vært bedre da.

Til jakt i skogen er det litt ugunstig med store tårn som kan stilles bort, men justering må til likevel om holdene strekkes

 

http://www.jaktfall.no/produkt/sightron-optikk/kikkertsikter/sightron-siii-tactical/sightron-siii-kikkertsikte-6-24x50-cm

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg klarer å sile ut av innlegget jeg svarte på var at det ikke lønner seg med tung kikkert. Den er jeg enig i da lavt tyngdepungt på riflen er viktig. Men at vekt framme har noe for seg skjønner jeg lite og ingenting av. Jeg skyter dårligere og dårligere stående jo mer vekt du henger framme på pipen. Mange kapper løp for å montere demper, nettopp for å beholde balansen i riflen. Balanse er stikkordet og det kommer jo helt an på skytter og bl.a hvor langt fram på skjeftet skytter holder.

Skal ikke påberope meg å være en toppskytter, men jeg har balt med skyting lenge nok til å ha gjort mine erfaringer. Om isen jeg står på er tynn så er den mer enn nok bærende for ganske mange ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...