Jump to content

Tofot til BRNO FoxII 22.Hornet


ante

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Er på utkikk etter en god tofot til min BRNO i 22.Hornet. Bruksområde er hovedsaklig fuglejakt, først og fremst rype på fjellet.

 

Vil ha noe som funker enkelt og greit, bør ikke koste skjorta. Vekt er selvfølgelig et moment også.

 

Hva sier dere? Harris, Vanguard, Versapod....andre?

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Ville brukt en tofot for sittende skyting. Å ligge å skyte i terreng er nesten håpløst. Er alltid noe i veien om børsa skal gå jevnt med bakken!

 

Har selv denne Stoney Point'en: http://www.storfangst.no/index.php?nr=90&idkategori=112&case=4&id=140

 

Kjekk og grei den. Hurtigkobling på fremre reimfeste. Tofoten har du i sekken og bare klikker på når du trenger den.

 

Evt kan du jo spikke pinner med V på toppen, eller kjøpe en slik Stoney Point: http://jaktfall.no/produkt/vapen-skytterutstyr/skytestokktofotrem/stoney-point-explorer-tofot

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang må den harris-modellen være for at den skal være behagelig ved sittende skyting?

Og den stoney point-saken, hadde ikke den litt halvfrynsete rykte på seg med en gummidings som røk i ett sett?

 

KJøpte (på e-bay) de lengste modellene: 9-13 og 13.5-27, alle med vugge.

Finnes noen tråder om S.P.

Link to comment
Share on other sites

Tofot til sittende skyting har jeg kun behov for på revejakt.

I fjellet på rypa er det helt bortkastet.

 

jeg har testet de fleste dx.com kopiene og alle fungerer.

 

harriskopien er bare å hekte på reimfestet, fungerer bra. 190,- kr

 

Versapodkopien har et adapter som du kan kaste i søpla. Den krever skikkelig adapter eller pinne i forskjeftet. 190,- kr

 

atlaskopien krever picatinnyskinne. Ellers en fantastisk sak. 350,- kr

Link to comment
Share on other sites

Og den stoney point-saken, hadde ikke den litt halvfrynsete rykte på seg med en gummidings som røk i ett sett?

 

Kjøpte Stoney Point liggende og sittende tofot. I den liggende røyk det ene benet av i gummifestet/leddet (meget lite og pent brukt...). I den sittende røk skruegreiene for å regulere lengden på det ene benet. Denne hadde vært med på ganske mange turer, men likevel, ikke mye over et år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Ser vel at behovet for ei tofot på fjellet muligens er noe konstruert av meg selv. Dog til gåsa eller annet kunne det jo være greit å ha.

 

Feil og svakheter vil det vel alltid være uansett hva man kjøper, men det virker uansett som Harris gjennomgående er bra saker. Blir nok en sånn da :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker BR. Ligger nesten alltid, enten på stein eller på snø (da på sekken, eller direkte på hard snø/skare). Bruker rifla på vinterrypejakt - utmerket kombinasjon. Har også brukt versapod på denne og andre rifler, men for meg er ikke denne nevneverdig bedre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan nevne litt på "teknikken" min når jeg bruker tofoten. Har flyttet over festet fra Fox'en min til Sakoen for bruk til elgjakt. Ble lei av å spikke kvister i passende lengde med en "V" på toppen, så dro med meg Stoney Pointen i stedet. Den funker som våpenstøtte, slik at jeg slipper å hele tiden holde på børsa. Burde sikkert holde seg klar til skudd til enhver tid, men det blir unektelig endel dødtid på post. Da setter jeg rifla ved siden av meg, pekende oppover og i ufarlig retning, samt at den ikke blir liggende på bakken. Skulle det dukke opp noe, er det bare å vippe opp børsa. Den er akkurat passe lang til å kunne skyte sittende med fra stolsekk. Skulle elgen komme fra et annet sted enn akkurat foran der jeg posterer, slik at jeg må vri meg i en eller annen retning, er det bare å vippe skiten av. Det tar knapt et tidels sekund, og det går så å si lydløst.

 

For meg er i hvert en løsning hvor jeg lett kan ta av tofoten uten bruk av noe som helst verktøy viktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...