Jump to content

Fjærvåpen


barfoed

Recommended Posts

Ute etter mitt første luftgevær og ønsker et relativt rimlig luftgevær av fjærtypen. Skla brukes til litt moroskytning på hytta etc. Har en LP 10 luftpistol og blitt litt bortskjemt så ønsker noe av litt kvalitet

 

- Kikket litt på en weihrauch HW 97. Noen som har noen erfaringer med denne, evt andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Definer relativt rimelig...:mrgreen:

 

Smaken er som baken osv, de to fjærgeværene jeg har litt erfaring med er Webley Tracker og Diana 52. Begge har faste piper og spennarm og jeg inbiller meg at det har betydning for presisjonen.

 

Webleyen er ut av produksjon men fåes brukt. Den har kort pipe men har god størrelse på stokken, i tillegg til at den er litt "Cult".

 

Dianaen er svær, håndterer som ett vanlig gevær, og er mer "treningsriktig" som "understudy" i forhold til normalrifler..

 

YMMW... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...

litt Off-topic men siden det var snakk om .22 kaliber..

 

kjøpte meg en .22 kaliber (5,5mm) og leste senere på lovdata.no at det var forbudt å inneha luft- og fjærvåpen (herunder luftvåpen drevet med gass) som har grovere kaliber enn 4,5 mm uten politimesterens tillatelse.

Er det noen som tror politiet er veldig nøye på det? :shock:

Har ikke akkurat lyst å miste geværet mitt!

 

"Tillatelse som nevnt i foregående ledd kan bare gis til den som fyller våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper. For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 2-1 annet og tredje ledd."

 

Selv er jeg helt fersk med skyting, er det noen mulighet for tilatelse da? :?

Jeg er gammel nok og vandelen er fin!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ingen krav om lisens for øyeblikket. Du har nok lest den gamle våpenloven, som ble "opphevet" ved rundskriv i 2005.

For øyeblikket kan man handle .50 luftvåpen uten lisens om man vil, men det blir vel endringer ifm den nye våpenloven ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...