Jump to content

Anatomi til villsvin


Krieghoff Optima

Recommended Posts

Dersom du legger skuddet rett bak bogen og midt i dyret er du sikker. Det som er med villsvinet er at de har litt mindre lunger enn rådyr og slikt. Her har du anatomi bilde av villsvinet https://www.google.no/search?q=vildsvin+anatomi&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=7UtcUseNHOTp4gSez4GgDw

 

Dersom du kopierer denne addressen og legger den inn i søkelinja får du et stort bilde av grisen og hjerte/lunge : http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=19819142" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Søk på "wild hog anatomy diagram" på google så får du opp masse fine bilder. Er jo mye likt mange andre dyr. Villsvin har for øvrig veldig lite innvoller så et vomskudd er ikke veldig dramatisk. Følg på med et nytt, slaktet er nesten like fint.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo skyte sugge,bare den ikke har kultinger(dragende spener) Viktig som du skriver å bruke lang tid. De er veldig anspente i faseen hvor de kommer inn på åte. Gi dem tid til å de starter å slafse i seg maten. Du har mer enn nok med tid til å studere dyret. Aller viktigst er å få ned pulsen slik at du avgir et bra avtrekk/skudd

Link to comment
Share on other sites

Jeg ivrer veldig for denne jakten selv i.o.m at vi er en gruppe som leier eget terreng hvor vi forer opp åter. Og har etterhvert fått litt info rundt griser og hvordan de reagerer i ulike situasjoner. Det virker som et meget profft opplegg det du skal til. Jeg syns det mest spennende er når man hører grisen komme inn. Det er jo ikke alltid du kan høre grisen komme inn. Jo tyngre dyrene er /større galter,jo mindre bråker de. Og samtidig gå ut for å lete opp grisen dersom den flyr fra skuddplassen. Dersom du skal ha en matgris vil jeg anbefale deg å skyte en årsgris fra 20-30 kg og griser opp til 60 kg. De er skånet for brunstlukt mest sannsynlig. Brunsten starter opp i oktober/november måned og da blir kjøttet på større galter preget av brunstlukt i kjøttet.

 

Håper du får en bra opplevelse!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ivrer veldig for denne jakten selv i.o.m at vi er en gruppe som leier eget terreng hvor vi forer opp åter. Og har etterhvert fått litt info rundt griser og hvordan de reagerer i ulike situasjoner. Det virker som et meget profft opplegg det du skal til. Jeg syns det mest spennende er når man hører grisen komme inn. Det er jo ikke alltid du kan høre grisen komme inn. Jo tyngre dyrene er /større galter,jo mindre bråker de. Og samtidig gå ut for å lete opp grisen dersom den flyr fra skuddplassen. Dersom du skal ha en matgris vil jeg anbefale deg å skyte en årsgris fra 20-30 kg og griser opp til 60 kg. De er skånet for brunstlukt mest sannsynlig. Brunsten starter opp i oktober/november måned og da blir kjøttet på større galter preget av brunstlukt i kjøttet.

 

Håper du får en bra opplevelse!!!!

Takk for det! :) det virker som en bra plass ja, satser på en stor galte og en del "smågriser" :)

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra en flott tur hos joachim og michael. Fantastisk plass med 3 skutte griser og mest sannsynlig en medalje rådyrbukk :) skal definitivt tilbake

Gratulerer. Hvordan ble det med anatomien og skuddplasseringen? Føltes det greit ut. Tydelig at du fikk pulsen under kontroll og avleverte dødelige skudd :D Bra det ga mersmak ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Virkelig flott bukk det der ! Etter hva jeg forstår fikk dere 3 griser på turen, hvor mange jegere og hvor mange kvelder jakta dere ? Har selv kanonbra erfaring med Michael og Joakim, har skutt gris hver gang jeg har vært hos dem.

Etter hva jeg leser av jaktbloggen deres er det nok ikke veldig mange fellinger der årlig. De har et moderat jakttrykk med min opphold på 2 uker mellom hver jakt. Jeg er helt overbevist at de hadde hatt vesentlig større uttelling ved å få løfta jaktkojene et par meter opp fra bakken. De hadde man ikke vært så avhengig av å plassere seg riktig i forhold til vind, har også hørt fra folk som har jakta der at de har hørt griser komme inn bakfra og stått og snust på døra og stukket som f... ! Irriterende :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...