Jump to content

Beste feltløypa ??


Brassy

Recommended Posts

Hei, sett mange bra feltløyper siden jeg starta med skyting, men de som huskes best som artig variert og passe vanskelig....Magnumløypa på årets Nm var bra. Spesial og magnum på Nm Modum var fin! Nm felt hos Larvik for noen år siden ( på gården). Dette er jo subjektivt så det finnes jo andre meninger....At løypa ender på 100 poeng har ikke noe å si for meg, men for arrangører kan det være noe i det, med div utregninger?

Gleder meg til neste sesong! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke 6 blinker på hver standplass er optimalt ... med 4 eller 5

 

Personelig synes jeg en feltløype som er variert så ikke alle standplasser er like er det beste.

 

Hvis jeg går utifra vår egen feltløype som jeg personelig liker veldig godt, siste løypeprogram kan du se her http://www.oppegaardsl.no/2013/09/osl-hostfelt-2013/" target="_blank

 

1. Jeg synes 10 standplasser er passe, poengsummen totalt for full score er ikke så viktig

2. At du begynner med letteste standplassen først for så å ha varierende vansklighetsgrad utover i løypa

3. Varierende antall målgrupper fra 1 til 3 stk med enten opp, ned eller sideforflytning av våpen

4. Varierende antall blinker i hovedsak fra 4 - 6 stk men kan også ha en eller to standplasser med bare 2 eller 3 blinker også

5. Varierende størrelse på blinkene gjør at du også må tenke deg om eller ofre de små og noen poeng for å være sikker på å få noen i det tatt

6. Så må man jo ha med en sittende eller liggende, eller hvorfor ikke begge ... liggende er jo mest vanlig å kombinere med langhold

7. Vugge, vendeskiver eller noe annet spennende for å gjøre det lille ekstra

 

Synes vi har fått til en fin kombinasjon i Oppegård med god variasjon, en løype vi liker godt selv og som vi fikk skryt for i helgen som var :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser det har vært mange innom og kikket, men ikke mange som har en mening eller kommentar.

 

Tolker det

da dit henn at skytterne gir så å si blaffen i hvordan en løype er og skyter bare det er noen som gidder å lage et stevne for dem :mrgreen:

 

Jeg liker løyper som ender ut på 100p, pga det er mange nybegynnere (og andre) som sammenligner stevne til stevne og hva de fikk i poeng.

 

Ikke minst er det lettere å "se" hvilken klasse en havner i til neste år :D

 

Å kaste et blikk til hva som er brukt som NM-løyper de siste åra, så er ikke det de vanskeligste løypene som er brukt det året :D

 

Som nevnt over er variasjon i blinker, avstand og bevegelige mål, mye mer gøy, enn en frimerkesamling på samme skyte avstand :!:

Link to comment
Share on other sites

Den beste løypa er den jeg må jobbe litt for å fylle, men som samtidig ikke bare består av små svarte "frimerker" på en hvit papptavle.

 

Det er helt greit at det er vanskelig å fylle en løype bestående av slike små mål på korte hold, men det gir ingen skyteglede.

Link to comment
Share on other sites

Løypa (og stevnet) på Oppegård var veldig bra, har bare gode minner bortsett fra standplass 3 .. smale svarte figurer i en tussmørk skog er ikke lett når synet svikter :mrgreen: der resten av bommene kom er min egen skyld eller udugelighet, men sånn er det bare.

All ære til de som tar jobben med å arrangere stevner, det krever INNSATS fra mange.

Kommer selv fra en liten klubb, vi er ikke i nærheten av å kunne takle noe slikt.

Når det gjelder løypeopsett drømmer jeg fortsatt om "litt" større skiver og kortere skytetider (frimerker er for baneskyting), så får prikkingen komme på standplass 9 ell 10...

Man SKAL skille ut de beste, det har jo ingen hensikt at alle fyller løypa.

 

Mine ydmyke tanker om en sport som man faktisk kan bedrive i "satt" alder :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke man skal legge opp til prikkskyting på hold 9 og 10. Da blir det kjedelig for de beste som bare surfer i gjennom løypa, og så avgjøres alt på slutten.. Og de mindre gode treffer ingenting på slutten, ikke morro det heller...

 

Syns det er bedre med ei løype som er krevende (men ikke umulig) fra hold 2... Da blir det som regel en bom eller 3 på de fleste...

 

Beste løypa syns jeg er når skytterne kommer tilbake etter å ha skutt, og sier: "skjønner ikke hvorfor jeg ikke traff bedre, løypa er jo ikke vanskelig"

 

Var flere som syns løypa jeg satte opp til årets Nordiske Mesterskap i felt var lett, helt til de hadde skutt :) Det ble ingen med fullt hus på begge rundene :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er riktig at standplass 1 er den letteste. Utover det er variasjon det viktigste for min del. Vanskelighetsgraden trenger/bør ikke stige jevnt, f.eks. kan standplass 4 godt være den vanskeligste.

 

Jeg liker når det er godt med forskjellige målgrupper, og varierende antall blinker. Og ikke minst godt med forskjellige farger, former og størrelser på selve blinkene.

 

Kjørte en standplass med 7 blinker på Överby i Sverige en gang, da var det mange som tittet litt rart før de skulle skyte.

 

Blinker som beveger seg har jeg dessverre ikke fått prøvd, men det ser artig ut. Blinker som svinger frem eller forsvinner, slik at de bare er fremme en del av skytetiden er veldig artig, og det tvinger skytteren i større grad til å tilpasse seg, siden man ikke kan kjøre helt eget løp når det gjelder målvalg og rekkefølge.

 

Enig med Øivind i at det er veldig ok når man føler at løypa ser lett og fin ut, helt til man har skutt og har langt fra fullt hus. Da har man truffet veldig riktig, man mister ikke motet ved å se løypa, men det er ikke lett for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er riktig at standplass 1 er den letteste. Utover det er variasjon det viktigste for min del. Vanskelighetsgraden trenger/bør ikke stige jevnt, f.eks. kan standplass 4 godt være den vanskeligste..
Løypa bør ha progresjon fordi rekkefølgen brukes som 2. rangering.

Det står også i reglementet.

Standplass 4 bør altså ikke være den vanskeligste.

Det er det standplass 10 som bør være.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...