Jump to content

Montering av kikkert. Høyde?


weststaff

Recommended Posts

I mange tilfeller er det optimale ofte å få kikkerten så lavt uten at den tar borti. 3 cm høres mye ut. Jeg har selv en klaring på 2-3 mm mellom undersiden av objektivet og oversiden av pipa. Da blir det også slik at når jeg legger kinnet godt nedpå kolben, så ser jeg rett gjennom kikkerten. At kikkerten tar nedi er vel ikke lurt. Kan bli gnisninger og korrosjon. Er vel en teoretisk mulighet for at svingninger i pipa etc vill kunne flytte treffpunkt...

 

Tipset mitt er at du kan lukke øynene og legge deg til på kolben sånn at du føler du ligger perfekt. Deretter åpner du øynene. Ser du nå midt i kikkerten så er det perfekt. Deretter kan du justere øyeavstand på samme måte - her må du huske på at skytestilling og forstørrelse på kikkerten vil ha noe og si i veldig mange tilfeller.

 

Så trikset er vel å finne en montasje som gjør at kikkerten havner perfekt til i forhold til hvordan du ligger på kolben. Går selvfølgelig an og bygge på kolbe osv også, men 3 cm høres mye ut ja.

 

Er vel flere her på forumet som dreier vekk gods fra baser etc for å perfeksjonere høyde osv...

 

Til info har jeg lave optilock ringmontasjer på tikkaen min...

Link to comment
Share on other sites

Måtte måle litt her for å være sikker, 2 cm mellom kikkert og pipe. Synes selv dette både ser (kosmetisk) og føles mye. Noen som har erfaringer på hvodan dette fungerer i praksis?
Eneste ulemåpen med å montere sikter høyt, er at man må bygge opp kolbekammen for å få god kinnkontakt. Egentlig trenger man å bygge opp kammen uansett, selv om siktet nesten tar ned i pipa.

 

I tillegg, opplever mange det som lite estetisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har tenkt å montere kikkerten min ca 4mm(som er maks) lavere enn det jeg har i dag. Har akkurat montert på en hausken jd184, og tok noen prøveskudd i en del minusgrader. Ble overasket over hvor kjapt jeg fikk mirage problemer med dagens oppsett. Spørsmålet er da om dette blir mye verre med å senke kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...