Jump to content

Forvirra om kulevalg...


Peddyslate

Recommended Posts

Jeg har sikkert prøvd å skrive dette innlegget tre ganger, og søkt i tre timer for å prøve å finne et svar på nøyaktig det jeg lurer på...

 

Problemet er altså valg av kule. Jeg er fersk, og har problemer med å "tolke" data. First things first: Rifla er en Rem 700 SPS Tactical i kaliber .308 og med 51cm løp. Jeg skyter mellom 50-100 skudd i uka på bane, om mulig skyter jeg langt. Forløpig er jeg rimelig dårlig på akkurat dette, og må nok ta mesteparten av skylda selv. Uansett... Om mulig vil jeg bruke samme kule på jakt som på bane. Viltet det kommer til å gå i er småvilt, utsiktene er ikke bra til verken rein, hjort eller elg i år. Jeg har sverga høyt og hellig at til neste år skal jeg på villreinjakt, men å nedlegge storvilt med kula er en bonus, ikke et krav. Derimot er det et krav at jeg må kunne småvilt uten at det skal eksplodere! Jeg vil ete så mye av det jeg skyter som mulig, og selv om jeg har en .17 HMR som kan brukes på mye, så vil jeg velge .308 ved flere anledninger fordi jeg skal skyte langt eller rett og slett fordi jeg syns den er moro. Og så har jeg venner og familie som kjenner til blydiskusjonen, og den gidder jeg rett og slett ikke å ha hver eneste gang jeg kommer med viltkjøtt. Så ei homogen eller lodda kule er også noe jeg ønsker meg.

 

Med alt dette på lista så dukker jo Barnes opp umiddelbart. 168 grain, BC på .470, og en pris på rett over fem krones stykket. Supert. Men så når jeg undersøker litt her og der så blir jeg anbefalt kuler som er litt dyrere, litt lavere BC og som ikke er lodda eller homogene. De skal riktignok komme hele ut på andre siden av alt vilt jeg kommer til å finne på å skyte på, men jeg forstår det ikke helt? Lapua Scenar er jo åpenbart ei veldig populær kule, og jeg respekterer absolutt andres erfaringer nok til at hvis de som kan dette sier det er den jeg skal ha, så er det den jeg skal ha! Men jeg lurer på hva som er "galt" med f.eks Barnes Triple Shock? Er det andre faktorer her som gjør at denne kula ikke vil oppføre seg slik jeg med min begrensede kunnskap forstår?

 

Jeg har en dårlig vane å bruke mye tid på nett, er veldig glad i alt som heter data og tall, og klarer ikke la være å skulle prøve å gjøre opp min egen mening om ting. Men jeg gidder ikke finne opp kruttet på nytt, så jeg må jo spørre :D Ha medynk for en forvirra nybegynner...

Link to comment
Share on other sites

Rifla er en Rem 700 SPS Tactical i kaliber .308 og med 51cm løp. Jeg skyter mellom 50-100 skudd i uka på bane, om mulig skyter jeg langt.

Viltet det kommer til å gå i er småvilt, utsiktene er ikke bra til verken rein, hjort eller elg i år. Jeg har sverga høyt og hellig at til neste år skal jeg på villreinjakt,

Derimot er det et krav at jeg må kunne småvilt uten at det skal eksplodere!

 

Jeg har vondt for å se at du klarer deg med mindre enn 3 kuler.

 

1 kule og ladning for storvilt (Prisen spiller neppe en stor rolle)

1 kule og ladning for småvilt (subsonic)

1 kule for trening langhold.

Hvis du skyter 50-100 skudd per uke er du kandidat for

selvlading men mindre du har rikelig med penger.

Ta i alle fall vare på hylsene. De kan komme godt med hvis det dukker opp ei dame med 4 barn rundt svingen.

Eller som en tidligere sjef sa "...men hun fortalte ikke at hun havde 4 børn før jeg var blevet kær i hende..."

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selvlading begynner om veldig kort tid... Venter på forsinkede skattepenger ;)

 

Subsonic kan være et morsomt alternativ. Men jeg har jo alltids en .17 hmr til det meste av smått. Det er bare så morsomt med .308 når holdet begynner å bli litt langt! Det sandkornet som kommer ut av .17-børsa blåser jo vekk før det når fram når det begynner å bli et stykke bort til Snurre Sprett!

Link to comment
Share on other sites

Du bør nok satse på mer enn ei kule, ja. Barnes er ei god kule til storviltjakt, men det er forkastelig å skyte 100 kuler til en tier stykket i uka ???????

Når du får helt fine treningskuler til ettpar kroner. 308 er et velsignet kaliber sånn sett.

 

Riflejakt på småvilt er vel ensbetydende med rev, og til det bruket kan en Hornady V-max være et valg. Den kan også evt brukes på bane, selv om den ikke er av de billigste kulene. Alle Hornady jeg har prøvd har gitt meget god presisjon, uansett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

D´oh!... Beklager. Hodregninga mi er jo helt på jordet :oops: Du har helt rett... :P Ok. Det forklarer jo alt sammen.

 

Da kan jeg jo i teorien bare skyte inn tre forskjellige kuler, notere treffpunkt, øve med en og bare rekalibrere kikkertsiktet når jeg bytter kaliber for jakt. Det er jo ikke akkurat slitsomt.

 

EDIT: Man lærer så lenge man lever... Føler meg litt teit nå i begynnelsen, men må bare kommer over det :)

Link to comment
Share on other sites

Noen kuler som jeg - og flere av de som har vært med meg til Afrika - har vært fornøyd med, er Nosler Accubond og Horndady SST.

Og da snakker vi om mange 10-talls fellinger.

Som kanskje kan være en god referanse???

 

Forholdsvis rimelige kuler er det også :thumbup:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

50-100 skudd i uka på bane, om mulig skyter jeg langt

Ait.

Jeg kan ikke se at du vil finne "ei kule til alt". Til det synes jeg Barnes-kulene er alt for dyre. Folk forteller at de er meget presise, og har god effekt i vilt.

blydiskusjonen

Og de er en "diskusjonsstopper", og argumentfjerner i et par diskusjoner, gode kuler er min konklusjon, selv om jeg ikke har brukt de i 308 selv.

 

Jeg innbiller meg at du vil bli fornøyd med ei av 155gr Matchkulene på markedet, til trening og småvilt. Selv har jeg brukt opp noen 1000 155gr Scenar, men det fins mange sorter av dem, Og fordelen med dem er at de stort sett fyr til samme sted.

Scenar er meget treg til å ekspandere, og du kan regne med at den holder sammen i småvilt, og at den er presis på langt hold. Folk her har brukt (meg selv inkludert) 155gr Scenar på hold ut til 13-1400m, og den faller selvsagt som en sten på slutten, særlig sendt ut av 40cm løpet... Men den holder nesa fram og presisjonen er forbausende bra. Dasslokkstore samlinger på 1100m har vi sett flere ganger. Å holde alle skuddene inne på de minste gongene du så i går er null problem, iallefall i slik vind som vi så i går.

 

Så må du altså ha ei storviltkule. Jeg ville vel gått for 168gr Barnes iallefall om jeg skulle jakte elg, og har blydiskusjonen hengende. Vet flere som sverger til den.

Den kula jeg har brukt på rådyr de siste årene, 155gr Berger VLD, er ei slags storviltkule (...), den har nøyaktig lik kulebane som 155 Scenar, men den passer ekstremt dårlig inn i blydebatten, siden den mer eller mindre eksploderer ved treff. Fordelen er imidlertid at den gir meget kort fluktstrekning med fornuftige treff.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slik at du skyter 100 skudd i uka, i si 40 uker i året, er du oppe i 4000 skudd. Dersom hvert skudd koster la oss si 5kr, er vi oppe i kulekostnad på 20 000kr. I tillegg kommer krutt og tennhetter, og med så mange skudd kan det gå noen hylser og. Dette er for hjemmelading, og et billig alternativ. Fortsetter du slik med kjøpeammo snakker vi om det dobbelte, og vi kan gange opp flere ganger dersom du ikke går for det billigste alternativet. Hjemmelading er for det første et must dersom man skal skyte så mye slik jeg ser det.

 

For det andre bør mengdetreningen bestå i 22lr skyting, slik at man kan holde kostnadene nede på sikt.

 

Jeg skulle gjerne skutt 100 30kal skudd i uka hele året igjennom, men jeg har verken tid eller penger...

 

Hva gjelder kuler, mener jeg du bør ha tre forskjellige kuler som går godt i og med du skal jakte småvilt. En til trening, en helmantla til fugl og ei jaktkule til rådyr og annet. Det er heller ikke noe i veien for at sistnevnte kan brukes på alt større vilt også...

Link to comment
Share on other sites

Har ingen rimelig grunn til å anta at det er verdt bryet med å bruke tid på å begynne å eksperimentere når så godt som alle kombinasjoner allerede er prøvd. Forholder meg til de erfaringene som finnes, og tror jeg bare holder meg til Scenar på bane da.

 

Lade til hvert formål skulle vel ikke være noe problem. Må bare være nøye med å notere trefpunkt og klikke om når jeg bytte kule bare!

 

M67: 51cm, ikke 40cm! Dog på ønskelista står ei pittelitt lengre, fluta pipe med kanskje litt mer snurr.

Link to comment
Share on other sites

Skaut sju vinterryper sist sesong med .308 win, avstand fra 60 til 140 meter. Brukte 167 grains Lapua Scenar med 43 grain VV N150 i Normahylser. Ingen teikn til ekspansjon. Kula koster 3,50 pr stk hos Alvestad (hjemmelading.no).

 

Eg ser at jakterfaringane her inne er annleis med ei anna mykje brukt treningskule i samme kaliber og vekt, Sierra Matchking. Det blir visst fort søl. Så då er vel den meir ekspansjonsvillig kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...