Jump to content

7,9x57 krag


svovelsvein

Recommended Posts

Sikler på å kjøpe en krag mod 1951 som er tilnærmet som ny, men skulle ha prøvd den på banen. Kan man bruke 7,92 ammo for mauser i den, eller må man bruke moderat ammo? har lest at det er frarådet og andre sier det er greit. Kjøper jeg den så kjøper jeg dier og det som trengs for å lade, så dette blir bare for noen få skudd.

Link to comment
Share on other sites

Man brukte vanlig 8x57 i starten, men gikk bort fra dette, da Kragen ikke et veldig egnet for å tåle et såpass høyt trykk.

 

Det er derfor veldig smart å bruke Moderate patroner.

 

- Altså den tåler sikkert 7,92 mauser, men det er ikke lurt! Faren er lav, men konsekvensen høy etc....

 

(Dersom du ikke vil kjøpe den, gi et hint til oss andre... :winke1: )

 

 

 

edit: for tydelighet...

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer sikkert hylekoret og tar meg, men om du skyter noen få ca 18-20 skudd med Norma jaktmatch tror jeg det går bra. De er veldig svakt ladet. Har i mausern min opplevd utstikkende tennhetter pga trykket ikke klarer å blåse hylsa ut i hele kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Det først som slår meg er , hvordan kommer du fram til at 18-20 skudd går bra?

Man har ikke peiling på hva som tidligere har vært skutt i børsa og man vet heller ikke om det er sprekkdannelser i sluttstykket eller låskasse, så det første du bør gjøre er å få undersøkt børsa for sprekkdannelser hos en børsemaker.

Dersom den blir funnet ok, så bør den lades med moderat ammo, som det skrives lengre oppe i tråden her så kan konsekvensene være høy.

Link to comment
Share on other sites

Det var bare for å teste presisjon og funksjon. Han kan godt skyte hele pakka for den del. Men da tester vi ikke lenger :wink: Har nå siden i vår skutt 7-800 skudd i en Krag ladet med moderne ammunisjon og ikke noe har skjedd enda. Tror etter mye leting og slik kragen tåler mere enn folk tror. Men da d er 100år gamle noen av de kan det være lurt å lade litt svakere, men må det ikke.

 

Alle krager jeg har hørt om eller funnet ut av som er gått i stykker, har blitt med vilje sprengt, skutt feil ladet ammo eller har vært i veldig dårlig tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke Kongsberg sånn helt uten videre fant ut at Krag'en de selv produserte måtte lades med 8x57 Moderat som de kalte den. Dette var nok pga av at den enkle låsemekanismen ikke taklet det høye trykket i standard 8x57 ammo.

 

At ikke alle svikter er jo ganske åpenbart, men at din fungerer er en heller dårlig garanti.

 

Tror neppe Kongsberg hadde gått til dette skrittet uten god grunn - husk at dette var på 50 tallet også.

Link to comment
Share on other sites

Neida slik er det jo.

 

 

Men tilbake til det med den skummle kragen som ikke tåler så mye. Jaktmatch i 8x57IS er ladet til svakt trykk og vil trolig fungere uten problemer og fare for skummelt trykk. Husk det er bare 10% som skiller Mauser fra Krag og den lille lette 8grams kula i 820m/s gir mye lavere trykk enn 12,7grams kule i 780m/s. Trykktegn osv på jaktmatch hylser forteller også den har mye lavere trykk enn annen 8x57IS ammunisjon.

 

Derfor jeg konkluderer med den kan brukes.

 

Men klart det tryggeste er å lage spiker av alle Krager eller kun ha de til sammling og bruke sikkelige våpen som Mauser M98 og bedre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Da kan du liksågodt erklære det helt trygt å skyte standard 6.5x55 i Krag'en å da - det har blitt gjort mye, men det har vært allment kjent i snart 120 år at det ikke er noen god ide i lengden.

Det blir akkurat det samme.

 

Når det gjelder jaktmatch så funker det nok, men ikke "vanlig" ammo!

Link to comment
Share on other sites

Men klart det tryggeste er å lage spiker av alle Krager eller kun ha de til sammling og bruke sikkelige våpen som Mauser M98 og bedre våpen.

 

Kragen er svakere enn mer moderne våpen - det er ikke så stor diskusjon rundt det, men at de ikke er brukbare er jo tull (selv om jeg lukter sarkasmen), de skal bare brukes med vett. Jeg har selv to, en lang fra 1898 og en karabin fra 1924.

Link to comment
Share on other sites

.......lukter sarkasmen........

 

:winke1: Det er bra. Joda de er fullt brukbare det er som med alt av våpen. Få de sjekket hos børsemaker om de ikke nylig er brukt. Og bruk hodet.

 

Har selv Krag, Rolling Block(bruker røyksvakt) og Springfield Trapdoor(bruker røyksvakt) og gamle våpen kan fint brukes selv i dag.

Link to comment
Share on other sites

Har nå siden i vår skutt 7-800 skudd i en Krag ladet med moderne ammunisjon og ikke noe har skjedd enda.

 

Helt greit å utsette seg selv for å bli ett funn for en plastiskkirug, men for Guds skyld la være med å oppfordre andre til å gjøre det samme uten å opplyse om konsekvensene..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og bruk hodet.

 

Har selv Krag, Rolling Block(bruker røyksvakt) og Springfield Trapdoor(bruker røyksvakt) og gamle våpen kan fint brukes selv i dag.

 

Ikke for å kritisere for mye Mas, men å reklamere for å skyte med røyksvakt i Rolling Block rifler, (Jeg antar at du snakker om en nordisk utgave i 12,17x44) er ikke det helt store. Jeg kjenner personlig til 2 svartkruttvåpen som er sprengt pga uvettig bruk av feil krutt. (Ikke sprengt med hensikt altså).

 

Når du først har både RB og Trapdoor, så skyt da for guds skyld med svartkrutt, det er det de er lagd for, moro er det også!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den er riktig nok nordisk, men kaliberet er ikke 12,17x44R men det røyksvake kaliber 8x58RD. Trapdooren får ladninger godkjente av livredde amerikanske kruttfirmaer så det ser jeg heller ikke på som noe farlig :mrgreen:

 

Svartkrutt er en styggedom som ikke skal i mine våpen :evil:

Link to comment
Share on other sites

Tok noen hitler patroner og demonterte og skiftet krutt, ble vel ikke den perfekte ladnigen, men det fungerte bra for en test, så da blir ting som trengs bestilt og ladet etter det som er forsvarlig. Veldig hyggelig børse som jeg tror jeg kommer til å kose meg mye med.Takker så mye for alle innleggene i tråden som har vært til nytte for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ladetabellen for 8x58RD i den norske ladeboken.Såvidt jeg husker bruker de n-140 krutt og 196grs kuler.Jeg har brukt samme ladevekt til 175grs sierra kuler.Har 690m/s.Dette har hitill fungert fint,men mener du per-s at dette ikke er trygt?Er en "svensk"rolling block jeg har,i god stand.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat 8x58RD er noe spesiell, siden denne patronen kom i en tid da svartkrutt var i ferd med å bli erstattet. Etter å ha blitt ladet med svartkrutt ble vel i en periode ladet med kordit, men meg bekjent ikke med røyksvakt krutt på lik linje med det vi har i dag. Å benytte ladeboka sine ladedata bør være greit for denne patrone om børsa er i god stand.

Link to comment
Share on other sites

8x58 RD ble antatt som røyksvak patron i 1906 etter utfasing av original patron år 1880 som var ladd med svartkrutt . Rolling Block riflene som ble antatt ble forsterket og herdet i lås og mekanisme med blant annet gassport Den danske Kragen i samme kaliber var innrettet for røyksvak fra begynnelsen av år 1880 , rart ettersom danskene ennå da ikke var i gang med røyksvakt krutt produksjon . Det kan nevnes at britene også antok Lee Enfield i 303 uten å være i gang med produksjon av røyksvakt men Enfielden var innrettet for det .

Olav.

Link to comment
Share on other sites

Har en trapdoor som jeg skyter kun svart med,alt annet er uinteresant for min del med den kategori våpen, men mener å ha hørt at trapdorer etter 1884 kan skytes med røyksvakt. Har hørt om et tilfelle der vedkommende måtte til sykeuset for å fjerne hanen fra panna etter å ha skutt røyksvakt i rollingblokk, så man må i allefal vite hva våpnet er god for. Har hatt tinitus i 34 år nå etter at det smalt i feil ende etter tulleladning med hagle,det skal med sikkerhet ikke gjenta seg.Bruk hodet og ta aldrig sjanser er min konklusjon.

Link to comment
Share on other sites

8x58 RD ble antatt som røyksvak patron i 1906 etter utfasing av original patron år 1880 som var ladd med svartkrutt . Rolling Block riflene som ble antatt ble forsterket og herdet i lås og mekanisme med blant annet gassport Den danske Kragen i samme kaliber var innrettet for røyksvak fra begynnelsen av år 1880 , rart ettersom danskene ennå da ikke var i gang med røyksvakt krutt produksjon . Det kan nevnes at britene også antok Lee Enfield i 303 uten å være i gang med produksjon av røyksvakt men Enfielden var innrettet for det .

Olav.

 

Patronen 8x58R ofte kalt RD ble aprobert av danskene i 1889. I Norge kom den i bruk sivilt rundt årskiftet 1887/88 og i den norske militære karabin M1888 i 88 selvsagt. Litt usikkert når man begynte med røgsvagt krutt i de militære men trolig i siste halvdel av 1890årene, mye tyder på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...