Jump to content

Rense reinsdyrhode


Remi

Recommended Posts

Når jeg har gjort dette på rådyrskaller, har jeg brukt ei vanlig håndsag. Etterpå har jeg "kokt" skallen en time eller så. Passe på så kun skallen er nedi vannet. Fargen på geviret blir borte om det også blir kokt. Når skallen er kokt ferdig, dvs når alt som skal løsne har løsnet, legger jeg det til tørk. Behandler det med Hydrogenperoxyd for å få de drivende hvite. Den må man også være forsiktig med så man ikke bleker noe av geviret. Er en del pirkejobb å få ut all guffa. Trykkluft og pinsett er blitt brukt her i gården.

Slik gjør jég det, men tipper noen andre kanskje har en enklere oppskrift;-)

Link to comment
Share on other sites

Kok skallen først så tar du umidelbart (mens skallen er varm etter kokinga) og spyler den ren med høytrykksvasker. Jeg har gjort det flere ganger og det fungerer veldig bra. Du kan skjære skallen etterpå, da den vli motstå spylinga bedre før den er skjert. Bruk blyant og merk på hvor du skal skjere slik at du ikke skjærer skjevt. Visst du har en multikutter, ( feks Fein multikutter) så er den skånsom når du skal skjere. Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sager skallen før koking. Til det bruker jeg helt vanlig sag. Det som er viktig å tenke på når du skal sage reinsdyrskalle er vinklingen på stengene og evnt. nakketagger på geviret i forhold til snittet. Det er jo kjekt om man kan henge trofeet plant på en vegg etterpå...

 

Flår du øvre delen av skallen før du begynner å sage vil du ha bedre kontroll på snittet. Det er ikke bare viktig at snittet blir høvelig rett på begge sider, men også at skallen blir plan på baksiden. Jeg vil derfor anbefale vanlig sag som er rimelig rettningstabil. Du begynner naturligvis bakerst. Sett huet på høykant, så du kan sage loddrett. Får du noen til å hjelpe deg med å holde gjør det saken enklere.

 

Min erfaring er at koking av geviret medfører bleking. Sørg derfor for å ha et egnet fat/kjele som gjør det mulig å koke skallen uten at du koker rosenkransene/brunstfjøl. Jeg bruker å pakke inn nedre deler av geviret med alufolie for å beskytte det mot damp/kokende vann. Koking anbefales gjennomført ute! Tiden vil jeg se ann. Lenge nok til at skinn og kjøtt løsner lett.

 

Til bleking er vel hydrogenperoksid standard. På skolen lærte vi å blande det ut med ett hvitt pulver av ett eller annet slag (kalk?). Har en boks stående, men husker ikke hva det er. Bare bruker det... Grunnen var at det skulle bli en velling som man kunne smøre på å la ligge en stund. Hårblekemiddelet det refereres til i tidligere post høres sånn sett ut som noe av det samme uten at jeg har noe mer kjennskap til det.

 

Kvier du deg får du sende meg enn pm. Jeg ser du bor i nærheten, og jeg har i såfall utstyret du trenger.

 

Du får det nok til.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...