Jump to content

Skutt Kråke/Skjære/Ravn fra glugge, La ligge eller hente?


efalan

Recommended Posts

Kråke går for å være en særdeles intelligent fugl. Noe jeg selv har erfart utallige ganger. (evt at jeg er et ufattelig lite intelligent eksemplar av arten menneske)

 

I allefall; jeg vet at en kråke ganske enkelt ser at en kråke som ligger henslengt på siden er en død kråke. En lokke-kråke derimot vil stå på beina sine.

Link to comment
Share on other sites

Ved åtejakt på rovfulger, burde man

3. La den ligge?

Host kremt :roll: antar det bare er en liten skrivefeil ute å går her.

Hadde jeg skutt rovfugl på reveåte hadde den nok den blitt avhendet ganske så anonymt, men om en derimot skyter kråkefugl på revåte, hadde den blitt liggende. Holder andre kråkefugle unna og reveåta varer lengere, skaper et lurveleven uten like noen dager i form av skeptiske kråke og skjærer som skriker og skråler, noe Mikkel legger merke til og blir nyskjerrig. Er også en god indikator på om Mikkel har vært på besøk på åta. Har Mikkel vært på besøk, er det det skutte kreaturet mest sannsynlig borte.

 

Brukte dette "trikset" selv da jeg jobbet som profesjonell revejeger for noen år siden.

Fungerte upåklagelig hver gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg henter alltid skutte kråker etter at skrålingen er over og artsfrendene har reist slik at de ikke ser meg. Er det hovedsakelig rev jeg jakter på er jeg alltid i tvil om jeg bør la kråka ligge som åte, eller om jeg skal hente den slik at flere kråker forsyner seg og således tiltrekker seg rev som blir mindre var.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd å skyte flere kråker som kommer for å sjekke opp en som allerede er skutt. Spesielt i skudd situasjonen, hvis kråka jeg skyter ikke er en del av en flokk og det ikke sitter flere kråker rett rundt den når det smeller, har jeg opplevd at kråker i nærheten kommer flyvende og slår seg ned nær den skutte kråka. Dermed kan jeg få en til.

Jeg skjøt for ett par år siden ei kråke som satt i toppen av ei furu nær hytta, og vmax kula vrengte kråka så pass at den blei hengede der oppe. Den hang faktisk gjennom hele høsten og deler av vinteren. Spesielt i begynnelsen kom det ofte kråker for sjekke opp kråkeliket i toppen av treet. Når jeg så kråker begynne å sirkle over furua var de bare å brette ut tofoten til Vixen min oppå terassebordet og vente å se om de slo seg ned. Noen ganger gjorde de de. Svogeren min tok også ei kråke på dette "åtet". Så jeg tror ikke kråkene er genier akkurat. Jeg skjøt en gang i kråke ut av flokk som satt nede i fjæra med den heldempede 10/22en min, og der ble resten av flokken hakkende gal på kråka som lå og flakset. For meg virket det som de ble sinte på den. Det var lett å ta ei til før de ante uråd og fløy sin vei.

Link to comment
Share on other sites

Ved åtejakt på rovfulger, burde man

3. La den ligge?

Host kremt :roll: antar det bare er en liten skrivefeil ute å går her.

Hadde jeg skutt rovfugl ..........:

 

Skjønner ikke hva du snakker (skriver) om :wink:

 

 

 

Angående åte som blir spist opp, dette er ikke noe problem siden dette er en kjent "dumping" plass i foreningen og har godt med tilførsel av åte. Det legges også ut godt med brødskalker nettopp for å lokke på fuglene. Frem til snø og måneskinn dukker opp så er det greit å få ryddet unna noen reirplyndrere.

Link to comment
Share on other sites

TS lurer på om han bør la dem ligge når han jakter kråker og ikke rev. Ved reveåte ville jeg og latt kråker/skjærer/måker osv. ligge. Men ved åtejakt etter kråker ville jeg ikke det, da jeg er sikker på at det skremmer dem bort!

 

Har og testet død mink, det likte heller ikke kråkene her....

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ved kråkejakt med hagle så kommer ofte mange flere kråker om det ligger en kråke ved åtet.

Men de lander sjeldent. Kombinasjon død kråke og hubro fungerer godt.. kråkene blir helt tullene og du kan være heldig å få skyte mange kråker.

 

En annen ting som er lurt er å bitte fast fugl ved reveåtet.

Reven er rask og tar bare fuglen og går videre.

Når du bitter fast fuglen så har du mye større sjanse for skudd.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...