Jump to content

Kikkert slått skjev 40 klikk, hva nå.


Olemann

Recommended Posts

Hei.

Har hatt mange fall med børse, men alltid har dette gått bra med tanke på kontrollskyting i etterkant. Hadde et fall for noen uker siden der børsa av forskjellige årsaker ikke ble testskutt etterpå da jeg trodde dette hadde gått bra. I dag fikk en rådyrbukk skudd midt i vomma fra ca 60m hold med anlegg. Fikk dyret, og ved testskyting viste det seg at jeg måtte stille nesten 40 knepp til høyre, høyde var ok. Virket fast alt jeg sjekket med håndmakt, men har unbrakonøkkel hjemme 20 mil unna og får ikke sjekket nå.. Skudd samlet bra etter innskyting, er det sannsynlig at noe er bøyd permanent, slik at det ikke er noe å bekymre seg om, dvs stabilt.

Tikka M695 i 3006 og Victory 3-12x56.

Link to comment
Share on other sites

Det er sansynlig at noe har gått galt, siktet har som du skriver blitt slått ganske ut av senter.

 

Men dersom du har skutt inn på nytt, og selv ved litt "vridning" manuelt på kikkerten får uforandret siktepungt, går det tydelig vis bra foreløpig.

 

Det er også en mulighet for at det var Riflen som fikk seg ett slag.

 

Jeg har sett en representant for Zeiss Norge banke løs på et sikte med gummihammer uten st det flyttet på tråkorset. Så Zeiss tåler en del

Link to comment
Share on other sites

Skal ta av kikkert etter jakta og dobbeltsjekke alt. Fikk sjekket "klemskruer" for baser da det dukket opp en nøkkel som passet, disse var fast. Nøkkel for ringer har jeg ikke her nå, men tviler på at det kan gi slike utslag. Har ikke justert kikkert på ca 10 år bortsett fra et par knepp i forbindelse med ammobytte, samt i forbindelse med montering av lyddemper i år. Ellers har justering og montering vært dønn stabil. Har sjekket visuelt det meste og ser ikke noe feil, hverken med demper, montasje eller kikkert. Ser heller ikke noe skader fra fallet, men vet det var en stein med i bildet..

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på hva som er blitt skjevt. Ser at bakre ring har fått seg en skade på siden der skruer er montert, altså helt i kanten. Mulig at det da er denne som er blitt litt skjev,siden kikkert virker stabil på klikk. Ser veldig robust ut optilock montasjen, men vet aldri. Skal se mere på det etter jakta, samt testskyte igjen for å verifisere treffpunkt litt underveis videre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...